Anonym (Kvinna37) skrev 2017-07-30 12:24:07 följande:
För mig som kvinna kanske jag kan ge andra förslag på perspektiv.
1) Kvinnors lust förändras med tiden i en relation, det är fullständigt normalt.
2) Hon har för sjutton fått barn tätt inpå varandra nyligen! Det tär på en både mentalt, fysiskt och känslomässigt! Det finns kvinnor som inte får tillbaka lusten de första åren ens.
3) Hon kan vara stressad pga jobbet
4) Hon kan känna sig pressad från dig då hon vet att du vill
5) Hon kan även känna press från sig själv för vad hon "borde" vilja osv.
6) Hon säger ju till och med själv att hon inte trivs med sin kropp också! Där måste du stötta 100 % och försäkra henne om att hennes kropp är jättefin som den är och precis som du vill ha den, just för att det är henne du älskar (hennes inre) och inte bara för hur hon ser ut.
Låt henne använda sina leksaker, det blir aldrig samma som med en partner och det kan tvärtom hjälpa till att väcka hennes lust. Dessutom kan vi aldrig sätta sexuell "munkavle" på våra partners. Tvärtom kan det vara en väg in om ni tillsammans kan använda dem som förspel, men var beredd på att det kanske bara stannar där också!
Fortsätt tillfredsställ dig själv men jag skulle avråda från porr eftersom det, även omedvetet, skapar lite skeva förväntningar och bilder kring sex, även om jag är övertygad om att du är en väldigt förstående och omtänksam kille så klart!
Tjata aldrig, inte ens minsta lilla! Det är verkligen avtändande och förvärrar bara situationen. I det ingår även att peta på henne med snoppen i duschen, gnida sig mot henne i sängen osv. Tjat kan nämligen även vara fysiskt. Jag säger inte att du ska ge upp men hon verkar just nu känna sig trängd av dina närmanden och det är verkligen otrevligt i så fall.
Fortsätt vara nära där du får och aldrig med sex i tankarna, vill hon ha dig så lär hon ju ta tag i vald kroppsdel och visa vad hon vill. Ni kan ha dejtkväll, mysiga duschar, kelstunder osv och även om det inte leder till sex så främjar det relationen. Fortsätt visa att pussar och kramar är helt ok nivå, då slipper hon känna sig pressad så fort du närmar dig.
Fundera gärna på hur du hade gjort med en tjej du nyss träffat? Hur skulle du göra/inte göra mot henne? Bara för att man varit ihop ett längre tag så har man liksom inga rättigheter kring den andras kropp.
Jag tror inte på terapi för just detta bekymmer utan isf uteslutande för att arbeta med ditt självförtroende, dina känslor kring sexlivet är antagligen bara ett område bland flera där det tar sig uttryck.
Våga tro på att hon vill ha dig, ni har ju fortfarande sex ibland och det är ju ett gott tecken!
Vad du absolut inte får göra är att börja söka runt efter en kk eller fantisera i de banorna, då ställer du bara till det värre för dig själv! Det skapar en falsk känsla av att det skulle vara en lösning men det är ju det sämsta du kan göra. Dessutom anser många kvinnor att sexchat och att längta efter sex med andra är så gott som otrohet, eller åtminstone ett mycket stort svek. Kan det vara så att du undrar över om hon träffat någon eftersom du själv verkar luta åt det hållet?
Du frågar vad du kan göra för att hon ska visa att det är dig hon vill ha? Inte mycket för den bollen ligger på hennes planhalva. Däremot är det viktigt att ni sätter er ner och pratar om din behov och känslor, precis som vilket ämne som helst. Det är viktigt att båda mår bra i relationen! Låt henne komma med förslag på lösningar om hur ni kan göra, förklara att du tänker ge henne utrymme hädanefter och sluta tjata och att det är helt ok att ha sex på hennes villkor, men att du också vill att hon tänker på hur ni ska kunna närma er varandra lite mer. Man kan visa kärlek utan att hoppa i säng, och det hoppas jag att hon gör, pussar och kramar kommer man långt med här. Om det nu är så att hon faktiskt inte visar något alls utan att det bara är tomma ord så måste du fundera på hur ni har det egentligen och om relationen borde fortsätta, men som sagt, försök prata ihop er först för du vill ju uppenbarligen att det ska fungera.
