• Brumma

Hemsk biomamamma

Jag föreslår också att ni stänger av ljudet. Här ni hemtelefon finns telefoner man kan ställa in så att de stänger av ljudet automatiskt en viss tid varje dag.

Blir hon arg så får hon bli det. Så länge din sambo låter henne bete sig som hon gör kommer hon fortsätta - oavsett hur mkt ni osar o svär över det..

Svara inte om hon ringer efter en viss tid. Lägg på luren direkt om hon blir aggressiv och kommer med beskyllningar. Vill din sambo inte prata med honom alls meddelar han att de numera sköter all kommunikation via mail och att mailen kommer att läsas en gång i veckan. Sedan skaffar han en mail som enbart används till detta.

Gällande underhållet. Har ni genom försäkringskassan kan inga avdrag göras. Antingen betalar ni eller så betalar ni inte. Här ni barnet växelvis (minst 12 dygn i månaden har jag för mig) skall inget underhåll utgå. Dessutom har pappan även rätt till halva barnbidraget. Självklart skall ni då betala för barnomsorg, försäkring o kläder.

Har ni barnet mindre betalar pappan underhåll samt vad barnet kostar när han är hos er (aktiviteter, kläder osv). Ngt mer kan inte mamman kräva. Fråga, men inte kräva. Betalar pappan underhållet utanför försäkringskassan har han rätt att göra avdrag om barnet är hos er fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en kalendermånad. Avdraget är då 1/30 av underhållet per dag.

• Brumma
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 20:00:30 följande:

Tack för ditt svar! Han betalar via försäkringskassan. Han sover här nästintill halva tiden skulle jag tro.

Hon har hotat med att inte låta pappan träffa sin son många gånger då han försökt prata med henne eller sagt ifrån.

Ska prata med sambon så vi kan reda ut detta på något vis. Tar så mycket onödig energi ju!

Om hon faktiskt gör allvar av sitt hot skall han genast gå till domstol. Barnet har lika stor rätt till sin pappa som sin mamma.

Även här är det ju bra att han ser till att få kommunikationen skriftlig. Så får han hoten svart på vitt och kan visa dem om det behövs i framtiden.
  • Brumma
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 20:14:50 följande:

Ja, det har varit nära att bli domstol förut men min sambo lät tillslut efter år av trakasserier och hemska förtal låta henne ha vårdnaden även om han fortfarande har sin son. Innan han lämnade över vårdnaden till henne så fick han inte träffa sonen mer än 2-3 timmar ett par gånger i veckan för henne (pga oro) hur mycket han än försökte så vägrade hon. En kväll ringde hon polisen för att sambon bad om att få ha sonen över natten.

Efter att han lät henne ha vårdnaden vill hon att han ska vara här hela tiden men påtalar ändå hans fel varje gång.

Allt biomamman gör mot sambon är för att straffa för att han tillslut inte orkade leva ihop med henne längre, och det enda hon har kvar i makt är sonen.

Sambon har kvar alla hot via sms och även inspelningar från samtal där hon kallat honom de vidrigaste sakerna.

Fortsätter hon hade jag (om jag varit din sambo) ansökt om boende och ensam vårdnad. Om båda ansöker om ensam vårsnad ska rätten ge vårdnaden till den förälder som högst troligen kommer att tillgodose barnets behov av båda sina föräldrar.

Med tanke på hur hon betett sig hittills låter det som om den skulle tillfalla din sambo. Men, det går såklart inte att säga säkert och tuvärr finns det en del som anser att mamman har "mer" rätt enbart pga sitt kön.
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-01 22:10:33 följande:

Det kan nu vara så att pappan också ska vara med om att betala vissa saker, som t ex resor (inom rimliga gränser, det ska inte vara lyxkryssningar utan kanske snarare en tågresa till mormor eller vad vet jag). Man måste fortfarande diskutera igenom större utgifter tillsammans och pappan får helt enkelt stå på sig mot henne, hon kan inte kräva honom på pengar för precis vad som helst, då får hon väl vända sig till familjerätten om så ska krävas. Om pojken behöver en cykelhjälm så är det ju en nödvändig utgift, däremot inte värsta cykelmodellen för 10 000:- liksom. Då får hon stå för den kostnaden själv.

Stay strong!

Dock - pappan ÄR redan med och betalar. Både tågresor till mormor o cykelhjälmar (o allt annat som täcks av underhåll och barnbidrag). Nödvändiga utgifter.

Mamman står inte för några kostnader själv - både pappan o staten bidrar.

Däremot ska hon ju bidra själv också.

Och undrar lite varför hon skulle vända sig till familjerätten om hon vill ha mer pengar? Vad skulle de göra?

Förövrigt håller jag med dig :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 09:29:46 följande:

Jag har nog inte läst om exakt hur det går till mellan dem om hur de betalar för olika saker, men han betalar ju tydligen underhåll iaf. Det räcker dock inte utan det kan komma andra kostnader till (som t ex cykelhjälm) som han också ska vara med och betala för, det kan man läsa sig till online (familjebalken). Om hon vill ha mer pengar så får hon som sagt vända sig till familjerätt eller tingsrätt eller vilken instans det nu är (varken vårt eller sambons problem vilket) så får de avgöra vad hon faktiskt har rätt till istället för att hon ska skälla och bråka, så tänker jag iaf!

Jo, underhållet skall täcka hela den underhållsskyldige förälderns del av barnets försörjning.

