Konservativ skrev 2017-07-27 11:29:04 följande:
Absolut. Finns gott om grönområden. Man kan väl försöka? Är du rädd för att vargen ska skada dig?
Nej inte det minsta. Men vargar behöver mer än ett grönområde. De behöver stora Vildmarksytor och god tillgång till mat. Det går inte i Bromma.
Eftersom jag bor alldeles brevid ett revir så är jag inte helt ute i det blå. När vi hade ungvargar som förvirrade sig in till byn och som inte var så skyggs som äldre vargar är, så fick mitt barn inte gå ut ensam i skogsbrynet. Även om jag inser att risken är sjukt låg att nåt ska hända inser jag också att vargar är vilda rovdjur som man inte går ut i skogen och gosar med. Men skogen är först och främst vargens och dess existensrätt är betydligt viktigare än min rätt att plocka blåbär. En sund respekt för vargen är väldigt långt från bisarra och egoistiska krav på utrotning.
Undrar om ni resonerar likadant när det gäller tigrar som faktiskt i vissa områden slukar ett antal vuxna och barn varje månad, ska vi utrota dem? Elefanter som trampar ned grödor som är hela familjers enda inkomst och som sedan får svälta, ska vi utrota elefanterna?
Man måste ha lite större perspektiv än sin egen navelskådning. Du får hantera din rädsla för varg på andra sätt.