Inlägg från: absalon |Visa alla inlägg
  • absalon

    Finns helvetet?

    Såväl många kristna som många muslimer varnar för helvetet och tror att helvetet existerar. Måhända behövs helvetet även om det inte existerar? Jag menar, många religioner anser sig behöva helvetet att skrämma folk med, så att de väljer rätt religion och uppför sig som de ska. Samhälleligt kanske helvetet med vidhängande, ruggig potentat ska ses som ett värdefullt komplement till polis och rättsväsende?
    Följande lilla anekdot visar att den värdsliga makten även fordomdags vågade skoja om helvetet och djävulen och måhända inte tog existensen riktigt på allvar.
    En präst i Svenska Kyrkan hade skrivit en uppmärksammad doktorsavhandling om helvetesläran. Med stöd av denna merit utnämndes han till biskop.
    På den tiden skulle man tacka kungen personligen för högre utnämningar.
    Den nyutnämnde uppsökte dåvarande kungen Karl XV och bad att få tacka för utnämningen till biskop.
    -Det ska du inte tacka mig för, svarade kungen med glimten i ögat.
    -Ers majestät, vem ska jag då tacka?, undrade biskopen. 
    -Det får du allt tacka f-n för, genmälde majestätet.

  • Svar på tråden Finns helvetet?
  • absalon

    Förövrigt - helvetet förefaller faktiskt mer spännande än motsatt slutdestination. I helvetet kan man träffa intressanta fritänkare som Strindberg, Nietzsche och Hedenius och Bertrand Russel. Farsans gamla fromma faster var fixt och fast övertygad om att en sån stor syndare som Albert Engström ofelbart skulle hamna i helvetet.
    Men vilket umgänge kan man påräkna i himlen? Idel fromma tråkmånsar och slätkammade frimicklare.Cool

  • absalon
    Connie07 skrev 2017-07-27 18:14:31 följande:

    Det är väl det här livet på jorden ,ett helvete för många?


    Förvisso! Men emellanåt riktigt himmelskt. Jag trivs alldeles utmärkt med det jordiska.Cool
  • absalon
    Nandez skrev 2017-07-27 21:12:17 följande:

    Har jag svårt att tro.


    Om min grad av trivsel kan du knappast uttala dig sakligt. Lika litet som jag kan uttala mig om din trivselnivå.
    Endast man själv vet, huruvida man trivs eller ej.
    Endast romanförfattare åtnjuter förmånen att kunna krypa in i huvudet på folk och avläsa trivseln.
    Men då endast hos romanfigurer, som de själva skapat.Skrattande
  • absalon

    Dagens Nyheter påstås ha avskaffat helvetet någon gång i början av förra seklet. Tidningen har säkert rätt. Helvetet som ett konkret ställe finns naturligtvis inte.
    Endast djävulskap finns, och är ingen bristvara.Cool

  • absalon

    Om SvK var delaktig i helvetets avskaffande - desto bättre! Finns åtskilligt i vårt samfund, som jag uppskattar. Därför förblir jag medlem i Svenska Kyrkan.
    Om SvK däremot framhärdat med helvetesläran, hade jag för länge sedan begärt mitt utträde.
    I morgon röstar jag förövrigt i kyrkovalet. Gör du?Cool

  • absalon

    Helvetet tillhör de religiösa myternas värld. Helvetesläran däremot var länge en realitet på så sätt, att många människor blev vettskrämda av somliga prästers "eld-och svavelpredikningar".
    Att helvetesförkunnelsen numera upphört inom SvK är en sann välgärning. Den som prompt vill frossa i allsköns djävuls-, demon- och helvetesläror kan säkert hetta någon i detta avseende lämpligare kyrka än SvK.Cool
    Dagens Svenska Kyrka präglas av demokrati och äkta humanism. Därför kan jag förbli medlem i samfundet. Vårt samfund formar vi själva på demokratisk väg.Cool

