Inlägg från: Anonym (Kvinna37) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kvinna37)

Hemsk biomamamma

Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 17:51:49 följande:

Hon gnäller över allt vi gör eller inte gör. Är vi hemma en dag så är det fel och tråkigt för barnet och om vi åker på utflykter så kan det vara fel för att barnet behöver lugn och ro.

Vad sonen äter hos oss.

När sonen vaknar på morgonen.

En dag ringde hon oss och påstod att sonen inte fått varken mat eller dricka hos oss på hela dagen eftersom att han minsann svepte i sig ett stort glas med jordgubbssaft när han kom hem.

Om pappan eller jag säger till sonen om han gjort fel (som att slå, eller svära) då kan hon bli arg och tycka att vi ska låta sonen vara. Han är ju bara ett barn..

Hon kan ringa sent, VÄLDIGT sent på kvällen när vi gått och lagt oss för att skälla eller kritisera.

Hon vill dessutom att pappan ska betala en massa för barnet, trots att han betalar underhåll och hon har hela barnbidraget. (Barnet är här väldigt ofta)

Hur löser man detta på bästa sätt? Är så trött på att behöva gå på nålar här hemma!

Fast nu är det ju så TS att hos er gäller era regler, oavsett om det är svordomar, aktiviteter, maträtter eller uppvakningstider (om han inte sover till lunch då, det kan sabba hans hela dygnsrytm även hos henne). Och en sak till, hör och häpna så kan barn vara törstiga lite när som helst! ;)

Säg åt henne att hon minsann får respektera att inte ringa efter ett visst klockslag, såvida det inte är akut. Om hon ringer och det inte är akut så säger man att tyvärr, vi tar inte samtal den här tiden på dygnet, du får återkomma dagtid.

Det kan nu vara så att pappan också ska vara med om att betala vissa saker, som t ex resor (inom rimliga gränser, det ska inte vara lyxkryssningar utan kanske snarare en tågresa till mormor eller vad vet jag). Man måste fortfarande diskutera igenom större utgifter tillsammans och pappan får helt enkelt stå på sig mot henne, hon kan inte kräva honom på pengar för precis vad som helst, då får hon väl vända sig till familjerätten om så ska krävas. Om pojken behöver en cykelhjälm så är det ju en nödvändig utgift, däremot inte värsta cykelmodellen för 10 000:- liksom. Då får hon stå för den kostnaden själv.

Stay strong!
  • Anonym (Kvinna37)
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 22:31:19 följande:
    Tack för ditt svar!

Han betalar mer än gärna för pojken och har svårt att säga nej när han hittar en leksak han gärna vill ha tex. Vi köper kläder och skor vi tycker är fina till honom när vi har honom.

När mamman vill att min sambo ska köpa nya skor till pojken, kan hon länka till skor som kostar runt tusenlappen! Min sambo påtalar då att han tycker att det är lite för dyrt (eftersom att han ändå växer ur dem på nolltid). Då är han snål och bryr sig inte om barnet :/

Hon försökte för ett tag sedan med 2 dagars varsel få oss att åka till ett ställe som kostar ett par tusen för att hon tyckte att sonen behövde det.

Nej, minsann! Tack för era åsikter och stöd! Ska definitivt prata med sambon så vi kan få ett avslut på detta. Han måste, fast att det är svårt, sätta ner foten :)
    Ni tänker klokt tycker jag! Och det är klart ni får skämma bort pojken lite om ni känner för det ;) Exet får väl tycka att sambon är snål då när hon kommer dragandes med sådana summor! Själv skulle jag aldrig lägga den summan på ett enda plagg, oavsett hur praktiskt det skulle vara. Och resan ska hon faktiskt inte ha en krona för tycker jag, sådana enorma "behov" kan väl knappast finnas och då diskuterar man det först. Vad jag vill minnas så trivs barn rätt bra med en lekpark eller gräsmatta också i värsta fall... Tillsammans är ni starka! =)
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-01 23:54:01 följande:
    Dock - pappan ÄR redan med och betalar. Både tågresor till mormor o cykelhjälmar (o allt annat som täcks av underhåll och barnbidrag). Nödvändiga utgifter.

Mamman står inte för några kostnader själv - både pappan o staten bidrar.

Däremot ska hon ju bidra själv också.

Och undrar lite varför hon skulle vända sig till familjerätten om hon vill ha mer pengar? Vad skulle de göra?

