Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Psykisk misshandel

Mirja von Beau skrev 2017-07-29 13:50:25 följande:

Så tämligen alla som läser din ts skulle nog komma på tanken att han är en psykopat. 

Men skulle han verkligen vara någon psykopat, hade den attityden visat sig redan innan ni fått något barn.

Det är inte säkert! Det finns de som låtsas i flera år.
  • AndreaBD

Kära marskvinna: De kommentaren som han har vräkt ur sig där, hade för mig varit slutstrecket för relationen. När jag var yngre trodde jag också att man kunde komma över sådant, att man kan fortsätta på något sätt. Men hur ska man ha en bra relation igen med en man som säger till en att man är mindre värd än hunden? Det går bara inte.

Dessutom brukar folk inte sluta med psykisk misshandel - de hittar bara på "mer acceptabla sätt". Det gjorde mitt ex. Han var mer försiktig, undvek svordomar och  hot och var mer nedlåtande och siktade på känsliga saker istället. Han bara hade en aggression inom sig som han behövde ta ut på andra. Och på något sätt kommer det ut. Så, jag skulle rekommendera dig att lämna honom.

• AndreaBD
    Marskvinna skrev 2017-07-29 15:15:37 följande:
    Om det vore så lätt...

Har hus och barn ihop
    Det går ju att lösa. Det gick faktiskt lättare än vad jag trodde. Vi hade också hus och tre barn och ekonomin gick precis ihop. Men det funkade och jag fick det knappt sämre ekonomiskt heller. Och jag fick lugn och ro och slapp allt skit.
  • AndreaBD
    Marskvinna skrev 2017-07-29 19:09:16 följande:
    Har krävt detta och börjat kolla på annat alternativ, det är inte så lätt när man lever under dessa omständigheter som vissa verkar tro.

Jag frågar därför om erfarenheter som varit i liknande situation och om det ens finns en chans att en person som utför kan ändra sig, om det finns någon vet...

Att lämna krävs kraft och styrka som man inte har så mycket av just nu.. när man dagar inte orkar med alls, svårt att förstå och sätta sig in i om man inte själv upplevt kanske..
    Vad hände då, när du krävde det? Det verkar ju inte ha blivit någon större förändring. Jag gjorde så här: Jag räckte in skilsmässan, man har ju upp till ett är som man fortfarande kan ändra sig, så jag gav honom ett ultimatum där. Han ändrade sig inte, så jag bekräftade skilsmässoansökan.

Jag ska inte säga att jag var i ett sånt läge som du beskriver. Mitt ex var en hel del "försiktigare". Så grova saker sa han inte. Kan såna män ändra sig? Kanske, om de verkligen vill. Men det vill de ju oftast inte. Din man verkar ju inte heller vara orolig och anstränga sig så att du inte lämnar honom. Så, då finns det ingen verklig chans.
  • AndreaBD
    Marskvinna skrev 2017-07-29 22:29:02 följande:
    Han är inte helt med på att han behandlar mig illa, han tycker det är en sak om jag gör något och om han gör något.. ett exempel när jag är ute med vänner ska jag höra av mig hela tiden när jag kommer hem är han vaken och det är alltid sura miner... när han är ute hör jag inte av mig mer än säger godnatt och jag sover gott när han än kommer hem.., förutom en gång då jag sa att han nog skulle ta sig hem istället för att dra vidare då jan skulle ha hand om våran dotter dagen efter.. detta får jag höra till dödagar att jag sa att han behövde komma hem!

Har sagt att sök hjälp eller så lämnar jag dig... senast idag så ringde han min telefon när jag va på toaletten... när jag fråga varför jag inte kunde va ifred på toa svara han att jag inte bruka va på toa så länge och frågasatte varför jag hade mobilen med... sa att jag gjorde nummer 2 så gick han in på toa och tyckte inte det lukta så..

Kände att det va väl kontrollerande och tappa hoppet dör helt... vem gör så?
    Allvarligt, jag har känt flera män som HADE insikt, som har gått till psykologen och lovat ändringar, och som inte har gjort det. Men det är grundförutsättningarna. En man som inte ens inser det  - det finns inte ens en chans att något ändras. 

Mitt ex insåg ju allt, därför försökte jag ge honom en chans. Stanna inte för länge, annars kommer han så småningom att övertyga dig att det är ditt fel. Och det är det inte.
Svar på tråden Psykisk misshandel