• Äldre 1 Aug 15:21
    8304 visningar
    14 svar
    14
    8304

    Släktträd

    Hej!

    Jag har varit medlem på denna sida ett tag, men dock ännu inte skrivit så mycket.
    Jag har en fråga och undrar om det är så om någon som är duktig på hur släktträd går.

    Min pappa ( som dock är död idag) men sedan jag var liten så fick jag veta att han hade en moster och morbror i USA och till saken hör nu att min pappas morbror Knut har barn. Min fråga är nu hur går släktbanden från mig till min pappas morbror och även till hans dotter.

    Någon som vet, vore väldigt Tacksam för svar :)

    Med vänlig hälsning
    Sandra

  • Svar på tråden Släktträd
  • Äldre 1 Aug 22:55
    #1
    Sandraas1 skrev 2017-08-01 15:21:36 följande:

    Hej!

    Jag har varit medlem på denna sida ett tag, men dock ännu inte skrivit så mycket.
    Jag har en fråga och undrar om det är så om någon som är duktig på hur släktträd går.

    Min pappa ( som dock är död idag) men sedan jag var liten så fick jag veta att han hade en moster och morbror i USA och till saken hör nu att min pappas morbror Knut har barn. Min fråga är nu hur går släktbanden från mig till min pappas morbror och även till hans dotter.

    Någon som vet, vore väldigt Tacksam för svar :)

    Med vänlig hälsning
    Sandra


    Hur menar du, vad de kallas liksom, som faster, farbror osv..? Din fars morbror är ju samtidigt din farmors bror. Dennes dotter är din pappas kusin och där stannar det nog för din del. Jag kanske har missförstått frågan?
  • Äldre 2 Aug 12:42
    #2

    Ja, det är min farmors bror och som jag skrev min pappa morbror.
    Men det finns ju något som heter sysslingar, typ när det går längre tillbaka...

  • Äldre 2 Aug 12:45
    #3
    Sandraas1 skrev 2017-08-02 12:42:29 följande:

    Ja, det är min farmors bror och som jag skrev min pappa morbror.
    Men det finns ju något som heter sysslingar, typ när det går längre tillbaka...


    Kusiners barn är sysslingar eller tremänningar. Nästa generation är fyrmänningar osv.
  • Äldre 2 Aug 12:45
    #4

    Kusiners barn blir sysslingar, deras barn blir bryllingar och bryllingarnas barn blir pysslingar :)

  • Äldre 2 Aug 12:50
    #5

    Ja, kusiner, tremänningar, fyrmänningar, femmänningar osv. En klasskompis som delade samma halv-ovanliga och geografiskt specifika efternamn som mig en gång tog reda på att vi var åttamänningar. ????

  • Äldre 2 Aug 13:06
    #6

    Okej, Tack för alla svar jag fått :) Men då är jag kusinbarn till min pappas kusin och kusinbarn är samma ord som syssling? Alltså i tredje led generation.

  • Äldre 2 Aug 13:16
    #7
    Sandraas1 skrev 2017-08-02 12:42:29 följande:

    Ja, det är min farmors bror och som jag skrev min pappa morbror.
    Men det finns ju något som heter sysslingar, typ när det går längre tillbaka...


    Jo, fast nu är det ju inget annat än det jag skrev som gäller för dig i nuläget. Om din pappas kusin får barn så blir dessa tremänningar till dig.
  • Äldre 2 Aug 13:31
    #8
    Sandraas1 skrev 2017-08-02 13:06:36 följande:

    Okej, Tack för alla svar jag fått :) Men då är jag kusinbarn till min pappas kusin och kusinbarn är samma ord som syssling? Alltså i tredje led generation.


    Nej det är inte samma sak. Kusinbarn är kusinbarn och inget annat. Men din pappas kusins barn är din sysslingar.
  • Äldre 2 Aug 13:36
    #9

    Jag blir lite förvirrad över svaren och en del skriver på ett sätt medans andra på ett annat. Det borde ju vara så att jag är kusinbarn till min pappas kusin, och till hennes barn är jag syssling?! 

