Hemsk biomamamma
Jag föreslår också att ni stänger av ljudet. Här ni hemtelefon finns telefoner man kan ställa in så att de stänger av ljudet automatiskt en viss tid varje dag.
Blir hon arg så får hon bli det. Så länge din sambo låter henne bete sig som hon gör kommer hon fortsätta - oavsett hur mkt ni osar o svär över det..
Svara inte om hon ringer efter en viss tid. Lägg på luren direkt om hon blir aggressiv och kommer med beskyllningar. Vill din sambo inte prata med honom alls meddelar han att de numera sköter all kommunikation via mail och att mailen kommer att läsas en gång i veckan. Sedan skaffar han en mail som enbart används till detta.
Gällande underhållet. Har ni genom försäkringskassan kan inga avdrag göras. Antingen betalar ni eller så betalar ni inte. Här ni barnet växelvis (minst 12 dygn i månaden har jag för mig) skall inget underhåll utgå. Dessutom har pappan även rätt till halva barnbidraget. Självklart skall ni då betala för barnomsorg, försäkring o kläder.
Har ni barnet mindre betalar pappan underhåll samt vad barnet kostar när han är hos er (aktiviteter, kläder osv). Ngt mer kan inte mamman kräva. Fråga, men inte kräva. Betalar pappan underhållet utanför försäkringskassan har han rätt att göra avdrag om barnet är hos er fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en kalendermånad. Avdraget är då 1/30 av underhållet per dag.