• Matildas84

Vi som börjar med IVF hösten 2017

kaleidoskop88 skrev 2017-09-06 20:15:44 följande:

Hahaha... Förlåt, men jag dör xD Trodde jag inbillade mig att min mage känns uppsvälld som en strandad val i sommarsolen. Då är det säkert Lutinus. Min närmaste kollega frågade mig idag om jag skulle med på en snabb fika. Jag: Eh nej tyvärr, måste gå o ta min fittablett. Livet som ruvare ^^ Glamoröst.

Hahah ljuvligt! Uppsvälld som en strandad val i solen är den mest träffsäkra beskrivningen av hur min kista såg ut förra veckan. Kan tycka det är lite väl ironiskt att en biverkning ska vara att se ut som en stolt 6 månaders när det enda en bär på är slemmiga piller, uppetade med en pinne 3 ggr/dag. Min svullna la sig dock när det slutade göra ont efter äggplocket (var svullen ca 5 dagar efter ÄP). Ska kanske våga mig på ditt svar till nån väl vald kollega imorn!
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-06 20:20:25 följande:

blev så tagen på sängen, jag förstår henne dock, jag har varit som en boll de två senaste dagarna...men jag vill ju inte svara nej för att jinxa,  jag hoppas ju verligen att det stämmer. Så jag svarade helt enkelt

" Va jaha, nja, man kan ju hoppas, genomgår en IVF-process och fick ett litet embryo tillbaka i fredags så jag hoppas verkligen att den sätter sig Jag är såhär stor för att jag tar en massa hormoner som gör att jag sväller upp. Men jag hoppas att du ska få möjlighet att gratta mig i december!"

Verkligen väldigt strongt av dig att ta det så! Jag surar ihop mig till ett lingon inombords när folk frågar om inte "ni ska slaffa barn snart" eller "är du verkligen inte gravid?" Framförallt kollegor. Eller en som sa "men ska inte du och din kille skaffa barn snart..tänk en liten som bara är er..". Bläää jag vill grina en flod inombords vid såna frågor. Skönt att höra att nån tar det lite bättre :) /surkart
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-06 20:02:57 följande:

Precis så känner jag med! Man väntar bort sitt liv! Vet att allt förhoppningsvis kommer vara värt det i slut ändan men Dan för resan dit alltså.. det här året som vi hållt på med ivf nu har varit ett ändå långt jävla väntande. Vissa håller på många många år, inte meningen att trampa någon på tårna, men alltså ja känner typ att ja vet inte ens om man i slundan får ut nånting av det . Tänk om de inte går?? Så har man väntat i flera års tid av sitt liv, helt i onödan. Sjukt negativ idag jag med. Men ja vill bara ha det här gjort och förbi! :(

Verkligen. på samtliga punkter. Så tungt när flera omkring en gått från att inte veta om de någonsin kommer vilja ha barn, till att bestämma sig för att de vill ha barn, till att bli gravida försök 1 och hunnit förlösa kalaset medan en annan står här och sparkar i gruset. Men som du säger all cred till de som hållit på längre. Och kanske har man sparkat klart snart.. men vill ju bara veta att det kommer att gå bra förr eller senare.
  • Matildas84
    Anki7 skrev 2017-09-06 22:41:29 följande:

Hej! Spännande dag idag. Fick min mens i måndags så idag var det dags för vul för att se om den där dumma cystan försvunnit så att vi kunde påbörja ny behandling. Men nej, förstås var den där stora svarta cirkeln där fortfarande =( Den symboliserar samma tomrum som graviditetstestets tomma ruta gör... Men läkarna på Nordic är verkligen så förstående. Inget tröstlöst "vänta ut den, den spricker nog snart", yeah right, snarare om 2 månader... Utan istället punkterade de den idag! Läskigt och superont eftersom jag inte kunde få bedövning då jag skulle köra hem efteråt, men så skönt att få det gjort! Så nu har jag tagit första sprutan Menopur igen! =D Dessutom fick jag höjd dos eftersom jag tydligen inte svarar så starkt, slipper vi förhoppningsvis avbryta för att inget hänt. Känns otroligt härligt att vara på gång igen!