    Jag undrar om det är rätt eller är kusinbarn och syssling samma sak...?

    Helt förvirrad och önskar få klarhet...?

    Tacksam <3

  • Äldre 2 Aug 13:49
    #10
    Sandraas1 skrev 2017-08-02 13:36:04 följande:

    Jag blir lite förvirrad över svaren och en del skriver på ett sätt medans andra på ett annat. Det borde ju vara så att jag är kusinbarn till min pappas kusin, och till hennes barn är jag syssling?! 

    Jag undrar om det är rätt eller är kusinbarn och syssling samma sak...?

    Helt förvirrad och önskar få klarhet...?

    Tacksam <3


    Ingen har väl skrivit något annat? Kusinbarn och syssling är inte samma sak men kusiners barn är sysslingar med varandra. Det som gör det förvirrande är väl att det ibland är svårt att se om någon menar kusinbarn som

    1. En persons kusins barn eller

    2. Två kusiners respektive barn
  • Äldre 6 Aug 13:32
    #11
    Sandraas1 skrev 2017-08-02 13:36:04 följande:

    Jag blir lite förvirrad över svaren och en del skriver på ett sätt medans andra på ett annat. Det borde ju vara så att jag är kusinbarn till min pappas kusin, och till hennes barn är jag syssling?! 

    Jag undrar om det är rätt eller är kusinbarn och syssling samma sak...?

    Helt förvirrad och önskar få klarhet...?

    Tacksam <3


    Det finns inget särskilt ord för relationen du beskriver som går över generationsgränserna. Din pappas kusin är bara din pappas kusin, och du är hans/hennes kusinbarn, och din pappas kusins barn är dina tremänningar (eller sysslingar).
    enanna skrev 2017-08-02 13:49:12 följande:
    Ingen har väl skrivit något annat? Kusinbarn och syssling är inte samma sak men kusiners barn är sysslingar med varandra. Det som gör det förvirrande är väl att det ibland är svårt att se om någon menar kusinbarn som

    1. En persons kusins barn eller

    2. Två kusiners respektive barn
    Jag förstår inte riktigt distinktionen du gör mellan 1 och 2. Kusinbarn är bara ett ord för att beskriva en viss relation, mellan kusiner och deras barn. Pratar du om hur två kusiners respektive barn står i relation till varandra är de ju tremänningar. Men mina kusiners barn är ju alltid mina kusinbarn, liksom mina egna barn är mina kusiners kusinbarn.

  • Äldre 6 Aug 16:20
    #12

    Jag har förstått nu hur " släktträd går" och hur många generationer tillbaka det går för att det ska kallas tremänningar. Glad

  • Äldre 7 Aug 06:44
    #14
    Palestrina skrev 2017-08-06 13:32:00 följande:

    Det finns inget särskilt ord för relationen du beskriver som går över generationsgränserna. Din pappas kusin är bara din pappas kusin, och du är hans/hennes kusinbarn, och din pappas kusins barn är dina tremänningar (eller sysslingar). Jag förstår inte riktigt distinktionen du gör mellan 1 och 2. Kusinbarn är bara ett ord för att beskriva en viss relation, mellan kusiner och deras barn. Pratar du om hur två kusiners respektive barn står i relation till varandra är de ju tremänningar. Men mina kusiners barn är ju alltid mina kusinbarn, liksom mina egna barn är mina kusiners kusinbarn.


    Ja men det var ju exakt det jag skrev! De är tremänningar, småkusiner eller sysslingar. Vad jag menade var att när folk i tråden försökte förklara hur kusiners barn (sysslingar) är släkt med varandra så verkade ts förstå det som att också de kallades kusinbarn. "Är kusinbarn och syssling samma sak" undrade ts. Då pekade jag på att man kan tolka fel när nån skrivit "kusiners barn" och syftat på sysslingar.
Svar på tråden Släktträd