Inlägg från: sigge1235 |Visa alla inlägg
  • sigge1235

Ni som delar upp ledighet/börjar jobba lite tidigt

Skulle gärna vilja höra lite andra varianter på vara hemma med barn än att kvinnan är hemma heltid minst ett år, sedan mannen ett halvår osv. Någon som gjort på annat vis?

Vi väntar vårt första barn och vi har en idé om att jag är hemma först 4-5 mån heltid och sedan börjar jobba 6-8 h/vecka uppdelat på en eller två dagar (kan jobba hemifrån till största delen) och att min man då är hemma istället. Får man ha dagar där båda jobbar (jag hemifrån max 3-4 h men på barnets villkor givetvis) och man har mina föräldrar som är hos oss och hjälper till?

Vad kan ni se för fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden Ni som delar upp ledighet/börjar jobba lite tidigt
  • sigge1235

Även input på hur länge ni när hemma totalt? Jag vill gärna att vårt barn ska kunna va hemma tills den är 2 år, känns så tidigt att börja på förskolan innan dess...

• sigge1235
    spacejungle skrev 2017-08-01 15:51:11 följande:

problemet är väl amning, barnet kan inte amma från pappan. Därför skall mamman vara hemma så mycket som möjligt i början så barnet kan amma.

Jag bor bara 1 min från kontoret så den lilla tid jag inte jobbar hemifrån (och om det inte finns bröstmjölk urpumpat), så kan jag gå hem för att amma - visste ni att det är lag på att man får ledigt från jobbet för att göra det?  

Ska väl tilläggas att jag har ett mycket flexibelt jobb, nästan som egenföretagare
Svar på tråden Ni som delar upp ledighet/börjar jobba lite tidigt