Men va härligt att höra! Så skönt att de såg till att göra vad de kunde och inte bad dig vänta, och att du kunde komma igång direkt! Vi får hålla alla tummar och tår för denna omgång!
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-07 08:44:55 följande:

Ja du.. det är en tuff sits vi sitter i. Känns som att man hade velat ordna en träff med alla vi ivfare och bara spy galla över allt som har med sprutor och undersökningar att göra. Och kramas och gråta och glädjas tillsammans. Önskar att man hade någon i sin närhet som viste vad man går igenom.. men men. Stor kram till er alla <3

Verkligen! Jag känner mig redan lite lyft av att ha hittat den här tråden! Från att ha känt sig helt ensam och liksom utanför på nåt konstigt sätt så känns det liksom liiite bättre mitt i allt som är så jobbigt =)

Kram tillbaka!
  • Matildas84
    Pigall skrev 2017-09-07 15:41:37 följande:

Hoppar in i den här tråden. Håller på med vårt första försök. Svarade jättebra på behandlingen( kort protokoll ) och fick ut 17 st ägg varav 13 var mogna. 5 lyckades bli befruktade med icsi. Ett fick jag tillbaka i måndags (3-dagars). Tyvärr fick vi idag veta att inget av de som odlades vidare kunde frysas. Helt förtvivlad nu och känner att chansen för att det jag fick tillbaka ska överleva är minimal då 16 andra redan misslyckats:( är på RD 3.

Välkommen! Jag gör också första försöket. Också ICSI. Ruvar jag med. Väldigt jobbigt besked, tvekade själv länge och väl inför att ens öppna brevet om "ägg till frysen" för att jag skulle ha samma tanke som dig. Rent statistiskt var det en bedrövlig mängd ägg som vare sig blev befruktade eller gick att frysa även för mig. Tänker ändå att det är betydligt fler som klarar sig i livmodern än på labb, det är därför de gärna återinför tidigt. Hejar på den de ändå valde att återinföra!
  • Matildas84

När får en normalt mens efter en ivf månad egentligen? När det börjar närma sig TD kommer jag hoppa högt varje gång det kommer ett litet lutinus-vågskvalp. Min TD är ju 4 dagar efter Änkan normalt hade kommit på besök..

• Matildas84
    Pigall skrev 2017-09-07 21:42:28 följande:

Tack! Då sitter vi i liknande sits:) lycka till! fick du ut något till frysen? Av hur många isåfall? jovisst klarar de sig bättre i livmodern men det känns ju som något är generalfel när inte ett enda av en sån stor skörd lyckades ta sig till frysen:( vart helt oförberedd också då de sa att de skulle skicka brev nästa vecka men istället dök det upp på mailen som ett elakt spam:(

Nä fan va dåligt! Så kan de ju inte göra! Det där brevet kändes ju som en domedagsprövning att öppna, de kan de inte skicka oförberett på mailen. Usch. Hade också blivit knäckt.

Jag hade 11 ägg, 9 kunde användas för ICSI. 4 blev befruktade. 1 stoppades in, 1 kunde frysas.. så ändå en rafflande mängd som ba "en spermie? Nej tack!" och la sig platta direkt
  • Matildas84
    Pigall skrev 2017-09-07 22:37:01 följande:

Ja men verkligen, öppnade det av ren reflex och satte lunchen i halsen. Blev helt kall inombords för jag tänkte liksom att åtminstone 1 av 17 borde gå hela vägen till frys. Ingen förklaring eller något heller utan de skrev bara att om vi har några frågor så kan vi ringa ( dock var alla telefontider såklart slut).

Gud vad skönt att du fick ett fryst iallafall. Åtminstone som kvitto på att er kombo har förmågan att fortsätta dela sig förbi insättning iallafall. Det bådar ju gott för den de satte in:)

Nu hoppas vi att det lilla som blev kvar av denna skörden räcker för oss båda så vi slipper gå igenom sprutor och äggplock igen.

