Inlägg från: Anonym (Ännu en syster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ännu en syster)

Borderline syster

Min syster har borderline och det är ett helvte. Det är så psykiskt påfrestande för resten av familjen att det inte är sant.
    Hon har en massa andra diagnoser till det och knappt någon sjukdomsinsikt utan får för sig att "vi" försöker lura henne att hon är sjuk.
    Hon vägrar mediciner och ja. Allt är åt skogen.

Har inte riktigt att skriva allt nu men jag kommer tillbaka så fort jag har tid.
    Du är inte ensam.

/ storasyster som för det mesta är lillasysters största hatobjekt i livet

Anonym (Bps) skrev 2017-07-21 13:13:10 följande:
    Finns inga mediciner för borderline
    Hon ska inte få någon medicin mot sin borderline utan mot sina depressioner.
    Hon har även adhd, Asperger, social fobi, panikångest. Fd tung missbrukare och idag missbrukar hon "bara" sex.
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-21 17:26:14 följande:
    Då kan du nämna hennes andra diagnoser och inte borderline eftersom den diagnosen (om hon nu skulle ha det?) enligt din beskrivning inte är framträdande alls!
    Men seriöst. Hennes borderline är en utav alla dessa problem. Ett STORT problem.
    Är du Ts?
    Du kanske själv har borderline och vägrar förstå hur svårt det kan vara för anhöriga. Utav allt jag skrev så fastnar du på en enda sak?
    Om du vill tjafsa kan du gå vidare. Jag har nog med problem med min syster och har ingen lust att sitta på ett forum och diskutera ickefrågor med någon som vägrar läsa allt jag skriver.
    KlunsSmurfen skrev 2017-07-23 16:14:03 följande:
    Anonym (Bps) skrev 2017-07-23 11:28:42 följande:Suck bara suck! Du vet ingenting så skriv inget mer till mig! Din länk är bara ett stort HÅN mot nån som verkligen LEVT med detta HELVETE i många många år!
    Skriv aldrig mer i borderline trådar för du vet INGET!
    Är DSM ett hån mot personer med BPD?
    Finns det inte olika typer/grader av BPD?

Vissa psykologer kan ta C-PTSD för BPD, det liknar också ADHD så där kan man också ta fel, i andra fall kan det vara svårt att skilja mellan BPD & NPD, ibland är det både och.
    Vissa med BPD kan ta hand om ett barn medan andra ställer till ett helvete för alla som släpper dem nära.

Man kan få BPD på olika sätt, väldigt traumatisk barndom eller så kan man vara känslig så det "räcker" med lindrigare traumatisering, det finns också teorier om att man kan få BPD/NPD som vuxen (personlighetsstörning eller psykisk störning? Egentligen psykisk störning men har det samma symtom, uppfyller samma kriterier, har uppstått på samma sätt och behandlas lika varför skulle man inte kalla det BPD) det bör alltså skilja en hel del mellan deras beteenden eftersom de blivit utsatta för helt olika saker och har olika anknytningsmönster MEN de saknar sjukdomsinsikt eftersom de har en personlighetsstörning, har de ytterligare diagnoser kan de ju sakna insikt om dessa också p.g.a att de saknar sjukdoms insikt. Har man BPD och saknar sjukdomsinsikt saknar man också självinsikt, vill inte ha hjälp, vilket också påverkar självbilden som kan vara allt mellan instabil eller kraftigt störd. De förnekar sina problem och projicerar sina dem på andra, det innebär olika grader av narcissistiska drag.

Vad är borderline?
    Saknar man sjukdomsinsikt & självinsikt för något som påverkar livet rejält har man antagligen en personlighetsstörning, det TS skriver passar bara in i Kluster B (emotionella, dramatiska, emotionella, oberäkneliga störningar) och det passar BPD bäst eftersom man kan utesluta de andra.

Har man gått DBT bör de ju också fått tid att sätta rätt diagnos.

Man kan inte riktigt utgå från sin egen BPD diagnos eller sjukdomsbild för att sätta diagnos eller utesluta den hos andra, psykologer bör ha bättre koll än du.

Din text, du tar väldigt illa upp när andra inte håller med, du verkar bli arg för inget särskilt och skriver i versaler, är du verkligen "f.d borderline person"?

Skriv aldrig mer i borderline trådar för du vet INGET!
    Jag kan inte heller något om borderline.
    Tack KlunsSmurfen. Bps kommer säkert trots din förklaring fortsätta att hävda att ingen kan något om detta. Att hon är frisk och minsann vet allt.
    Låter precis som min syster.
    Det spelar ingen roll vad man svarar dig BPS eftersom att alla andra har fel och du har rätt.
    Du vet allt och alla andra vet ingenting.
    Det är precis såhär det är med min syster och många andras.
    Det skär i mitt hjärta att det finns så många där ute. Jag menar inte bara alla som är sjuka utan även alla anhöriga som lider något fruktansvärt ihop med de sjuka.
Svar på tråden Borderline syster