AndreaBD skrev 2017-08-02 19:40:45 följande:
Du, det är inte länge sedan jag har själv haft tonåringar, varav två väldigt omogna pga ADHD. Varav minst en med nedsatt empati. Men de hade ALDRIG agerat så i 17-års-åldern. Så beter sig en 12-, högst 13-åring (jag jobbar också med ungdomar).
Och som sagt: Det är inte ovanligt för en 15-åring, även utan ADHD, att få utbrott och kasta saker. Inte på andra förstås, men i sitt eget rum, visst. Så länge han inte är utagerande mot henne behöver hon ju inte vara rädd för honom.
Det finns extremfall då någon beter sig så tokigt att man vill skydda sina barn för det. Jag har själv haft en styvdotter (vuxen) i huset och har sedan bestämt att hon inte kan bo med oss. Hade min valt att också gå, så hade han fått göra det. Men han insåg också att det inte gick. Där var det också utbrott då och då, men det var så mycket mer! Hon försökte ändra på allt, bestämma allt. Min vuxne son skulle inte få gå nedför trappan på natten och vi fick inte prata i normalton i köket under frukosten (för att hon sov). Det är en helt annan sak om en person beter sig riktigt knäppt. Det gör nog inte den här killen.
Deg gör nog inte den här killen? Du vet ju inte alls vad den här killen gör och inte och heller inte hur jobbigt flickan tycker det är.