• Aliona

Donera sperma

Jag har själv inte provat hemma utan på klinik, men jag har kompisar som gjorde det.

Det är inte svårt alls, du använder bara en spruta utan nål. Om det är färsk sperma så är chanserna lika stora som vid vanligt samlag, men är det frusen sperma så är det betydligt mindre chans då den bara lever ett dygn, så det blir svårare att pricka ägglossningen. Man får helt enkelt vara petigare med ägglossningstest.

Bäst är att köpa sperma från t.ex. Cryos International. Det är dyrt, men man vet då att den är testad för HIV och andra sjukdomar, att spermavaliteten är bra och att donatorn inte har ärftliga sjukdomar som kan drabba barnet. Vidare undviker du juridiska problem om donatorn plötsligt vill ha vårdnad eller umgänge med barnet. Viktigt att veta är att ni aldrig kan förhandla bort hans rätt till faderskap om du använder privat donation. Privata donatorer kan du hitta här, på facebook etc.

• Aliona
    bligravid123 skrev 2017-07-31 14:30:25 följande:

Tack för svar. Jagär lesbisk o vill ha barn det är därför jag funderar. .... massor med frågor.

Att jag är 37 gör ju inte saken lättare. ..har hört att man i den åldern har typ 5-8%chans att bli m.barn så väldigt liten med andra ord

Menar ni att man kan hitta donatorer på Facebook oF L?

Jag är också lesbisk och blev barn genom insemination när jag var 38 år. Det var inte så svårt för mig, men det är ju väldigt individuellt.

Läs på lite på RFSLs sida om praktiska och juridiska aspekter och gå med i grupper som regnbågsfamiljer på Facebook. Det är en hel massa att tänka på och ta ställning till! Du får också gärna fråga mig om du vill veta mer.
  • Aliona
    Anonym (Anonym) skrev 2017-09-08 12:17:03 följande:

Hur beställer man det från cryos då? Hur kan sperma hålla utan att dö på leverans vägen?

Sperman kommer frusen i behållare så den dör inte på vägen. Du kan läsa mer om hur det går till på deras websida, dk-se.cryosinternational.com/
Svar på tråden Donera sperma