Anonym (TS) skrev 2017-07-23 12:01:17 följande:
Tack för alla tips! :) Det låter som att böcker med ljud och böcker med sånglekar skulle vara bäst nu. Hon är förtjust i sånglekar där man gör grejer med henne tex prästens lilla kråka. Det vore bra med någon bok där det inte är jättemycket rörelser men något litet (så man ändå kan hålla boken samtidigt). Vilka är era favorittips på sådana böcker och böcker med ljud? Hon är inte speciellt intresserad av tex djur eller fordon så jag vet inte vad som vore bra. Mat är hon mycket intresserad av men det låter ju inte så mycket :)
Tror ni det är bättre med pekböcker med bara en bild per sida eller flera bilder per sida om man ska ha såna?
Hannie, inget problem men bra att få tips av andra.
Det finns böcker för små barn där texten är barnvisor. Till exempel den här:
www.bokus.com/bok/9789129676716/lilla-snigel/&gclid=EAIaIQobChMIw4TG25Sf1QIViawYCh0FkAAaEAQYBCABEgKLqfD_BwE
kanske kan sångläsning locka ditt barn?
Att läsa för sina barn är jätteviktigt, men alla barn är olika. I ditt barns ålder är dock det talade språket viktigare än det lästa. Genom att prata med ditt barn, peka och visa att du bryr dig om det, så bygger du upp dess intresse för kommunikation. Tids nog kommer ditt barn att hitta till böckernas värld...om du vill det. Efter många år på förskolan, har jag nu gått tillbaka till att jobba som lärare på mellanstadiet och jag har reagerat på hur många barn som ogillar böcker. Detta tror jag mycket beror på att vi vuxna tvingar på dem böcker när de egentligen inte vill. De har inte fått chansen att inse vilken skatt böckernas värld är. När de lär sig läsa, så måste de traggla med den jobbiga läsningen och då är det än viktigare med högläsning.
Mitt tips är att använda kommunikationen in i böckernas värld. Se det inte som en lässtund från pärm till pärm, utan mer som en stund då ni umgås ihop med en bok. Det får inte vara några krav, utan bara njutning. Jag tror även att det är jätteviktigt att hålla i läsningen i många år och vara porten in till mer avancerade böcker. Jag själv har läst första Harry Potter boken för mina barn och för båda resulterade det i att de själva läste resten. Än idag försöker jag läsa de böcker de läser, för att kunna samtala med dem och hjälpa dem förstå det de läser.
Det är även viktigt att tänka på sin högläsningsteknik och eget intresse för boken samt stunden med barnet. Är jag som läsare engagerad, så är det mycket lättare att fånga barnet. Låt det vara lite knasigt.
Jag kan även tipsa om att låta barnet läsa böcker för dig. Oftast när jag ber barn på förskolan att göra det, så säger de först att de inte kan läsa. Du kan läsa bilderna säger jag då och efter ett tag kan barnet läsa böcker själv. Då gäller det att ta sig tid att lyssna på berättelsen när barnet vill läsa för dig, men även låta barnet få egentid med boken. Det kan bli väldigt bra och intressanta berättelser, som inte har ett dugg med bokens skrivna berättelse.