• Matildas84

Vi som börjar med IVF hösten 2017

soofa skrev 2017-09-02 11:11:30 följande:

Här blev det ingen insättning. Inget av de 6 äggen har delat sig i så många celler att det var aktuellt att återinföra något. De ska avvakta och se till i morgon, har de utvecklat sig bättre då så fryser de in dem men om inte så kasserar de dem och så får vi börja om helt och hållet om två månader.

Dessutom var mina äggstockar fortfarande förstorade, så det hade inte blivit aktuellt med något återinförande ändå.

Sitter i bilen på väg hem och gråter nu. Åkt 3 timmar enkel resa hit och nu lika långt tillbaka.

Hej, hoppar in här. Jag har också börjat med IVF nu i höst efter vad känns som en evighet av att inte ha blivit gravid och därefter en utdragen utredning. Väntan har varit så lång att vi nu kör privat IVF, trots att det sliter på ekonomin. För jag klarade inte av mer tid av väntan, hopp och förtvivlan. Var tvungen att göra allt jag kunde för att få börja försöka "på riktigt" (fått besked att IVF är vår enda chans).

Ville bara säga att det besked du fick idag går rakt in i hjärtat. När en som oss är inne i detta känns alla negativa besked, alla besvikelser, alla besked om "bara liiite mer väntan" som att hela världen rasar samman tycker iaf jag. Som du skriver kan det ju vara så att du får ett finare besked imorgon, och att det då känns på ett annat sätt. Jag hoppas verkligen verkligen det. Men vill skicka all värme och omtanke till dig utifrån det du fick höra idag när du kom dit med hopp. Du är inte ensam! Kanske kommer vi ut på andra sidan med det vi så innerligt önskar, även om vägen dit kan göra så fruktansvärt ont. Kram
  • Matildas84

Tack! Ja verkligen, hoppas detta blir en riktig plustråd :) Jag är igång med första försöket.

Så svårt hur man ska förhålla sig i varje steg.

Å ena sidan vill man våga känna sig positiv och tänka att "tänk att det kanske går nu". Å andra sidan är det som man behöver stålsätta sig för att orka och därför inte tro för mycket. Men risken med det är att man blir än mer ledsen etc.

En del vänner är superfina och hjälpsamma. Förstår ju att det är svårt att veta vad man ska säga som vän. Men en del kommentarer/ frågor etc som vi fått när vi berättat är obegripliga för mig hur man kan slänga ur sig. Får fokusera på de som känns bra att prata med. Och hänga på FM :)

• Matildas84

Hoppas detta blir rätt nu:)

Väntrummet:

*Ellencassandra

*Tiinuli första läkarbesök 11/9

*AnnaMaria83, sprutstart efter mens 8-9/9

*Plommonstop börjar med sprutor i nästa cykel, troligtvis i slutet av sept

*Anki7 Ny Proverakur efter avbrutet första försök (cysta)

*Hanna8911 Väntar på att börja spraya 8/9

*Stellanocte

*Ariellan

*EmmaJakobsen, läkarbesök 5/9

*EmmaB1988

*Martina79, startar IVF oktober

- Sprayar:

- Sprutar:

*Nube, elonva från 29/8, andra försöket

*Lexiefer, bemfola

*Bonnamoran, sprutstart 30/8, vul 6/9

*Söndag, gonal sedan 29/8

- Väntar på ÄP/ET/FET:

* Mjbo, FET nr 2 den 3/9, i ostimulerad cykel.

* Titikaka äggplock 28/08

*soofa, äggplock 28/8

*CazaAzur, FET nr 1 (IVF nr2) v. 36 ostimulerad

*Mm79, ev. insättning 4/9

*Kaleideskop88, äggplock 31/8

*emz4, insättning 4/9

- Ruvar:

* ijo (2:a återföringen), väntar på vul 28/9

* becccss (1:a återföringen) TD 5/9

* Pajas77, TD 1/9

* Carolayna, TD 9/9

* Ida, TD 13/9

* Paulina, TD 14/9

* Frökenfräken33, TD 17/9

* Matildas84, TD 18/9

- Gravid

• Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-02 23:30:52 följande:

Hoppar in här,

Ruvar också, beräknad testdag 17/9. Ser att det är några andra med liknande testdag, hoppas vi kan följas. Just nu känns allt overkligt.

Välkommen! :) Jag har TD dagen efter, den 18/9 villet är en måndag. Skulle så gärna testa på söndagen 17/9 eftersom att jag inte orkar bli ledsen på måndagsmorgonen precis innan jobbet om det skulle bli ett negativt test.. har förstått det som att det kan ge falska positiva test vid tidig testning med ivf (har gjort ICSI) men en dag kan väl inte spela så stor roll..? Någon som vet?
  • Matildas84
    martina79 skrev 2017-09-03 22:33:36 följande:

Ja jag vet ej alls hur det går till. Men jag antar att vår utredning ej bör ta ngn längre tid då vi vet vad problemet är. Jag har bara en trasig äggledare kvar då den andra sprängdes i ett utomkvedes. Har alltså varit gravid 2 ggr och fått utomkvedes båda ggr. Har även endometrios. Så vi har fått tid för första besök hos gyn 18e oktober för undersökning. Mer vet jag ej? Jag tänker kam det ta 1 år då innan man får komma på första ivf-försök?????????

