panikattack/ångestattacker
Hej,
jag får också panikattacker med jämna mellanrum, och något som hjälpt mig är att tänka på att det psykiatern har sagt om att det är kroppen som spelar teater för mig. Den spelar upp det jag är som räddast för. I mitt fall är det ofta illamåendeattacker eftersom jag har spyfobi, så ofta yttrar sig mina panikattacker helt enkelt som illamående och skakningar i hela kroppen. Ibland känns det också tätt i halsen, det kallas tydligen för globuskänsla, och är mycket vanligt när man har ångest men är ingenting farligt.
Inget av det man känner i kroppen är på riktigt under attackerna. Min farmor var rädd för att ha en hjärntumör, så när hon fick panikångest yttrade det sig som huvudvärk. Min mamma är rädd för hjärtinfarkt så hon tycker att hjärtat slår konstigt och att hon får ont i bröstet. Du är kanske rädd för att kvävas och därför känner du så där, eller så är det "globuskänsla" som drabbar de flesta med ångest i större eller mindre utsträckning.
Kom ihåg att du inte kan kvävas av det här fast det känns så. Antagligen reagerar du med att andas snabbare, hyperventilera, och då blir du yr och det börjar sticka och pirra i läpparna och i fingrar et c. Detta gör att du jagar upp dig ännu mer och ångesten och pulsen ökar på. Drick inte vatten när du känner så där, då sätter du nog bara i halsen. Som sagt, du kan inte kvävas av känslan i halsen. I absolut värsta fall tuppar du av och då kommer kroppen göra så att du börjar andas normalt av sig själv eftersom du då släpper kontrollen.
Det som hjälpt mig är att identifiera vad det är som ger mig attackerna. Jag var utbränd och efter sjukskrivning har attackerna minskat från flera gånger om dagen till kanske en varannan vecka. Jag får ofta attackerna när jag är trött och hungrig och har för mycket jag måste göra. Då säger kroppen stopp och den försöker få mig att lyssna genom att spela upp en massa fysiska symtom som egentligen inte finns. Attackerna beror i mitt fall på att jag inte lyssnat på min kropp. Förebyggande saker för alla typer av fysiska problem är att sova bra, äta bra och röra på sig. Man blir ju som du vet känsligare när man är trött. När du är pigg hanterar du motgångar bättre.
Det finns KBT på nätet i en del landsting, det har hjälpt mig mycket, något som hette "ångesthjälpen". Om du ringer till psyks öppenvård kanske du kan få gå en sådan kurs? Man gör lite uppgifter och får mycket bra information om ångest och vad som händer i kroppen. Det är ovärderligt.
Lycka till!