Ja verkligen. Och som sagt, förstår verkligen att det inte kändes roligt. Min bild hittills verkar vara att statistik och allt en "tror" är logiskt rörande chanser osv inte riktigt stämmer. Som att IVF har sin egen logik. Men som du säger, nu håller vi tummarna för att den lilla skörd som blev riktigt trivs där inne :)
  • Matildas84

Har en hemskt otrevlig känsla i livmodern idag. Är på ruvardag 10 och det är precis samma känsla som när det drar ihop sig för mens; liksom ilar lite i nedre delen av magen och känns lite olustigt. Blir så rädd att mensjäveln ska dyka upp som ett ont troll.

I tisdags (dag 7) hade jag ett rejält stick (typ som ett getingstick som kom och gick under nån minut så då kom förhoppningar om ägg som fäster.. nu blir jag tvärtom rädd att allt ska vara kört.

Någon annan ruvare som har lite ilningar..? Nervös och lite ledsen.

• Matildas84

Har en hemskt otrevlig känsla i livmodern idag. Är på ruvardag 10 och det är precis samma känsla som när det drar ihop sig för mens; liksom ilar lite i nedre delen av magen och känns lite olustigt. Blir så rädd att mensjäveln ska dyka upp som ett ont troll.

I tisdags (dag 7) hade jag ett rejält stick (typ som ett getingstick som kom och gick under nån minut så då kom förhoppningar om ägg som fäster.. nu blir jag tvärtom rädd att allt ska vara kört.

Någon annan ruvare som har lite ilningar..? Nervös och lite ledsen.

• Matildas84
    Titikaka skrev 2017-09-08 21:43:25 följande:

Jag är på RD 6 och hade lite ilningar som jag brukar ha 2-3 dagar innan mens. Och det är mens dag på måndag enligt kalendern, så det kan vara att jag får mens då. Jag är lite ledsen, men ibland jag tycker att det är bättre får veta tidigare än hoppa mellan hopp och besvikelse. Såå himlasvårt..

Ja det ligger någonting i det du säger. Jag skulle dock hellre ha kvar perioden av hopp längre eftersom att nästa period av väntan på nästa försök börjar tidigare annars... jag hoppas verkligen att det inte är menssymtom vi känner av nån av oss..
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-09 11:53:02 följande:

Hur mår du idag? Jag håller med dig jag skulle hellre ha kvar perioden av hopp längre. Är nu på ruvdag 8 och igår blev litunusgegget lite lite bieget-färgat, i min vanliga cykel kommer mensen imorgon och jag brukar få lite sånna små små brun-klegg (ursäkta beskrivning) några dagar innan, hade även lite imorse.

Försöker hålla hoppet uppe men är väldigt ledsen.

Alltså det är ju oundvikligt att förhålla sig till kroppen och alla symtom på nåt neutralt sätt. Ena dagen stack det till och då är man lycklig i två dygn i tron om att ett ägg kanske har fäst. Sen börjar nåt annat symtom som påminner om "inför mens" och plötsligt är man i sorg istället.

Hur har det gått för dig idag? Hoppas att det gav sig och inte kommit nåt mer mens-symtom! Jag är öm i livmodern till och från och har ont i brösten. Igår var jag känslomässig labil på ett sätt som alltid sker exakt en vecka innan mens (vilket tyvärr stämmer mer min cykel..). Så jag vet inte. Å andra sidan är det ju alltid samma symtom på graviditet som på mens som brukar nämnas och om du får en eventuell mindre blödning är ju det också vanligt vid graviditet så det är ju verkligen inte kört än! Dock lite fräckt av naturen att lägga upp det så kan jag tycka.
  • Matildas84
    Titikaka skrev 2017-09-09 18:33:18 följande:

Ruvdag 7 idag. Tack tjejer. Jag är inte redo att vara riktigt glad, men del av stress minskat.. Ett litet steg framåt..

Grattis! Förstår att du känner så, en dag i taget, men GRATTIS iaf! :)
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-10 14:57:58 följande:

Jo denna slitning mellan hopp och förtvivlan är käck.