Varmt lycka till i vilket fall!
1. Visst är det normalt att det förändras med tiden. annars hade det bara varit konstigt
2. jag vet att hon fött barn och att lusten avtar. Det är bara det att de första 2 åren efter att hon fick barn nummer 2 så var allt normalt. såväl spontant som regelbundet.
3. Stressad vet jag att hon är. och av den saken säger jag ingenting om det. Jag försöker stötta henne så att hon får lite lugnare när hon väl är hemma och kan ta det lugnt.
4 och 5. om hon känner sig pressad för att jag vill eller att hon borde vilja är inget hon har nämnt när jag frågat. och det är inte heller så att jag tjatar på henne utan jag vill ju att det ska ske när hon vill. Dock störande för mig men det är ju mitt problem.
6. När det gäller hennes kropp så har jag inga som helst synpunkter på att den skulle vara ful eller dylikt. trots att hon gått upp i vikt och har märken efter graviditeterna så är det något som jag anser vara helt naturligt. jag talar om för henne när hon börjar "gnälla" att hon är jättefin och att hon absolut inte borde skämmas. Men hon jämför sin kropp nu med hur den såg ut innan barnen vilket är absurt då det har hänt lite med den. Hennes största problem med kroppen är att hon gått upp i vikt. där försöker jag få henne till att följa med ut på promenad och att äta bättre mat. men att sitta på soffan en hel kväll med en påse chips och doppa i bea-sås gör ju inte direkt att hon går ner i vikt. Vilket jag även påpekat att om hon ska bli nöjd över sin kropp så får hon ta tag i att det ska bli skillnad. ingen kan göra det åt henne.
Att hon använder leksaker i hopp om att hennes "lust" att vara med mig ska öka har jag inga invändningar om. Det som stör mig att hon använder dom är att vi kan tex ligga hemma i sängen en lördag förmiddag. barnen är på övervåningen och leker vi ligger kvar i vårt rum, då kommer ursäkten att hon inte vill för att barnen är vakna. men om jag åker iväg till affären lite senare är borta 30 min så kan jag hitta leksakerna i sängen trots att barnen fortfarande är vaken. Därför är detta något jag hakat upp mig på och känner mig "utelämnad". Då vill hon ju inte ha mig om hon väljer en leksak istället.
jag tjatar aldrig på henne att det var längesen vi hade sex eller så. Det jag har sagt är att det börjar kännas som att jag bara är en vän hon bor med då det inte är någon form av intimitet. varken kramar pussar eller annan kontakt. inte heller sådana kvällar du nämner händer längre. tro mig jag har försökt med både det ena och andra. men alltid är det något som inte är bra. tex använder jag levande ljus så är det för mörkt så då är lysrörslampan i taket bättre.
Det med rättigheter om någons kropp instämmer jag helt med dig. finns inget över hennes kropp jag kan bestämma över eller säga vad hon ska göra. det är helt upp till henne.
Att jag börjat fundera över en kk eller annat är dels för att hon säger att det kan vara en lösning för att jag ska få mitt och att hon ska slippa. det har hon sagt vid ett flertal gånger. Hon la även ut en annons på en sida för att någon skulle svara men jag sa nej till det då det kändes fel att göra något sånt utan att hon skulle vara med på "ett hörn". Dels har tankarna gått åt det hållet för att behovet att känna mig attraktiv för någon finns, helst frun då hon inte visar det.
jag har försökt pratat med henne om hur jag känner och hur jag upplever det hela. men då styr hon bort det och vägrar prata om det. helst går hon iväg och pratar i telefon med en kompis istället. så jag vill verkligen att detta ska fungera men det känns som att jag är den enda som försöker. Jag har pratat lite med hennes bästa vän ifall att det skulle vara något annat men vännen har svarat mig att jag är den ende osv... så du kanske förstår att jag blir lite fundersam på vad som egentligen händer.
nu känner jag att allt jag skrivit kan tolkas som att jag hoppar på dig men det är inte alls så. utan som jag skrev i första inlägget så har jag svårt att formulera mig på ett bra sätt.
PS
det med svartsjukan är också något som hon säger att hon vill uppleva då hon känner sig alldeles för trygg med att jag aldrig skulle göra något så länge jag är tillsammans med henne.