  • absalon

    En kyrka med många medlemmar speglar alltid sin samtid. Sekter däremot kan tämligen problemfritt företräda föråldrade - eller ultravisionära - synsätt och värderingar.
    Du kan väl ändå inte mena att SvK bör gå på tvärs mot de värderingar, som dess nutida medlemmar har och lever efter? I demokratisk ordning fattade majoritetsbeslut styr utvecklingen i såväl vårt samhälle som i vår kyrka.
    Eller menar du att endast en liten konservativ grupp inom SVK ska bestämma över samfundet? I så fall - vilken grupp?Cool 

  • absalon

    Bibeln och den kristna läran har tolkats mycket olika genom seklen. Stormaktstidens svenska kyrka har föga gemensamt med dagens.
    Frågan är alltid - vem eller vilka ska stå för uttolkningen av Bibeln?
    Ärkebiskopen Anton Niklas Sundberg i slutet av 1800-talet hade således en väsentligt annorlunda än hans sentida kollega K G Hammar. Tiderna förändras och vi med dem.
    Hur ska du bära dig åt för att ändra medlemsopinionen därhän, att SvK får den inriktning, som du och en minoritet önskar? Ska vi andra helt snällt överlämna den kyrkopolitiska makten till din lilla åsiktsgrupp?Cool

  • absalon

    Delar av Bibeln är - precis som du skriver - en för nutida kyrkomedlemmar - utomordentligt omoralisk bok.
    Varje generation har gjort sina urval ur Bibeln alltefter den rådande tidsandan. Skapelseberättelsen var således högst passabel för 1600-talets kyrkomedlemmar men en utomordentligt svårsmält "sanning" för dagens. Kvinnliga präster var länge en svår stötesten för en högkyrklig minoritet. Men en självklar omöjlighet på 1800-talet.
    Att kyrkan anpassar sig efter den rådande tidsandan är ofrånkomligt, då SvK i likhet med flertalet samfund - och även idéella organisationer - saknar resurser för att fungera starkt opinionsbildande.
    Dagens politiker - inklusive de kyrkopolitiska exemplaren av arten - nödgas anpassa sig efter de värderingar väljarna faktiskt har. Alternativt försvinna från arenan.
    Bra eller dåligt? Nej, faktum.Cool

  • absalon
    oanonym skrev 2017-09-16 12:40:14 följande:

    Ja, pratar man med en präst idag (inom SvK)så är det inte mycket i bibeln som ska tas bokstavligt. Väldigt märkligt att Gud beskriver hur han skapade världen och människorna, men att det sedan inte ska tas bokstavligt. Han dränkte också hela världen, men det är också bara metaforiskt, tydligen. Varför ens hänga kvar vid denna bok, om man måste slå knut på sig själv för att hitta nya tolkningar? Det blir mest bara komiskt.


    Du måste förstå att Vår Herre avsevärt ändrat karaktär, d v s utvecklats genom historien. På Gamla Testamentets tid var han grym, intolerant, hämndlysten och långsint. En utpräglad envåldshärskare av gamla skolan. Idag är Gud fader demokrat.
    Varje generation skapar sin gudsbild utifrån samtidens värderingar. Säkert inget att göra något åt. Det är människorna, som genom historien skapat sin gud och inte gud som skapat människorna.Cool
  • absalon
    oanonym skrev 2017-09-17 13:34:51 följande:
    Jo, jag vet. Men nu leker jag leken "Gud finns" och diskuterar utifrån det.
    Jamenvisst! Vi kan i alla fall vara överens om att Vår herre finns i många människors föreställningsvärld. Liksom den motsatte potentaten.
    Hur det förhåller sig med gudars och antigudars eventuella existens i övrigt, lär vi inte bli överens om i brådrasket.
    Med den detaljen må vi leva. T o m inom samma samfund.Cool
Svar på tråden Finns helvetet?