Min pappa utnyttjar mig
Hejsan, är i behov av åsikter och någon som kan hjälpa mig fatta något slags beslut.
14 februari 2016 gick min mamma bort, jag var 16. Nu fyller jag 18 om 2 veckor. Jag får varje månad en barnpension pga avliden förälder, den ligger på 3500 kr. Dessutom har jag mitt studiebidrag på 1050. Sedan jag gick i 8 så har jag fått betala i stort sätt allt själv. (Haft skilda föräldrar sen barnsben) Pappa har stått som Målsman för mig och min mor stod som målsman för min bror, då pappa flyttade till en lägenhet med sin tjej där det enbart fanns två rum, ett till mig och ett till dom. Min bror fick alltså inte följa med, då var han 17. Efter det har han aldrig varit hos pappa och de har inte heller så bra kontakt. Har alltid bott 2 veckor hos pappa och 2 veckor hos mamma.
För två månader sen fick jag mitt första jobb, Burger King. Tjänar 90 kr timmen och får kämpa för att få ihop någon bra lön. Jag står för alla mina kostnader själv, som tidigare sagt. Jag betalar mobilen (600kr månad) mitt gymkort, kläder, nöjen, transport (busskort). Så ja, det blir en del. Därför ville jag skaffa ett jobb så att jag kan spara undan lite i månaden och även unna mig lite, vilket jag knappt kunnat göra innan. Men min pappa verkar tycka att detta är jätte bra. Låt mig berätta varför...
Denna man har inte spenderat en krona på mig de senaste 3 åren. Eller jo, tak över huvudet då jag bor hemma. När jag behövde ny säng då den gamla blev för liten när jag skaffade pojkvän, pappa sa då att det kanske var dags för en ny säng och att han dessutom hade hittat en fin från mio. Dagen innan vi skulle åka och köpa den säger han "Men du, jag tänkte att du kanske kunde betala sängen och ta pengarna från dina sparfonder? Det är ju ändå en investering sen tills du flyttar hemifrån" Jag kunde inte säga annat så det blev -7000 kr till en ny säng. MINA PENGAR. Det som är det komiska. Vi har flyttat nyss och får inte plats med en så stor säng i mitt rum, så det fick bli en 120 säng. Vilket jag troligtvis inte kommer vilja ha sen när jag flyttat hemifrån.. eller? haha
De reser även väldigt ofta och lämnar mig ensam, utan att fylla kylskåpet. Senast hade vi enbart smör och ost hemma. Notera, inget att ens lägga smöret eller osten på Utan fylla kylskåpet fick jag göra själv, och väldigt ofta annars då pappa tycker att "men du har ju pengar". Idag vid matbordet berättade jag att jag fått 500 kr mer i lön än vad jag förväntat mig, inte så konstigt med tanke på hur många timmar jag jobbat över.. Men då säger pappa, "Ja juste, i och med att du tjänar såpass mycket nu för tiden tänkte jag att du kunde börja hjälpa till att betala maten. Någon tusenlapp i månaden?" Jag blev helt paff, ni andra föräldrar eller vuxna där ute kanske tycker att jag verkar som nån liten bortskämd snorunge som mycket väl kan betala en tusenlapp till min far i månaden för mat.
Saken är den att, det är lov. Ja, jag tjänar mycket för att jag kan jobba mycket. Sen när skolan väl börjar igen kommer jag absolut inte kunna jobba så mycket. Och just att han utnyttjar mig för mina pengar? Jag sliter och kämpar, sparar undan i månaden, betalar allt själv... men jag är också bara 17. Dessutom dricker pappa väldigt mycket, varje kväll för att vara exakt. Då börjar vi oftast bråka pga han uttrycker sig dumt eller att jag mestadels inte står ut med en sluddrande och vinglande pappa. VId ett tillfälle slängde han min mobil i marken, sa inte ens förlåt för det och betalade inte ens skadan för 1500 kr. Men sån har han alltid varit, mot både mig och min bror.
För att vara jobbig och skapa ännu en ny rad, vet att jag skrivit mycket. Jag vill bara tillägga att min pappa är försäljningschef på ett stort företag, och tjänar över 50k i månaden men kan inte ens ge sin dotter en 100 lapp till kvällsmat då han och sambon är nere i stugan i Varberg. Vad ska jag göra?