Inlägg från: Anonym (Nope) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nope)

Är du otrogen?

Nej, skulle aldrig kunna eller vilja vara det heller. 
    Dels pga den egoistiska anledning att det dåliga samvetet nog hade tagit kål på mig. Är inte heller glad för lögner så hade aldrig klarat det.
    Dels för att jag älskar min partner, älskar jag inte honom och vill ha något annat så gör jag slut istället.
    Och dels för att jag vet hur mycket otrohet skadar, jag som själv blivit utsatt skulle aldrig vilja skada någon annan på det viset.

Har aldrig förstått varför folk hellre är otrogna svin än runtknullande singlar. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (QQ) skrev 2017-07-25 11:52:53 följande:
    Exakt. Då kan man lika gärna vara singel och knulla runt.

Men det är väl en sorts spänning, samt tryggheten att ändå ha någon skulle jag tro.
    Ja, eller hur? Visst, risken finns väl att man sårar någon då med, men inte riktigt på samma nivå.. 
    Tror också att det är det som det handlar om. Men sen i ett förhållande så slipper ju de flesta att ta hand om hushåll osv helt ensam, så tror det kan handla om lathet också. Vet att mitt ex var sådan, han ville ha en kvinna hemma som tog hand om allt tråkigt hushållsarbete medan han själv kunde leva livet hur som helst.
    Men förstår faktiskt inte hur man kan skita i att ha dåligt samvete eller leva med dåligt samvete hela tiden. 
  • Anonym (Nope)
    Anonymisk skrev 2017-08-10 03:59:05 följande:

Jag har egentligen inga problem med att folk är otrogna för goda skäl (ointresse, avsaknad av sex i äktenskapet mm) men man borde visa respekt för den person man lever med. Att sköta det hela snyggt eller att vara uppriktig / ta konsekvenserna om den andra blir varse.

Relationer kan vara komplicerade men genom att respektera alla inblandade parter så kommer man väldigt långt.

Fast såhär rakt på sak så finns där inga goda skäl att vara otrogen. Det ena goda är att bryta, så kan man ligga runt bäst fan man vill utan att såra en partner. Otrohet och att visa respekt hör inte ihop i något universum. 

Förvånar mig att du som blivit utsatt för otrohet inte avskyr det. Det skadar ju så enormt mycket. 
  • Anonym (Nope)
    Anonymisk skrev 2017-08-10 19:57:11 följande:
    Du har rätt i att otrohet kan skada väldigt mycket, särskilt om barn är inblandade. Jag tror dock att omständigheterna också kan påverka och det är svårt att se världen endast i svart eller vitt.

Det som sårar mer tror jag är lögner och avsaknad av respekt för den andra personen.

Om en relation förändras under årens gång så kan jag i viss mån ha förståelse för skäl till otrohet (avsaknad av närhet i relationen kombinerat med barn t.ex.).

Däremot så tycker jag fortfarande att man bör ta ansvar för sina handlingar och vara uppriktig. Det är det viktigaste.
    Ja, man kan inte riktigt se världen i endast svart eller vitt, det har du såklart rätt i.
    Men ett förhållande kan man ta sig ur. Även om barn är involverade, även om frugan är gravid, även om man delar ett hus på landet, även om den ena är pank, även om minst 1 person egentligen fortfarande har känslor. I slutändan är otrohet ett korkat beslut man tagit på egen hand, oavsett omständigheterna. 

Men otrohet är ju en fin blandning mellan lögner och avsaknad av respekt för den andra personen, eller hur? 
    Om man känner att man börjar titta efter andra, varför inte bara göra slut? Det är snällare mot alla involverade. Och är där inte ens barn involverade, nä men bara lämna då. Är man otrogen mot någon så kan man omöjligt ha mycket känslor för den personen, när man utsätter den för den behandlingen. 

Tycker verkligen inte att det finns någon ursäkt för att vara otrogen. Vuxna människor som fjantar runt fastän de vet att de riskerar att såra minst 1 persons känslor och ärra för livet. Handlar det som spänning så finns där andra spännande saker man kan hitta på, utan att sabba någons liv liksom.... 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Otrogen) skrev 2017-08-11 11:40:03 följande:
    Ja men seriösa förhållanden , där man byggt upp ett hel liv tillsammans , där barn finns och där man älskar varandra behöver inte raseras pga att sexet är obefintligt. Min man är nöjd med ett ,i mina ögon obefintligt sexliv. Jag är det inte! Varför ska man riva upp ett hel liv tillsammans för jag älskar mer sex än han gör? Han är nöjd , ovetandes om vad jag gör , och jag är nöjd med honom ovetandes! Jag skiljer på mitt familjeliv och mitt sexliv! Jag står inte ut med att ha sex några gånger i månaden , så söker det på annat håll. Jag behöver inte involvera hela min familj med vad jag gör bakom stängda dörrar med min kk. Förstår verkligen inte problemet?! Sex är bara sex för mig, två kroppar som lever ut varandras lustar, älska däremot är något annat , och den intimiteten delar jag bara med min man.
    Men om sexlivet inte funkar, varför inte fråga sin partner om det är OK om man kan ha ett öppet förhållande? 
    Problemet där är ju att, fastän du ser sex som sex, så betyder det kanske inte att han ser på saken med samma ögon. 
    Du och jag har olika erfarenheter av det hela. Mitt ex såg också sex som sex bara. Jag talade om för honom att jag inte såg sex på det viset, det pratade vi om redan från början, då var han otrogen.
    Jag hade föredragit om han hade dumpat mig istället, eftersom att vi tagit diskussionen redan innan och han visste vart jag stod och han visste att han med all säkerhet skulle såra mig. Det är så jag ser det iaf, men smaken är som baken delad :) 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-21 05:38:47 följande:
    Det är ju win-win i den här situationen. Jag får ligga med andra och min fru besparas vetskapen om det. Finns absolut ingen anledning att berätta. 
    Fast tror du helt ärligt att hon inte vill veta att hennes man är otrogen? Jag är ganska säker på att majoriteten av alla vi som befinner oss i ett förhållande skulle vilja veta om sådant hände. Du sårar och sviker henne enbart genom att inte vara ärlig och ge henne en ärlig chans att hitta någon som är snäll mot henne och inte knullar andra bakom ryggen på henne. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-21 09:08:11 följande:
    Varför skulle hon vilja veta? Som det är nu är vi lyckliga, men om jag skulle gå och berätta för henne att jag ibland ligger med horor skulle vår familj och våra liv bli förstörda. Det finns absolut inget att vinna i det.
    Varmahänder skrev 2017-08-21 09:21:14 följande:
    Folk bara tror att de vill veta. Det vill de inte. De vill leva bekvämt i sin bubbla. Samma sak som med klimatförändringarna. Sanningen är bara jobbig.
    För att hon är värd en chans att själv få avgöra om hon vill ha en trogen partner? Hennes liv är redan förstört, hon lever med en partner som dels ljuger för henne och dels är otrogen. Man behöver inte berätta för henne men man kan göra slut och ge henne en chans att hitta någon som älskar henne och är lojal.

• Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-21 16:25:25 följande:
    Hur är min frus liv förstört? Hon är jättelycklig. Om jag berättade för henne att jag ligger med horor skulle hon bli jätteolycklig. Vilket är bättre för henne?
    Hennes liv är förstört då hennes karl ligger runt med horor och ljuger för henne. Det är det som är poängen. Att hon vet eller inte, helt ärligt, att hon inte vet och att du fortsätter ljuga och försöker få det att framstå som något bra, visar desto mer på hur sorglig situationen är. 
    Om du berättade för henne hade hon fått en chans att leva lyckligt och ärligt med någon som är henne trogen och älskar henne och förtjänar henne. DET är bättre för henne. 

Hoppas att du iaf skyddar dig. Behöver inte ge henne en könssjukdom också, vore ett tråkigt sätt att låta henne få veta. 

• Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-28 05:43:03 följande:
    Jag ser inte hur det är förstört.. Om hon visste skulle det bli förstört, men det gör hon ju inte.
    Jag använder alltid kondom förstås. 
    För att hon lever i en lögn som du styr och ställer över och, som sagt, inte har en partner som är henne trogen och ärlig. Hon har en man som ljuger för henne och är otrogen. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-28 12:25:11 följande:
    Menar du att hon skulle bli lyckligare om jag berättade för henne? Det tvivlar jag starkt på.
    Nej, inte lycklig direkt då du ljugit och varit otrogen, men efter det hade hon haft en chans att  själv få bestämma hur hennes liv ska se ut och om hon vill bryta med dig och alla lögner och få en chans att hitta en man som är ärlig och trogen. 
    Älskar du henne så vet du innerst inne att hon är värd den chansen, vi har trots allt bara detta livet på oss. 
    Och så hade du sluppit gå runt och ljuga och hade kunnat fortsätta med det du håller på med utan att det går ut över någon. 
    Tycker du inte själv att det låter som ett bättre alternativ för alla? 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-08-29 03:22:24 följande:
    Ehm, nej det tycker jag verkligen inte. Jag skulle bli ledsen, min fru skulle bli ledsen, våra barn skulle bli ledsna... Hur skulle det vara bra för alla inblandade? 
    Du behöver inte berätta för din fru om det hemska du gjort, du behöver inte berätta för dina barn. Du kan bryta förhållandet och ge din fru en chans att få bestämma själv över vad för människor hon vill ha i sitt liv.
    Barnen kommer överleva, det är jobbigt i början men man går vidare, är själv ett "skilsmässobarn". I efterhand förstår man att det var bäst såhär. 

Att berätta är inte det värsta, det värsta är det du gjort, och det enda du kan göra för att ens försöka gottgöra det är att lämna relationen och ge din fru chansen till ett bättre liv utan lögner och otrohet. Att inte ge henne den chansen vore elakt och själviskt.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (El) skrev 2017-08-29 09:41:09 följande:

Problemet med idéen om "lyckligt ovetandes" är att vi inte vet om frun vill vara lyckligt ovetandes eller ej, och det finns inget sätt att ta reda på det förutom sanningen. Hon är nu bestulen på sitt självbestämmande och därmed på sitt liv.

Jag skulle personligen hellre leva olyckligt vetandes än lyckligt ovetandes, men det är en smaksak och upp till var och en. Inte upp till den otrogna parten att diktera över.

Tid får vi aldrig tillbaka. Stjäl inte andras tid därför att du är feg.

Tack! Exakt så, kunde inte sagt det bättre själv. Är också hellre olyckligt vetandes, man får tänka på att även om det sårar att få veta att ens partner varit otrogen och ljugit så är det en tillfällig sorg. Den varar inte för evigt, man går vidare. 

Klart att det sårar, men egentligen är det inte sanningen som sårar utan vad den handlar om. Ville man inte såra sin partner så hade man inte behövt vara otrogen mot den och ljuga om det liksom. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (frank) skrev 2017-09-12 04:14:54 följande:
    Bra läsförståelse... Visa mig gärna var jag sa det. 
    Det jag säger är att så länge det inte kommer fram skadar det ingen. Det är allt.
    Men när det kommer fram kommer det skada att det hållits undan så länge. Tiden gör inte saker bättre i detta fall. 
Svar på tråden Är du otrogen?