• magplask

    Kan man skriva avtal om vad som helst?

    En bekant till mig har separerat, de har gemensamma barn och i och med separationen så skrevs ett avtal om att ingen av dom får introducera en ny partner för barnen på två år.

    I mina öron låter det konstigt att det skulle vara ett giltigt avtal?

    Vad händer om man bryter avtalet?

    I vanliga fall har man ju ingen rätt att bestämma vem den andra föräldern låter barnet träffa, så det blir lite svårt att tänka att man kan avtala om en sån sak tycker jag. Särskilt om det skulle bli påföljder liksom.

  • Svar på tråden Kan man skriva avtal om vad som helst?
  • magplask
    Queennr1 skrev 2017-07-27 11:25:17 följande:

    Nej man kan inte skriva avtal som skulle hålla rättsligt om vad som helst.


    Nej det tror jag inte heller :), men just det här avtalet känns som en sån grej som inte håller?
  • Franck på iPhone

    Javisst kan man skriva avtal om nästan vad som helst. Men sen är det ju en annan fråga om eventuella sanktioner som knyts till avtalet blir rättsligt giltiga eller inte. Och speciellt på familjerättens område har praxis varit väldigt restriktiv i de flesta fall.

  • Kjell2
    magplask skrev 2017-07-27 11:04:39 följande:

    En bekant till mig har separerat, de har gemensamma barn och i och med separationen så skrevs ett avtal om att ingen av dom får introducera en ny partner för barnen på två år.

    I mina öron låter det konstigt att det skulle vara ett giltigt avtal?

    Vad händer om man bryter avtalet?

    I vanliga fall har man ju ingen rätt att bestämma vem den andra föräldern låter barnet träffa, så det blir lite svårt att tänka att man kan avtala om en sån sak tycker jag. Särskilt om det skulle bli påföljder liksom.


    Nej, man kan inte skriva avtal om vad som helst.

    Problemet med ovanstående avtal är att om det inte finns någon påföljd vid avtalsbrott specificerat, vite t ex, händer inget. Det är svårt att visa på någon uppkommen skada. Om det inte är en del i ett stort avtal där även annat regeras, pengar, tidsdelning av sommarstuge t ex.
  • Anonym (Famrätt)

    Nej, detta går ej att avtala om. Endast frågor om vårdnad, boende och umgänge och pengar kan man avtala om.

    De kan ha gjort en skriftlig överenskommelse. Men en sådan är inte juridiskt bindande.

Svar på tråden Kan man skriva avtal om vad som helst?