Anonym (Farmor/mormor) skrev 2017-08-12 12:23:21 följande:
Tack för att du tog dig tid att sammanställa mina kommentarer!
Ser inte mina antagonister nu att min vilja finns men inte alltid min förmåga, ja då kommer de aldrig att göra det.
Dagen egoföräldrar upphör aldrig att förvåna mig.KlunsSmurfen skrev 2017-08-12 14:30:11 följande:
Vilka har uppfostrat dem

(dagens far och morföräldrar och samhället de var med att skapa åt dem)
Anonym (Farmor/mormor) skrev 2017-08-12 15:43:20 följande:
Vi gjorde (iallafall jag) misstaget att inte ta upp den frågan när ungarna växte upp. Nu är min ena väldigt förstående, den andra inte lika och påhejas ivrigt av sin äkta hälft.
Jag kan väl ändå få ge ett tips i all välmening så nästa generation mor- och farföräldrar inte behöver känns sig lika utnyttjade?->
KlunsSmurfen skrev 2017-08-13 03:49:04 följande:
jo, det får du. Har du pratat med den andra så hon lär sig att säga ifrån?
Dagens ungar, dagens föräldrar, dagens far och morföräldrar. Det finns så mycket
humor i min generation är bäst.
(man får också ge tips till sina vuxna barn, med lite tur för de över det till sina barn)
->
Påven Johanna II skrev 2017-08-13 12:03:38 följande:
Trams. Det är väl självklart att uppfostran och de uppsättningar värderingar man gett sina barn under uppväxten har stor betydelse för vilken sorts människor det blir av dem. Men med det sagt så är det naturligtvis också så att de senare utsätts för enormt stor påverkan av en rad andra människor, faktorer, upplevelser, erfarenheter och så vidare.
Det är givetvis begränsat vilket inflytande man kan ha på vuxna människor oavsett om de råkar vara ens barn. De flesta föräldrar knatar knappast hem till vuxna människor som själva har fått barn och "lär dem säga ifrån". I de fall någon mamma tar sig för att göra så brukar det leda till minst en arg tråd på Familjeliv författad av det vuxna barnets partner som ondgör sig över hur hårt navelsträngen sitter och annat i samma stil.
Brukar din mamma berätta för dig hur du ska bete dig, vilka vanor du bör uppmuntra och vilka du bör styra undan och så vidare, KlunsSmurfen? Eller har det kanske aldrig skett någon utveckling - vare sig den är positiv eller negativ - hos dig? Du fick en uppsättning bra värderingar av mamsen och papsen och efter det har intet annat lyckats påverka dig eller göra sig hörd i ditt liv? Det verkar i mitt tycke mer än bara en smula underligt i så fall.
1. Det är väl självklart att uppfostran och de uppsättningar värderingar man gett sina barn under uppväxten har stor betydelse för vilken sorts människor det blir av dem.
2. Men med det sagt så är det naturligtvis också så att de senare utsätts för enormt stor påverkan av en rad andra människor, faktorer, upplevelser, erfarenheter och så vidare.
3. Det är givetvis begränsat vilket inflytande man kan ha på vuxna människor oavsett om de råkar vara ens barn
1. Det säger sig självt och bygger upp en grund för 2 & 3.
2. Har man en bra relation med sina vuxna barn kan man också vara en del av det.
TS har satt gränser, hade hon varit för snäll för att säga ifrån hade det också kunnat påverka en hel del. Inlägg 20 & 96.
3. Det vet man först när man pratat om det, det beror på vad det gäller och det beror mycket på 1 & 2.
"
påhejas ivrigt av sin äkta hälft"
->
"
Har du pratat med den andra så hon lär sig att säga ifrån?"
->
De flesta föräldrar knatar knappast hem till vuxna människor som själva har fått barn och "lär dem säga ifrån
Kommunikation och uppmuntra till att säga ifrån. Vad är det som är så fel med att prata om det? Man brukar göra det om det är en kompis/vän/sambo. Är det tabubelagt att prata med sina vuxna barn?
TS svar på ditt inlägg #96 men du verkar ändå ha blandat ihop det med tanke på ditt inlägg. "
I de fall någon mamma tar sig för att göra så..."
Anonym (Farmor/mormor) skrev 2017-07-22 15:28:48 följande:
Det där hade jag inte ställt upp på. VAB tog jag när mina ungar var sjuka, då fick jag ta inkomstbortfallet. Det kan de glömma att jag skulle göra nu, dels för ekonomin och dels för att det inte är min skyldighet och att min kropp säger nej.
Jag har som tur är inte svärdöttrar/söner som beter sig så illa.Jag har inte fått en bild av TS barn som bortskämda snorungar och TS har satt gränser hela tiden så hon har inte hamnat i den situationen.
Jag tror inte att de kommer att dyka upp en arg tråd på FL.
Anonym (Farmor/mormor) skrev 2017-07-22 12:50:59 följande:
Jo då, de vet om mina problem.
Den äldsta tar mer hänsyn till det och ber inte ofta eller om det inte är verkligen nödvändigt. Den yngre däremot har lite svårare att respektera det. Men men, tids nog ramlar nog polletten ner där också.
"Den äldsta tar mer hänsyn" fick hon lära sig det när hon fick en lillasyster eller blev lillasyster lite mer "bortskämd"/mindre självständig?