Inlägg från: Anonym (Så less) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Så less)

Hemsk biomamamma

Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa hela inlägget trots snabbt och slarvigt skrivet :)

Har en sambo sen några år tillbaka som har en son på ett par år sen tidigare. Vi har det jättebra och väntar nu barn tillsammans, men till problemet:

Sonens mamma gör vår tillvaro stressig och fylld med drama och konflikter. Jag vet inte hur vi ska gå tillväga för att kunna leva ett lugnt liv tillsammans, jag sambon och barnet. (Mamman måste självklart vara en del av våra liv tills barnet är äldre men kanske inte såhär)

Biomamman försöker konstant hitta fel i min sambos sett att vara förälder och kritiserar honom för precis allt. Även jag får en massa smutskastning på mig, trots att jag gör allt för att sonen ska ha det bra! (Vilket han också har)

Lite exempel på vad hon kan hänga upp sig på:

Hon gnäller över allt vi gör eller inte gör. Är vi hemma en dag så är det fel och tråkigt för barnet och om vi åker på utflykter så kan det vara fel för att barnet behöver lugn och ro.

Vad sonen äter hos oss.

När sonen vaknar på morgonen.

En dag ringde hon oss och påstod att sonen inte fått varken mat eller dricka hos oss på hela dagen eftersom att han minsann svepte i sig ett stort glas med jordgubbssaft när han kom hem.

Om pappan eller jag säger till sonen om han gjort fel (som att slå, eller svära) då kan hon bli arg och tycka att vi ska låta sonen vara. Han är ju bara ett barn..

Hon kan ringa sent, VÄLDIGT sent på kvällen när vi gått och lagt oss för att skälla eller kritisera.

Hon vill dessutom att pappan ska betala en massa för barnet, trots att han betalar underhåll och hon har hela barnbidraget. (Barnet är här väldigt ofta)

Hur löser man detta på bästa sätt? Är så trött på att behöva gå på nålar här hemma!

• Svar på tråden Hemsk biomamamma
  • Anonym (Så less)
    Påven Johanna II skrev 2017-08-01 17:54:13 följande:

Är du sambo sedan några år tillbaka med en man som har en son som är två år gammal? 

Nej, han är inte två år. Varför?
  • Anonym (Så less)

Sonen är snart fem, ifall det har någon betydelse.

• Anonym (Så less)
    Påven Johanna II skrev 2017-08-01 17:59:05 följande:

Du skrev att han är ett par år gammal. Det betyder två år. Men han är alltså några år? Lika många eller fler är än vad du varit sambo med hans pappa? Försöker bara förstå hur det hänger ihop innan vi övergår till att med liv och lust hudflänga en överjävlig narcissist till psykopat (biomamman). 

Skrev i all hast. Vi har varit sambos/ett par sen sonen va ca 1 år gammal. Min sambo lämnade kvinnan för att hon alltid skrek på honom därhemma och tillslut fick han nog och vi träffades av en slump.
  • Anonym (Så less)

Det jag skrivit i inlägget är bara ett litet urplock av hur vi har det men vill inte skriva för ingående och för detaljerat då jag är lite rädd att det blir för uppenbart vem jag/sambon är. Något nojig möjligtvis :)

• Anonym (Så less)
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-01 18:13:56 följande:

Stäng av ljudet på mobilerna när det är sent (så gör vi här, finns ett lite halvkrångligt ex här också).

Svara inte på påhopp ni vet inte stämmer.

Hur ofta är barnet hos er? Är det läge att kolla upp så att pappan inte betalar för mycket underhåll? Ring FK och be dem hjälpa er räkna i så fall.

Hon blir arg om sambon inte svarar :/ men jag antar att hon får bli det. Detsamma gäller underhållet. Sonen är här ett par gånger i veckan. Vi har diskuterat att försöka få underhållet refuserat men drar oss för att verkligen göra det eftersom att vi vet att det skapar ännu mer drama från biomamman :(
  • Anonym (Så less)
    Påven Johanna II skrev 2017-08-01 18:14:04 följande:

Samarbetssamtal kanske kan vara något? Som förhoppningsvis resulterar i klara konkreta förhållningssätt. Mailkontakt och särskild telefon för just hennes samtal/sms angående sonen är andra tänkbara sätt att minimera konfliktytorna. 

Min sambo och biomamman gick tidigare på samtal en gång i månaden men det ledde till absolut inget, förutom ljug, påhopp och han fick bara höra hennes oro för barnet. Sambon va alltid gråtfärdig när han kom hem från samtalen (han gråter aldrig annars)

Hon ansökte om ensam vårdnad och ville inte att sonen sklulle vara här överhuvudtaget för något år sedan. Plötsligt ändrade hon uppfattning och vill lämpa över sonen på oss så ofta som möjligt, när hon har något roligare för sig. Konstigt med tanke på hur rädd hon är för hur han har det här..?!

Ska absolut föreslå att han skaffar en kontantkortstelefon eller liknande till hennes samtal så man slipper bli påhoppad när man är ledig tillsammans och försöker koppla av.
  • Anonym (Så less)
    Brumma skrev 2017-08-01 19:44:21 följande:

Jag föreslår också att ni stänger av ljudet. Här ni hemtelefon finns telefoner man kan ställa in så att de stänger av ljudet automatiskt en viss tid varje dag.

