• Bli3ifamiljen

Vi som börjar med IVF hösten 2017

hanna8911 skrev 2017-10-12 09:14:03 följande:

Håller med dig om att det ger hopp för en själv när man ser att allt fler blir gravida!! Jag och min man är 28 år, vi har försökt i 3 år utan något resultat. Jag har antagligen inte regelbunden ägglossning trots regelbunden mens då mitt amh värde var åt det högre hållet! Började med ivf i sommras men fick avbryta då de inte växte. Nu har vi gjort ett nytt försök och hoppas på att få tillbaka ett toppenägg imorgon!

Får man fråga vad du har i amh-värde?
  • Bli3ifamiljen
    Ellencassandra skrev 2017-10-12 18:13:07 följande:

Okej tack :) jag hoppas att det ska gå bra! Är inte så sprut rädd av mig men blir ju lite annorlunda när man ska Göra det på sig själv :P

Okej! :) hm ja svårt det där med vilken dos man ska ha å så.. första omgången brukar väl typ kallas "testomgång" för man vet inte riktigt hur lättstimulerad man är osv... jag ska börja direkt med 250.. konstigt egentligen om jag ändå inte har nåt fel.. är inte det då lite högt? Men jag får lita på att läkarna har rätt :)

Du kan väl höra av dig efter ditt ul! Hoppas det är bra med äggen så ni kan bestämma tid för ägguttag :D

Jag fick börja på 225 och höja till 250 och oss hittade inte heller något fel på. Har bra amh-värde trots min ålder.
  • Bli3ifamiljen
    AnnaMaria83 skrev 2017-10-13 08:53:10 följande:

Idag är min officiella testdag. Har ju vetat sedan en vecka att jag är gravid. Men har inte mått så bra, inlagd måndag-tisdag för överstimulering. Fick dropp och mätte urinmängd och vätskeintag. På tisdagen när jag kom hem och tog lutinus blev det rosa på staven. Bröt ihop och kände att det var kört. Kom inget mer den dagen. På onsdagen mådde jag mycket bättre i överstimuleringen och var dålig i magen. Min mage har varit typ stillastående tidigare så såg detta som ett dåligt tecken, kom dessutom lite rosa på papperet när jag torkade mig mitt på dagen. Efter det har det inte kommit mer blod men jag mår mycket bättre. Var väldigt nervös imorse när jag skulle ta testet men plusset kom snabbt och det digitala visade gravid 2-3 veckor så borde ju vara ok. Känner mig fortfarande livrädd och inte blir det bättre av att man ska sluta med lutinus idag. Hoppas så att pyret vill stanna kvar, jag är glad men rädslan tar lixom udden av glädjen. Hur känner ni andra som plussat? Kram

Grattis!
  • Bli3ifamiljen
    hanna8911 skrev 2017-10-13 09:11:10 följande:

Strax över 10, 10,7 yror jag! Säkert inte så högt men åt det högre hållet tror jag?

Det finns ju två enheter de mäter i så svårt att veta, antingen pmol/l eller ng/ml. Men har du högt är det nog ng/ml. Varför använder inte alla läkare samma enhet kan man tycka... Jag har funderat lite på om vi av samma anledning inte blivit gravida, men svårt att hitta uppgifter om det om man är 38 då amh-värdet redan reducerats pga ålder.
  • Bli3ifamiljen
    hanna8911 skrev 2017-10-13 11:51:59 följande:

Aha! Det visste jag inte om! Såg att någon här i gruppen hade skrivit 22 pmol/l och då byte jag att det var superhögt men då förstår jag att det kan skilja lite! Mitt är mätt i den andra enheten såg jag! Ja verkligen dumt!! Hade ju varit enklare om de hade samma! Vad har du för amh? Jag vet knappt vad som är normalvärde!

drygt 22pmol/l så det var nog jag, minns ej på decimalen
  • Bli3ifamiljen
    lyckobubblor skrev 2017-10-17 19:03:43 följande:

Förresten, är det någon som haft nåt i vägen och som behövt operera bort det? Hur går det till? Lät som att det skulle vara väldigt lätt åtgärdat men ändå en operation med de risker som det innebär. Svårtolkat!

Jag opererade bort ett litet myom. Lokalbedövning, annan bedövning om jag ville, sen skar de bort det.
  • Bli3ifamiljen
    Västerås skrev 2017-10-19 10:14:46 följande:

Testade precis och fick ett plus fattar ingenting är typ i chock

Grattis!
  • Bli3ifamiljen

Någon som vet om mensen efter ivf brukar vara sen? Jag brukar ha 27-32 dagar emellan nuförtiden, idag är det dag 34.

• Bli3ifamiljen
    waldesten16 skrev 2017-10-26 19:31:56 följande:
    Vet inte, kan ju rubbas med tanke på alla hormoner. Jag får tabletter för att framkalla mens. Men jag har haft problem innan med långa cyklar ibland
    Förut var min mens som en klocka på 33-34 dagar fram tills för ca ett år sen. Ja jag misstänker också att det är hormoner som ställer till det. Jag ska till läkaren i morgon så jag får väll passa på att fråga.
  • Bli3ifamiljen

Mensen kom i morse. Dessutom fick jag en positiv överraskning idag hos läkaren. Jag får börja med nästa ivf dvs sprutor i morgon så just nu är jag glad att mensen var sen. Jag var helt säker på att jag först skulle få börja nästa period.

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017