Förövrigt håller jag med dig :)
    Jag har nog inte läst om exakt hur det går till mellan dem om hur de betalar för olika saker, men han betalar ju tydligen underhåll iaf. Det räcker dock inte utan det kan komma andra kostnader till (som t ex cykelhjälm) som han också ska vara med och betala för, det kan man läsa sig till online (familjebalken). Om hon vill ha mer pengar så får hon som sagt vända sig till familjerätt eller tingsrätt eller vilken instans det nu är (varken vårt eller sambons problem vilket) så får de avgöra vad hon faktiskt har rätt till istället för att hon ska skälla och bråka, så tänker jag iaf!
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 09:49:02 följande:
    Jo, underhållet skall täcka hela den underhållsskyldige förälderns del av barnets försörjning.

Detta står att läsa i FÖRÄLDRABALKEN (är det kanske den du menar? Ngn "familjebalk" finns inte).

Där kan du läsa vad som gäller (ngt du borde göra innan du hänvisar dit..)

"2a § En förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd enligt 19 kap. socialförsäkringsbalken anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (2010:1203)"

lagen.nu/1949:381

Länka gärna till en lagtext som säger att man utöver underhåll skall betala "cykelhjälm" och liknande.

Du ger "råd" som inte har ngn tyngd i lagrummet (hittar dessutom på vad som står), hänvisar till instanser som inte har med saken att göra - kastar du bara ur dig saker du "tror"? Det är lite farligt att ge folk felaktig information gällande lagen menar jag :)
    Någon som vaknat på fel sida..? Ursäkta så mycket att jag råkade skriva fel, det heter naturligtvis föräldrabalken. Du har dock fel, läste bara häromdagen (från jurist) att den andra parten kan förväntas vara med och betala utöver underhållet.
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 12:01:57 följande:
    Nejdå :)

Men du hänvisar till en lagtext som säger ngt annat än det du påstår. Det är ju inte bara att du benämnde den fel (ett förståeligt misstag) utan att du hänvisar till ngt som inte står i den.

Länka gärna till denna jurist som säger annat än lagen.

Det finns ngt som heter standardtillägg, kan det vara det du menar? Det är utanför underhållet och barnet kan ha rätt till det om underhållsföräldern har en betydande inkomst (rik med andra ord). Detta finns till för att sätta guldkant på barnets vardag och kan betalas genom att föräldern betalar årsavgift för dyrare soorter/aktiviteter, märkeskläder, läger osv. Inte cykelhjälmar :)
    Irriterande när man inte hittar tillbaka till de sidor man vet att man sett MEN jag hittade iaf detta hos Lawline: www.lawline.se/answers/uppdelning-av-resekostnaden-vid-umgange-av-barn

Det kan vara skillnad på om man har delad eller egen vårdnad men som jag har förstått av svaret i länken så kan man kräva den andra parten på vissa kostnader, i detta fall för resor mellan de två boendena.

Det jag läste om var mer engångskostnader som kan vara skäliga med tanke på barnets behov och att det då kan gå utanpå underhållet. Som sagt, önskar verkligen att jag hade hittat samma länk igen! Jag återkommer om jag hittar den.
  • Anonym (Kvinna37)
    Brumma skrev 2017-08-02 12:01:57 följande:
    Nejdå :)

Men du hänvisar till en lagtext som säger ngt annat än det du påstår. Det är ju inte bara att du benämnde den fel (ett förståeligt misstag) utan att du hänvisar till ngt som inte står i den.

Länka gärna till denna jurist som säger annat än lagen.

Det finns ngt som heter standardtillägg, kan det vara det du menar? Det är utanför underhållet och barnet kan ha rätt till det om underhållsföräldern har en betydande inkomst (rik med andra ord). Detta finns till för att sätta guldkant på barnets vardag och kan betalas genom att föräldern betalar årsavgift för dyrare soorter/aktiviteter, märkeskläder, läger osv. Inte cykelhjälmar :)
    Den här länken är också intressant i sammanhanget: www.lawline.se/answers/underhallsskyldighet-foraldrars-olika-ekonomiska-forutsattningar

Där verkar det som om underhåll faktiskt kan bli mer omfattande, t ex som i det här fallet där man diskuterar kring fritidsaktiviteter osv.
Svar på tråden Hemsk biomamamma