Anonymisk skrev 2017-08-10 19:57:11 följande:
Du har rätt i att otrohet kan skada väldigt mycket, särskilt om barn är inblandade. Jag tror dock att omständigheterna också kan påverka och det är svårt att se världen endast i svart eller vitt.
Det som sårar mer tror jag är lögner och avsaknad av respekt för den andra personen.
Om en relation förändras under årens gång så kan jag i viss mån ha förståelse för skäl till otrohet (avsaknad av närhet i relationen kombinerat med barn t.ex.).
Däremot så tycker jag fortfarande att man bör ta ansvar för sina handlingar och vara uppriktig. Det är det viktigaste.
Ja, man kan inte riktigt se världen i endast svart eller vitt, det har du såklart rätt i.
Men ett förhållande kan man ta sig ur. Även om barn är involverade, även om frugan är gravid, även om man delar ett hus på landet, även om den ena är pank, även om minst 1 person egentligen fortfarande har känslor. I slutändan är otrohet ett korkat beslut man tagit på egen hand, oavsett omständigheterna.
Men otrohet är ju en fin blandning mellan lögner och avsaknad av respekt för den andra personen, eller hur?
Om man känner att man börjar titta efter andra, varför inte bara göra slut? Det är snällare mot alla involverade. Och är där inte ens barn involverade, nä men bara lämna då. Är man otrogen mot någon så kan man omöjligt ha mycket känslor för den personen, när man utsätter den för den behandlingen.
Tycker verkligen inte att det finns någon ursäkt för att vara otrogen. Vuxna människor som fjantar runt fastän de vet att de riskerar att såra minst 1 persons känslor och ärra för livet. Handlar det som spänning så finns där andra spännande saker man kan hitta på, utan att sabba någons liv liksom....