Borderline syster
Jag har också en syster väldigt lik din. Tyvärr har hon aldrig gått till läkare med sina problem så det finns ingen diagnos.
Jag har alltid behandlat henne som vilken vuxen som helst och alltid förväntat mig/ krävt att hon behandlar mig lika bra som jag förväntar mig att andra gör. Detta har gjort att hon behandlat mig bättre än andra eftersom hennes sätt inte fungerat på mig, däremot har hon talat illa om mig till andra. Mina föräldrar har varit rädda att hon ska säga upp kontakten med dem så de har dansat efter hennes hennes pipa, vilket bara gjort att hon verkar uppfatta det som om hon har rätt vad gäller alla hennes påhittade oförätter. Sen ett år tillbaka sa jag upp kontakten själv då hennes behandling av våra föräldrar blev sämre till den punkt att mamma började gråta över saker hon anklagat henne för. Jag talade om för henne att jag inte vill ha att göra med någon som behandlar andra så illa. Detta flyttade hennes fokus från min mamma, som tidigare var i skottlossningen till mig, vilket är bra för alla.
Mitt tips är att inse att hon är vuxen och att du inte kan rädda eller förändra henne. Det måste komma från henne själv. Du kan däremot skydda dig själv genom att sätta gränser för hur hon får behandla dig och begränsa hennes påverkan av ditt liv, hur långt du vill gå med det är upp till dig. Vad gäller barnet så bör ni i släkten vara väldigt uppmärksamma och förbereda er på att behöva göra en socanmälan när och om det behövs.