Det kom bara de två bruna flytningarna o sen på lör lunch när det var dags för min vän lutinus så fick jag ut lite blod på applikatorn. Men efter det har det inte varit någonting, så jag håller tummarna fortf. Men alla andra symtom har försvunnit, ömma bröst osv. Känner ngt drag i äggstockarna ngn gång per dag. Känns som sockerdricka i livmodern till och från, det är nytt.

Vet inte vad jag ska tro. Jag hoppas det är hjälten som för liv i luckan:)

Testdag om en vecka, tänker att nu får det vara färdiggooglat tills dess. Nätet kan inte ge mig svar som ett gravtest kan, där är det tydligt, ja eller nej.

Ska du testa i förväg? Jag har funderat på det, det vore så fantastiskt att få se ett plus, men samtidigt om jag inte testar så får jag behålla hoppet en vecka till:)

Jag hoppas också att det är hjälten som spökar och sockerdrickar! Och att det småblöder pyttelite för att det är happening där inne.

Nä tjuvtesta tror jag inte är för mig. Har typ utvecklat test-fobi. Skulle kunna bygga en koja av alla teststickor jag pissat negativt sen barnlöshetskarusellen började rulla så jag har slutat helt med test sen januari i år. Står inte ut att det skriker - i ansiktet på mig. Ska dock ta en dag för tidigt för att min testdag är en måndag, vill hellre ha ev negativa besked en söndag. Om inte mensen hinner komma förstås. Tycker mitt datum är så långt efter min vanliga cykels förväntade mensdag så är det negativt borde den hinna före tycker man..

När skulle din mens kommit utan IVF och vilken dag har du TD? 17/9 väl?
  • Matildas84
    Mjbo skrev 2017-09-10 14:20:54 följande:

Rd7 idag... i våras plussade jag på rd7. Har testat nu dock mitt på dagen, ej morgonurin. Men de va tvär negativt.... har haft det på känn att det inte tagit sig denna gång dock, så jag blev inte jätte förvånad...

<3 Jag hoppas innerligt att det ändras. Du har haft ett fruktansvärt tufft år och förtjänar att det ska vända. Och hålla i sig. Kramar till dig
  • Matildas84
    hösten84 skrev 2017-09-10 21:50:03 följande:

är helt med på samma spår, jag avvaktar till td den 17/9 för att testa. Mest för att jag vill hålla ut på känslan av att det finns hopp lite längre. Å kommer mensen innan så gör den det. Enligt min mensapp skulle jag få mens idag eller imorgon (har normalt 27-28 dagars cykel). Men om man ska räkna äggplock som ägglossning och sedan 14 dagar på det som beräknad mens så är bim på onsdag. Så då är söndag fortf långt borta. Hur är det för dig? 

Intessant! Har inte räknat så. Min motsvarighet blir denna: (har 30 dagars cykel)

Enligt min app ska mensen komma på fredag 15/9. Men om man räknar från äggplock som ägglossning och sedan 15 dagar framåt är idag (!) bim. (Om man räknar med dagen de plockade som dag 1). Fick nästa måndag 18/9 som TD..
  • Matildas84
    kaleidoskop88 skrev 2017-09-14 06:45:40 följande:

Hej alla. Har testdag på måndag. Har dock smygtestat två gg och båda har varit negativa. Ska ha mens i morgon och jag känner att den är på väg. Känns väldigt tungt att ha gjort allt detta i onödan och fick inga ägg till frysen. Jag och min man har kommit överens om att avvakta till nästa år innan vi provar igen - jag behöver vila mentalt och fysiskt. Jag ska även påbörja kaoset med att byta jobb snart. Mår inte så bra just nu så jag tror jag drar mig tillbaka från tråden ett tag. Tack för allt stöd!

Håller tummarna för alla andra och hoppas på många bebisar <3

Jag har oxå testdag på måndag men förväntad mens imorgon. Jag har blödit lite sedan i tisdags, och det blir mer för varje dag. Är också helt knäckt och förstår helt klart ditt behov av att vila lite i synnerhet när du står inför andra utmaningar parallellt. Ta hand om dig och er! Kram från en medsyster
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017