Blir hon arg så får hon bli det. Så länge din sambo låter henne bete sig som hon gör kommer hon fortsätta - oavsett hur mkt ni osar o svär över det..

Svara inte om hon ringer efter en viss tid. Lägg på luren direkt om hon blir aggressiv och kommer med beskyllningar. Vill din sambo inte prata med honom alls meddelar han att de numera sköter all kommunikation via mail och att mailen kommer att läsas en gång i veckan. Sedan skaffar han en mail som enbart används till detta.

Gällande underhållet. Har ni genom försäkringskassan kan inga avdrag göras. Antingen betalar ni eller så betalar ni inte. Här ni barnet växelvis (minst 12 dygn i månaden har jag för mig) skall inget underhåll utgå. Dessutom har pappan även rätt till halva barnbidraget. Självklart skall ni då betala för barnomsorg, försäkring o kläder.

Har ni barnet mindre betalar pappan underhåll samt vad barnet kostar när han är hos er (aktiviteter, kläder osv). Ngt mer kan inte mamman kräva. Fråga, men inte kräva. Betalar pappan underhållet utanför försäkringskassan har han rätt att göra avdrag om barnet är hos er fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en kalendermånad. Avdraget är då 1/30 av underhållet per dag.

Tack för ditt svar! Han betalar via försäkringskassan. Han sover här nästintill halva tiden skulle jag tro.

Hon har hotat med att inte låta pappan träffa sin son många gånger då han försökt prata med henne eller sagt ifrån.

Ska prata med sambon så vi kan reda ut detta på något vis. Tar så mycket onödig energi ju!
  • Anonym (Så less)
    Brumma skrev 2017-08-01 20:05:00 följande:

Om hon faktiskt gör allvar av sitt hot skall han genast gå till domstol. Barnet har lika stor rätt till sin pappa som sin mamma.

Även här är det ju bra att han ser till att få kommunikationen skriftlig. Så får han hoten svart på vitt och kan visa dem om det behövs i framtiden.

Ja, det har varit nära att bli domstol förut men min sambo lät tillslut efter år av trakasserier och hemska förtal låta henne ha vårdnaden även om han fortfarande har sin son. Innan han lämnade över vårdnaden till henne så fick han inte träffa sonen mer än 2-3 timmar ett par gånger i veckan för henne (pga oro) hur mycket han än försökte så vägrade hon. En kväll ringde hon polisen för att sambon bad om att få ha sonen över natten.

Efter att han lät henne ha vårdnaden vill hon att han ska vara här hela tiden men påtalar ändå hans fel varje gång.

Allt biomamman gör mot sambon är för att straffa för att han tillslut inte orkade leva ihop med henne längre, och det enda hon har kvar i makt är sonen.

Sambon har kvar alla hot via sms och även inspelningar från samtal där hon kallat honom de vidrigaste sakerna.
  • Anonym (Så less)

I en perfekt värld så önskade jag att vi kunde komma överens. Att kunna bjuda in henne på fika och resonera som vuxna människors.

• Anonym (Så less)
    Brumma skrev 2017-08-01 20:39:01 följande:

Fortsätter hon hade jag (om jag varit din sambo) ansökt om boende och ensam vårdnad. Om båda ansöker om ensam vårsnad ska rätten ge vårdnaden till den förälder som högst troligen kommer att tillgodose barnets behov av båda sina föräldrar.

Med tanke på hur hon betett sig hittills låter det som om den skulle tillfalla din sambo. Men, det går såklart inte att säga säkert och tuvärr finns det en del som anser att mamman har "mer" rätt enbart pga sitt kön.

Ja, detta märktes även tydligt på samtalen med familjerätten. Hur mycket min sambo än försökte få till ett 50/50 boende eller att åtminstone få ha sonen ett par extra timmar i veckan så verkade tanten som de hade samtalet med bara lyssna på mamman. Hon kunde säga saker som "ja, kanske är det bäst att vi låter sonen vara hos sin mamma så hon slipper oroa sig" eller "vi får se på framtiden och försöka med mer umgänge då". Tiden gick och inget förändrades under dessa samtal, det va bara samma tugg varje gång.

Fanns absolut inget att oroa sig för i vårt hem. Vi älskar båda pojken och har ett varmt och tryggt hem. Min sambo har aldrig gjort något som skulle kunna väcka minsta misstanke och vanvård. Därför tar det så hårt på en att få dessa anklagelser. När man verkligen känner att man har haft ett par mysiga dagar med pojken så slutar det ändå oftast i påhopp.

Ibland skäller hon på sambon för att han är 10-20 min sen med lämningen och påstår då att han inte går att lita på och att hennes förtroende för honom försvinner när han inte kommer på avtalad tid. Hon har däremot varken lämnat eller hämtat sonen en enda gång under dessa åren.