Detta står att läsa i FÖRÄLDRABALKEN (är det kanske den du menar? Ngn "familjebalk" finns inte).

Där kan du läsa vad som gäller (ngt du borde göra innan du hänvisar dit..)

"2a § En förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd enligt 19 kap. socialförsäkringsbalken anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (2010:1203)"

lagen.nu/1949:381

Länka gärna till en lagtext som säger att man utöver underhåll skall betala "cykelhjälm" och liknande.

Du ger "råd" som inte har ngn tyngd i lagrummet (hittar dessutom på vad som står), hänvisar till instanser som inte har med saken att göra - kastar du bara ur dig saker du "tror"? Det är lite farligt att ge folk felaktig information gällande lagen menar jag :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 11:37:50 följande:

Någon som vaknat på fel sida..? Ursäkta så mycket att jag råkade skriva fel, det heter naturligtvis föräldrabalken. Du har dock fel, läste bara häromdagen (från jurist) att den andra parten kan förväntas vara med och betala utöver underhållet.

Nejdå :)

Men du hänvisar till en lagtext som säger ngt annat än det du påstår. Det är ju inte bara att du benämnde den fel (ett förståeligt misstag) utan att du hänvisar till ngt som inte står i den.

Länka gärna till denna jurist som säger annat än lagen.

Det finns ngt som heter standardtillägg, kan det vara det du menar? Det är utanför underhållet och barnet kan ha rätt till det om underhållsföräldern har en betydande inkomst (rik med andra ord). Detta finns till för att sätta guldkant på barnets vardag och kan betalas genom att föräldern betalar årsavgift för dyrare soorter/aktiviteter, märkeskläder, läger osv. Inte cykelhjälmar :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 12:13:06 följande:

Irriterande när man inte hittar tillbaka till de sidor man vet att man sett MEN jag hittade iaf detta hos Lawline: www.lawline.se/answers/uppdelning-av-resekostnaden-vid-umgange-av-barn

Det kan vara skillnad på om man har delad eller egen vårdnad men som jag har förstått av svaret i länken så kan man kräva den andra parten på vissa kostnader, i detta fall för resor mellan de två boendena.

Det jag läste om var mer engångskostnader som kan vara skäliga med tanke på barnets behov och att det då kan gå utanpå underhållet. Som sagt, önskar verkligen att jag hade hittat samma länk igen! Jag återkommer om jag hittar den.

Ja, umgängeskostnader är ngt helt annat.

Och som jag skrivit tidigare så står umgängesföräldern för de kostnader som uppstår i samband med umgänget. Där ingår kostnaderna för umgängesresor.

Boendeföräldern ska "bidra efter förmåga" men inte stå för kostnaden.

Det går inte att jämföra med att man skall betala för cykelhjälmar o resor till mormor utanför underhållet ;)

Nej, det är ingen skillnad på om man har gemensam vårdnad eller ensam. En förälder är lika mkt ansvarig för att bidra till barnets kostnader oavsett vårdnad.

Ja, länka gärna :)

Jag läser väldigt mkt om just detta ämnet och är självklart intresserad av att lära mig om det kommit upp ngt nytt :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna37) skrev 2017-08-02 12:18:47 följande:

Den här länken är också intressant i sammanhanget: www.lawline.se/answers/underhallsskyldighet-foraldrars-olika-ekonomiska-forutsattningar

Där verkar det som om underhåll faktiskt kan bli mer omfattande, t ex som i det här fallet där man diskuterar kring fritidsaktiviteter osv.

Den länken handlar om att få ett utökat underhåll som stämmer bättre överens med förälderns inkomst. Dvs om den underhållsskyldige föräldern tjänar betydligt mer än boendeföräldern eller har en betydligt högre inkomst än genomsnittet så kan underhållet dömas att bli högre än det underhållsstöd man får om man går genom försäkringskassan.

Då kommer man antingen överens själva eller får tilldömt i rätten ett underhåll.

Men fortfarande gäller följande:

"2a § En förälder som är betalningsskyldig för underhållsstöd enligt 19 kap. socialförsäkringsbalken anses ha fullgjort sin underhållsskyldighet intill det belopp som lämnas i underhållsstöd till barnet. Lag (2010:1203)"

Dvs oavsett om man betalar underhållsstöd genom försäkringskassan eller underhållsbidrag som är överenskommet eller tilldömt så har man fullgjort sin underhållsskyldighet genom underhållet. Boendeföräldern kan alltså inte komma och säga "jag har köpt detta - betala".

Vill boendeföräldern ha utökat får man stämma umgängesföräldern.
  • Brumma
    Brumma skrev 2017-08-01 19:44:21 följande:

.Dessutom har pappan även rätt till halva barnbidraget. Självklart skall ni då betala för barnomsorg, försäkring o kläder.

Eftersom det kom fram att mamman har ensam vårdnad har pappan naturligtvis inte rätt till halva barnbidraget, även om barnet skulle bo halva tiden hos honom. Eller mer för den delen.
    Anonym (Så less) skrev 2017-08-01 17:51:49 följande:

Hon vill dessutom att pappan ska betala en massa för barnet, trots att han betalar underhåll och hon har hela barnbidraget. (Barnet är här väldigt ofta)

Hur löser man detta på bästa sätt? Är så trött på att behöva gå på nålar här hemma!

Svar på tråden Hemsk biomamamma