• HAPP

Borderline syster

Har också en syster med borderline m.m. och det är påfrestande i perioder. Jag har valt att distansera mig från henne eftersom jag själv inte mår bra när hon drar in mig i sitt drama. För det är ju just det, dramat och att alla är emot henne och överdrift hit och dit och att hon själv alltid är utsatt. För henne är det hennes verklighet. Vi träffas då och då men jag låter mig inte dras in i hennes drama.

Mitt råd är att distansera dig. Var medveten om att hon kanske omedvetet försöker nästla dig in i ett virrvarr av känslor som hon har. Räkna med att mycket hon säger är överdrivet. SÄTT GRÄNSER. Säg att det inte är ok att ringa mitt i natten, säg att du inte vill vara med i hennes drama, eller säg det som just du inte orkar med. Och säg att hon måste ta hjälp utifrån om ni ska kunna umgås och ha en sund relation. Hon är vuxen och behöver behandlas som en vuxen person. Ta kontakt med sambon och be denne initiera kontakt med sjukvården eller socialpsykiatrin. Var modig och tydlig i dina krav. Det behövs.

Svar på tråden Borderline syster