• Ullstrumpa2

    Behöver hjälp! Hörselgångsinflammation och gravid - fick jag rätt medicin?

    Hej!

    Är gravid i vecka 27 och träffade en läkare på en närakut idag på grund av att jag under två dagar har haft extremt ont i örat. Var helt övertygad om att det var vanlig öroninflammation pga att jag haft ek ordentlig förkylning innan, men läkaren menade att det var hörselgångsinflammation och skrev ut Locoid-droppar (det vill säga kortisondroppar) som jag ska ta tre gånger om dagen. Dels tycker jag att det känns läskigt att ta kortison eftersom det står på fass att det påverkar fostret vid graviditet, dels tycker jag det var konstigt att han skrev ut just det - efter att ha googlat runt på bla. familjeliv så verkar man bli behandlad med andra typer av medicin om man har fått den här diagnosen. Läkaren kändes inte alls seriös och jag skulle behöva höra med någon kunnig här, kan jag köra på kortisondroppar eller bör jag söka mig till en ny läkare?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Behöver hjälp! Hörselgångsinflammation och gravid - fick jag rätt medicin?
  • MsFridlyst

    Som Ellie skriver. Jag använde den starkaste kortisonsalvan vid graviditet på händer och fötter, vilket jag trodde var stora ytor men det skulle inte vara några bekymmer. Ta som ordinerat och blir det inte bättre så kontakta läkare igen

Svar på tråden Behöver hjälp! Hörselgångsinflammation och gravid - fick jag rätt medicin?