Det har gått så långt nu att jag nästan inte vill att pojken ska komma hit längre så man slipper höra av biomamman om alla fel :(

Förlåt för en massa osammanhängande pladder men behöver ventilera lite.
  • Anonym (Så less)
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-01 22:10:33 följande:

Fast nu är det ju så TS att hos er gäller era regler, oavsett om det är svordomar, aktiviteter, maträtter eller uppvakningstider (om han inte sover till lunch då, det kan sabba hans hela dygnsrytm även hos henne). Och en sak till, hör och häpna så kan barn vara törstiga lite när som helst! ;)

Säg åt henne att hon minsann får respektera att inte ringa efter ett visst klockslag, såvida det inte är akut. Om hon ringer och det inte är akut så säger man att tyvärr, vi tar inte samtal den här tiden på dygnet, du får återkomma dagtid.

Det kan nu vara så att pappan också ska vara med om att betala vissa saker, som t ex resor (inom rimliga gränser, det ska inte vara lyxkryssningar utan kanske snarare en tågresa till mormor eller vad vet jag). Man måste fortfarande diskutera igenom större utgifter tillsammans och pappan får helt enkelt stå på sig mot henne, hon kan inte kräva honom på pengar för precis vad som helst, då får hon väl vända sig till familjerätten om så ska krävas. Om pojken behöver en cykelhjälm så är det ju en nödvändig utgift, däremot inte värsta cykelmodellen för 10 000:- liksom. Då får hon stå för den kostnaden själv.

Stay strong!

Tack för ditt svar!

Han betalar mer än gärna för pojken och har svårt att säga nej när han hittar en leksak han gärna vill ha tex. Vi köper kläder och skor vi tycker är fina till honom när vi har honom.

När mamman vill att min sambo ska köpa nya skor till pojken, kan hon länka till skor som kostar runt tusenlappen! Min sambo påtalar då att han tycker att det är lite för dyrt (eftersom att han ändå växer ur dem på nolltid). Då är han snål och bryr sig inte om barnet :/

Hon försökte för ett tag sedan med 2 dagars varsel få oss att åka till ett ställe som kostar ett par tusen för att hon tyckte att sonen behövde det.

Nej, minsann! Tack för era åsikter och stöd! Ska definitivt prata med sambon så vi kan få ett avslut på detta. Han måste, fast att det är svårt, sätta ner foten :)
  • Anonym (Så less)
    nevermind skrev 2017-08-02 09:49:36 följande:

Han gav henne vårdnaden?????? Hon kan liksom ta barnet och flytta var hon vill.

Såg att barnet bor ungefär 50/50. Då ska inget underhåll utgå (som andra redan skrivit) och pappan ska ha halva barnbidraget.

För barnets skull, och er såklart, tror jag att det är bäst att springa till familjerätten och kanske tingsrätten om det behövs. Gemensam vårdnad och schemalagt 50/50-umgänge. Eftersom pappan har hot och annat sparat så kan han visa på hur hon beter sig.

Juridisk hjälp kan ni få via hemförsäkringen.

Ja, efter mycket om och men så orkade han inte (vilket låter hemskt) men hon behövde den "makten" för att ens låta honom träffa sin son, även om hon inte hade rätt att hålla sonen ifrån sin pappa, men det gjorde hon. Hon hotade honom dagligen på olika sätt :( det gick så långt att hon tillslut bara tillät pappan att vara någon sorts barnvakt åt honom när det passade henne, som när hon ville fika med vänner osv. Då rörde det sig om 1-2 timmar, gärna under middagstid så han skulle stå och laga mat till sin då lilla son och sen hinna leka och mysa resten av tiden som blev över :/

Jag såg varje dag hur mycket detta tärde på honom.

Om det inte blir bättre efter tillsägning om hon skulle fortsätta så kommer sambon strida vidare i domstol!
  • Anonym (Så less)
    Anonym (Sammahär) skrev 2017-08-02 11:57:10 följande:

Har inget direkt svar eller råd men tänkte bara berätta att det är samma här, att jag vet hur det kan vara. Under ett par år fick inte min man ha sin dotter en endaste natt. Hon bara sa nej hela tiden och socialen lyssnade på mamman endast mamman..sjukt. Han fick träffa sin dotter enligt vad mamman tyckte och hon lät dem ses någon timme här och där. Hon var också en sådan som höll på och ringa polisen och sånt, suck. Inget som polisen lyssnade på dock, hehe. De förstod ju bättre... Undrar om hennes beteende kunde vara något sorts straff för att hon ville ha honom eller liknande? Hon var dessutom trevligare mot min man då hennes nya sambo inte var närvarande, hmm, konstigt. Tillslut fick dom genomgå rättshjälp med advokater hit och möten dit. Nu har han fått varannan helg boende till pappers. Bryter hon avtal blir hon skyldig stora bötrar.

Låter ju precis som för oss! Usch :(

Jag tror det handlar mycket om att straffa exet för att han inte längre ville ha henne, tyvärr går det ut över barnet, vilket är fruktansvärt! Mamman i vårt fall blev mycket bättre så fort hon träffade en ny kille, men så fort han gjorde slut med henne så blev hon precis som förr, om inte värre :/

Vi ska också försöka ordna något form av avtal!
Svar på tråden Hemsk biomamamma