• Älvan

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Får jag vara med? Börjar med första sprutan ikväll! Första IVF-försöket, korta programmet.

Lång historia kort: började försöka för 1,5 år sedan. Började utredning i mars via landstinget. Går på ivfkliniken vid st Görans sjukhus. Inget konstaterat fel på varken mig eller maken.

• Älvan
    jamka skrev 2017-09-25 13:14:48 följande:

Välkommen! Jag tar min femte spruta i kväll, menopur 450 IE. Gillar inte sprutor och lider av dem:(

Hos oss var det inte heller något konstaterat fel och det var först nu, efter 9 år, som de har upptäckt att min äggreserv ligger på 0,3 vilket kan vara anledningen att jag har svårt att bli gravid. Första barn lyckades vi få utan problem när jag var 30 år gammal men sedan var det missfall efter missfall (4 mf på 9 år). Nu är jag 40 år och försöker med ivf för första gången.

Är lite dålig på det här än så länge, men tror de heter Bemfola 150? (Telefonen autocorretade till Bengt-Ola, Hahaha) VUL igen på fredag då jag ska börja med en andra spruta.

Jag är 30, maken 29. Inga mf.
  • Älvan

Idag var jag på VUL. 13 fina blåsor som ser ut att växa till sig. VUL igen på måndag och förmodligen ÄP på onsdag nästa vecka.

• Älvan
    MollyB skrev 2017-09-29 10:22:56 följande:

Hej! Vad härligt att det såg bra ut :) Var det ditt första VUL? Jag ska på mitt första på tis.

Japp! Första efter jag börjat med sprutor! Jag tycker den här processen är så spännande :)
  • Älvan
    jamka skrev 2017-09-29 12:45:01 följande:

Wow! ÄP på måndag kl. 8.30. Jag har inte förväntat mig att det redan blir på måndag, vad skönt! Idag tar jag för sista gången Menopur och Orgultran sedan Ovitrelle på lördag, sedan på söndag inget och på måndag morgon reser vi till Göteborg:)

Åh va spännande! Berätta hur det gick sen. Jag tror jag ligger bara nånsin dag efter dig. Har äp på onsdag nästa vecka, förhoppningsvis :)
  • Älvan
    jamka skrev 2017-09-29 17:51:47 följande:

Vad trevligt:) Då får vi följas åt:) Har du något barn innan? Är det ditt första IVF - försök?

Ja, kul!

Nej, Inga barn. Är 30 år och går på st Göran i Sthlm. Du?
  • Älvan
    jamka skrev 2017-10-04 14:25:51 följande:

Fick nyligen ett samtal. Mina ägg blev inte befruktade så det blir ingen återföring i morgon. Jag får sluta med lutinus. 37 tusen kr och sprutor i magen gav ingenting. Lycka till ni som försöker. Hoppas att det går vägen för er:)

Styrkekram! ??
  • Älvan

Skulle vara ett hjärta till dig där ovanför, inte frågetecken.. Ny på det här fortf.

Jag var på andra VUL idag. ÄP på fredag! Och sen om allt går bra tillbaka med ett litet på måndag.

Hade 13 blåsor på ena sidan och 7 på andra.

Har ni andra fått frågan om att ge 1 ägg till test för att frysas och befruktas efter upptining? Hur har ni ställt er till det? Fick frågan idag och ska bestämma mig till fredag.

• Älvan
    segelvind skrev 2017-10-05 20:51:32 följande:

Nu har jag varit på både undersökning och träffat barnmorskan inför vår behandlingsstart. Spännande! Var inte beredd på att jag skulle prova sticka mig med en spruta, tyckte att det sved en hel del men misstänker att man vänjer sig.

I slutet av oktober sätter vi igång och vi är båda väldig spända.

Våra familjer är väldigt engagerade, mina föräldrar vill veta allt. Det misstänker jag ju att mina svärföräldrar också vill men min sambo berättar inte lika villigt, han tycker det är lite jobbigt att prata om det. Hur gör ni? Ringer ni er svärmor och berättar eller gör er man/sambo det?

Min make vill hålla sina föräldrar utanför och det har jag inga problem med, kände lite att han får bestämma hur mycket vi ska berätta för hans föräldrar.

Mina föräldrar vill jag hålla utanför, just för att de inte förstår min situation. Min bror och svägerska är gravida så det mesta fokuset ligger där och har gjort sedan tidigt i våras.
  • Älvan

Nu är jag plockad! 14 ägg fick de ut och makens prov såg bra ut.

Jag har läst runt och var riktigt rädd för plocket, men såhär i efterhand var det helt ok. Det var obehagligt (inte direkt ont) vid tvätten innan och ilade vid bedövningen (jämförbart med cellprov tycker jag) och sedan kände jag ingenting av själva plocket. Såklart är detta individuellt men det är iallfall min känsla. Nu håller vi tummarna här hemma för att äggen och simmarna har fredagsmys i ugnen under helgern :)

Planerad återföring på måndag.

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017