Hej! Om jag var du skulle jag fråga både "landstinget" och något privat alternativ när de uppskattar att de kan skicka remiss för IVF om de gör utredningen utifrån era förutsättningar. Som redan sagts borde det ju verkligen vara så att remissen kan gå iväg ganska snabbt eftersom att ni redan vet orsak. Men jag säger det för att jag blev tokig på att remissen tog så lång tid att skicka i vårt ärende. (Det konstaterades direkt att orsaken är att det finns för få spermier som inte heller simmar så bra men att det skulle kunna gå med IVF). Detta konstaterades i mars 2017 och läkaren sa att remiss skulle skickas. I början av augusti skickade de remissen för IVF, efter att vi ringt och tjatat + blandat in vårdgarantikansliet. Hade jag fått välja på nytt hade jag betalat 7 tusen och gjort utredningen privat tror den skickats snabbare då.

Önskar dig och er all lycka till!
  • Matildas84
    kaleidoskop88 skrev 2017-09-04 19:43:49 följande:

Usch jag mår fortfarande inte bra efter mitt äggplock måste verkligen gå till jobbet i morgon, men är orolig för hur det ska gå. Sitter jag still eller ligger så har jag inte ont, men så fort jag rör mig så känns det ganska ordenligt. Speciellt när jag ska kissa eller göra nummer 2, då sitter jag typ o blundar för det gör så ont. Fan vad tröttsamt det är! *irriterad* O dom där vagitorerna svider ju som döden när det rinner ut lite rester. Suck... Ja det är inte glamoröst att ruva iaf... ^^ Hoppas man får lite positivt efter detta.

Lycka till alla andra ruvare och sprutare <3

Usch va jobbigt! När var det du hade äggplock? Jag hade också superont efter mitt (hade egentligen ont redan från dagen efter ägglossningssprutan, det kändes så ömt och hade svårt att gå förutom om jag gick väääldigt långsamt). Efter plocket var det värst samma dag och dagen efter sen gjorde det klart ont och var svullet men böev successivt bättre. Värken var helt borta efter 4 dygn iaf! Då var det inte ens ömt.
  • Matildas84
    Titikaka skrev 2017-09-04 21:42:49 följande:

Kämpa på tjejen! Idag var första dagen, efter en vecka, när jag kände mig som vanlig, innan alla sprutorna. Så det kommer till dig med. Jag till och med blev ledsen att jag mår så bra och känner inget, allt jag tänker att embryot fastnar inte och inget händer. Vi kan inte vara nöjda va? :D

Jag fick precis samma reaktion! Å ena sidan så befriande att inte ha ont, å andra sidan kändes det som att det "hände något" så länge det gjorde ont vilket var en ljuvlig känsla efter all tid när det inte hänt någonting.. :)
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-06 10:23:56 följande:

Någon mer ruvare som har mensvärk? Jag har sån himla mensvärk varenda dag.. Är bara på dag 3 idag. Antar att de är Lutinusen som gör det... 

Idag har jag en riktig skit dag! Känns som att de är kört denna gång. vet inte varför men jag har den känslan av att de inte kommer ta sig denna gång. Vill bara dö och vakna på testdagen.. Så himla tungt idag... :( Kände lika förra gången. Vet inte hur man kan palla detta alltså... Varför utsätter man sig för det, är mina tankar idag.. Nej fy fan för allt som har med ivf att göra :( 

Jag tror också att det är lutinus! Har för mig att ont i magen står med som vanlig biverkning? Men sjukt jobbigt ändå såklart. Alltså det är så mycket hela tiden med allt detta, som nån nämnde tidigare är vi faktiskt himla starka som håller på med sprutor, svullna magar, äckliga flytningar, värk, fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan.. och så ska en liksom sköta sitt jobb obemärkt däremellan.. ! Jag springer fram och tillbaka mellan mitt rum och toan på jobbet med min hemliga påse proppad med trosskydd och vagitorier..hysteriskt detta!
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-06 13:27:29 följande:

Ja jag hoppas det. Men samtidigt så känns det så hopplöst för sist jag plussade så hade jag grym mensvärk innan oxå.. Men, det slutade som sagt i MA så det känns som att man vet inte vad man ska hoppas på.. Klart man blir glad om det blir plus, men jag skulle aldrig våga vara glad på riktigt efter det jag var med om i somras.. Om de blir plus så skulle samma sekund man blir glad, skulle betyda en ny oro för nya saker, i mitt fall ma.. och då ska man vänta och vänta till ul.. Denna väntan tar knäcken på mig. Känns som man har inte gjort något annat än att väntat sen i oktober förra året. (om man inte räknar med de första 2 åren vi försökt själva)

Väntan på operation, väntan på kallelser, väntan på sprutdagar, väntan på ultraljud, Väntan på mens, väntan på ägglossning, väntan på mediciner, väntan på remisser, väntan på insättningar, väntan på testdagar, väntan på nya ultraljud...

Nej fy tusan, CRED till dom som håller på med detta i många, många års tid konstant <3

VERKLIGEN cred till dem! Jag har börjat tänka att de är några av de psykiskt starkaste. För att man måste om man är i den sitsen men ändå.

Håller verkligen med om detta med väntan. Känns som man väntar bort sitt liv ibland. För det är liksom inte läge att dra igång några andra större projekt för "tänk om det skulle gå nu.." oxh iaf jav vill inte byta jobb när kag håller på med IVF.

Är det bara jag som är typ rädd för TD? Jag känner att så länge jag är "ruvare" finns det iaf hopp. Men annars måste vi VÄNTA förbi en mens för att det tydligen behövdes efter äggplock, och sen börja om... och den där förbaskade väntan där det enda en gör är att ta ställning till om man orkar gå på dop, orkar gå på 1-årskalas, orkar träffa nåns nyfödde... sorry nu är jag nego men jag tycker det kan vara så himla slitsamt när man är inne i väntan perioder..
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017