• Anonym (Trött)

Borderline syster

Min syster har borderline sedan många år.

Hon är ofta väldigt besviken på alls runt om henne. Familj, pojkvän, son m.m.

Hon verkar inte ha nån insikt alls själv eller inse att de är i hennes huvud.

Väldigt svartsjuk på allt. Om nån annan umgås med mamma t.ex. Detta trotts att hon inte ens är hemma utan är iväg på semester så blir hon sur för att ändra umgås med varann när inte hon är med.

Man ska alltid be om ursäkt för saker pga att hon blir besviken, tycker synd om sig själv och att ändra beter sig dåligt emot henne. Ett exempel är att man inte ringer henne om man ska iväg. Då är vi andra elaka och ska be om ursäkt. Hon hatar son sambo och tycker att hennes 2 åriga son sviker henne om han är pappig en dag. Hon tycker sin kille ska vabba om sonen är sjuk trotts att hon är ledig från jobbet och sover till 2-3 på eftermiddan.

Är så less på dehär och vet inte längre hur jag skall tackla detta. Det är framför allt på mig hon är besviken. Blir avundsjuk på allt jag gör eller har. Har svårt att se andra ha de bra och vill gärna ha samma och bättre själv. Just nu är hon i en period där ALLA andra är emot henne och behandlar henne illa. Hon inser inte att hon förstör för sig själv och kan verkligen inte ta kritik. Enormt långsint och kan komma ihåg saker i 10 år som bubblar upp helt plötsligt och gör henne förbannad.

Någon som har tips hur man skall bemöta detta? Hon tar inga mediciner för tillfället och tycker sig inte behöva något alls.

• Svar på tråden Borderline syster
  • Anonym (Hm)

Oj, vad jobbigt, har inga tips dock.

• Anonym (Ännu en syster)

Min syster har borderline och det är ett helvte. Det är så psykiskt påfrestande för resten av familjen att det inte är sant.
    Hon har en massa andra diagnoser till det och knappt någon sjukdomsinsikt utan får för sig att "vi" försöker lura henne att hon är sjuk.
    Hon vägrar mediciner och ja. Allt är åt skogen.

Har inte riktigt att skriva allt nu men jag kommer tillbaka så fort jag har tid.
    Du är inte ensam.

/ storasyster som för det mesta är lillasysters största hatobjekt i livet

• Anonym (?)

har hon inte fått någon hjälp från vården? 

• Anonym (Bps)

Hon må ha en sån personlighet men INGET av det du skriver är borderline!

Är hon utredd och har fått den diagnosen eller är det nåt du hittat på?

/f.d borderline person

• Anonym (Bps)
    Anonym (Ännu en syster) skrev 2017-07-21 11:38:34 följande:

Min syster har borderline och det är ett helvte. Det är så psykiskt påfrestande för resten av familjen att det inte är sant.

Hon har en massa andra diagnoser till det och knappt någon sjukdomsinsikt utan får för sig att "vi" försöker lura henne att hon är sjuk.

Hon vägrar mediciner och ja. Allt är åt skogen.

Har inte riktigt att skriva allt nu men jag kommer tillbaka så fort jag har tid.

Du är inte ensam.

/ storasyster som för det mesta är lillasysters största hatobjekt i livet

Finns inga mediciner för borderline
  • Anonym (Borderline)

Jag känner inte igen mig i något det du skriver TS ang din syster och jag lever med BPS.
    Har hon fått en ordentlig utredning? Och som BPS skriver så finns det ingen medicin mot just det, dock kan man få medicin om man har ordentliga humörsvängningar/utbrott men då är det ju mot det men inte mot själva diagnosen.

• Glinda från Oz
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-21 13:12:13 följande:

Hon må ha en sån personlighet men INGET av det du skriver är borderline!

Är hon utredd och har fått den diagnosen eller är det nåt du hittat på?

/f.d borderline person

Det är ju typiska borderline tecken ts skriver om.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-21 13:13:10 följande:

Personen hade ju en massa andra diagnoser också, och även om det inte finns någon medicin för själva borderline:en så finns det medicin för många symtom som de med borderline har, t.ex lugnande och antidepressiva.
  • Anonym (Ännu en syster)
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-21 13:13:10 följande:
    Hon ska inte få någon medicin mot sin borderline utan mot sina depressioner.
    Hon har även adhd, Asperger, social fobi, panikångest. Fd tung missbrukare och idag missbrukar hon "bara" sex.
  • Anonym (E)

Det låter väldigt jobbigt ts, du har mina sympatier.
    Jag tror på att så gott det går sätta väldigt tydliga gränser mot henne, 
    Kräva att hon söker hjälp och terapi om hon inte redan har det, det finns visst nån speciell sorts terapi som ska vara bra för just borderline.
    Hon kan ju inte hjälpa att hon har borderline, men hon kan avgöra om hon ska söka hjälp eller ej och väljer hon bort hjälp så vet hon att det kommer drabba andra, framförallt er som närstående.
    Var inte rädd för att ställa krav på henne, hon är en vuxen människa, att behandla henne med silkesvantar är att förminska hennes kapacitet. 
    Och om hon sätter igång och beter sig illa, be henne gå därifrån eller gå därifrån själv, lägg på luren, läs inte hennes sms och tala om för henne att hon får återkomma när hon beter sig med respekt för dig. 
    Det är dom enda tips jag har, jag hoppas att det blir bättre. 

Svar på tråden Borderline syster