• Anonym (allvar?)

En handfull kroppsliga problem/egenheter - hjälp

Jag känner att jag inte blir tagen på allvar av vården, och det kanske är helt rtt av dem, så jag hoppas att någon har på FL kan ge mig om inte annat så någon tåt att dra i.

Det första jag vill säga är att jag är normalviktig, fast på gränsen till övervikt, bmi 24.8. Jag är också 30 år gammal, kvinna och har aldrig varit gravid.

Det är lika bra att börja uppifrån, va?

Huvud:
    Huvudvärk, ganska svår, hyfsat regelbundet, ca var 6-8e vecka, med dimmsyn, ljuskänslighet och ljudkänslighet. 
    Snustorr hårbotten. Inte mjäll, frisör och läkare har kollat.
    Hårväxt i ansiktet. Bara väldigt ljusa fjun, men det syns.
    Sår och finnar som alltid dyker upp på samma ställen och läker väldigt, väldigt sakta. Dessa gör också att jag inte vågar vaxa bort håret. Jag får även ett återkommande sår på ena örsnibben.
    Ständigt täppt i näsan.
    Torr, torr hud som kliar, förmodligen en orsak till såren och att de inte läker.

Armar, händer och axlar:
    Igen, väldigt torr samt väldigt hårig. Ljust fint hår, men det går hela vägen ut på fingrarna.
    Återkommande knottror på ena handloven. Det verkar vara årstidsbundet till ungefär så här års, juli-augusti. Inte andra handloven. De gör ont om jag knyter handen.
    Extremt torra armbågar.
    Sår på axlarna som aldrig riktigt läker. Förmodligen efter bh-banden.
    Trött/ont i axlarna.
    Långrandiga fingernaglar

Överkropp:
    Extremt torr på ryggen, igen med svårläkta sår.
    Rivsår under ena bröstet, som jag inte vet var de kommer ifrån. Jag kan ha rivit mig i sömnen. Det här är de enda återkommande såren som inte tar veckor och månader på sig att läka.
    Finnar (?) på brösten då och då. På ena vårtgården har jag 2 små grupper om 3 någonting som iband sväller upp med vit vätska.
    Att brösten är stora och pekar rätt ner är mer något jag har komplex för än något jag tror är fel.

Underliv:
    Ont som faaan vid orgasm, annars är det inget.

Ben och fötter:
    Igen, benen, torrt och svårläkt och rätt håriga. Jag kan klia mig lätt på smalbenet och det ser ut som att jag gått på det med en rasp.
    Kramp hela tiden i ena smalbenet, och det andra smalbenet smärtar dovt på ett visst ställe hela tiden, nästan som när man har ett blåmärke. 
    Fötterna är katastroftorra. Inte bara hälarna, utan till och med i hålfoten och tårna.
    Ett ställe på underisdan av ena foten har så hård hud så att om en bit lossnar så känns den lössnade biten som en mjuk nagel, som när man klipper naglarna i duschen.
    På tal om naglar så växer båda lilltånaglarna nästan rätt upp.

I övrigt är jag ofta trött, alltså oftast sömnig och iband känns kroppen som att jag sprungit maraton.

En annan sån där kroppslig grej är att jag har ganska mycket födelsemärken/leverfläckar. En annan udda grej är att det ibland känns som att lungorna fastnar i revbenen. Det hugger till som en kniv fast med lite klämkänsla, eller hur jag ska förklara det.

Jag inser att varje grej för sig är skitsaker, och en del saker är lika mycket komplex som något annat, men en del saker tillsammans gör mig orolig. Jag välkomnar både alla teorier och absolut alla tips, både om helheten och om specifika saker, även om det känns som att jag provat allt.

Tack alla som orkade läsa så här långt.

• Svar på tråden En handfull kroppsliga problem/egenheter - hjälp
  • Anonym (Dsk)

Hej! Har man tagit pankreasprover på dig? Och hur är ditt psykiska mående?

• cosinus

Kan du vara överkänslig mot något. Skulle kunna förklara iaf huden, sår som inte vill läka, rivsår och knottror. Att det är årstidsbundet skulle kunna bero på koppling till pollen (något livsmedel som korsreagerar).

Har en son som är allergiker/astmatiker och innan vi fick koll på vad han inte tålde var det lite precis som du. En lång lista med saker som var för sig var skitsaker och som inte ens verkade hänga ihop men det mesta. Från nattliga svettningar till magknip till knottror på huden till konstant bubblande av saliv gav sig när kosten blev rätt.

• annabellelee

Är torrheten något som kommit nu eller som du alltid haft?

Kramp i muskler och trötthet kan bero på vitaminbrist. Ät varierat, mycket grönt och komplettera med multivitamin.

• Anonym (allvar?)
    Anonym (Dsk) skrev 2017-07-28 23:37:54 följande:

Hej! Har man tagit pankreasprover på dig? Och hur är ditt psykiska mående?

Nej. Jag fick till och med tjata mig till ett enkelt blodprov för att kolla c- och d-vitamin i vintras, vården är inte alls intresserade av mig.

Psykist mår jag ok. Inte helt på topp, men inget som stör direkt.
  • Anonym (Tipsar)

Inga direkta tips vad allt beror på, men ett tips vad gäller bh-banden i alla fall. Finns silikonkuddar att köpa på underklädesaffärer som man sätter under banden som lättar på trycket och ev. smärta..

• Anonym (allvar?)
    cosinus skrev 2017-07-28 23:38:15 följande:

Kan du vara överkänslig mot något. Skulle kunna förklara iaf huden, sår som inte vill läka, rivsår och knottror. Att det är årstidsbundet skulle kunna bero på koppling till pollen (något livsmedel som korsreagerar).

Har en son som är allergiker/astmatiker och innan vi fick koll på vad han inte tålde var det lite precis som du. En lång lista med saker som var för sig var skitsaker och som inte ens verkade hänga ihop men det mesta. Från nattliga svettningar till magknip till knottror på huden till konstant bubblande av saliv gav sig när kosten blev rätt.

Det är en teori jag aldrig tänkt på. Jag ska ha det i bakhuvudet och se om det blir värre av något särskillt.
  • Anonym (allvar?)
    annabellelee skrev 2017-07-28 23:44:33 följande:

Är torrheten något som kommit nu eller som du alltid haft?

Kramp i muskler och trötthet kan bero på vitaminbrist. Ät varierat, mycket grönt och komplettera med multivitamin.

Jag har alltid varit torr om hårbotten, händerna, armbågar och föttrena, men resten har kommit på senaste åren och det gamla har blivit värre.

Jag äter hyfsat, men det kan alltid bli bättre. Jag kan lägga till en vitamintablett också. Tack för tipsen.
  • Anonym (allvar?)
    Anonym (Tipsar) skrev 2017-07-28 23:51:43 följande:

Inga direkta tips vad allt beror på, men ett tips vad gäller bh-banden i alla fall. Finns silikonkuddar att köpa på underklädesaffärer som man sätter under banden som lättar på trycket och ev. smärta..

Tack för tipset, det ska jag genast titta efter. 
  • Titti67

Hej! Har du kollat PCO & ämnesomsättnin? Det låter som hormonrubbningen PCO, finns i två varianter.

• huskur

Du har provat allt säger du. Har du provat honung på de svårläkta såren? Har hört att andra blivit bättre av det.

Svar på tråden En handfull kroppsliga problem/egenheter - hjälp