• anonymus_342

    Gravid trots negativ test??

    Hej allesammans!

    Jag valde att vända mig till er pga ett problem som jag oroar mig väldigt mycket över. Det är nämligen så att jag hade samlag den 1 juli ,ungefär 3 dagar efter min mens hade tagit slut, vilket var den 28 juli.Hur som helst så märkte jag och min sambo mitt i allt att kondomen råka glida av. Klockan var rätt mycket då , runt 2 på kvällen skulle jag gissat på så jag hann inte köpa ett dagen efter p-piller föräns nästa dag runt kl 10 tiden ( alltså har det gått runt 8h emellan). Jag skulle ha fått min mens den 26juli men det kom inget. Jag har gjort 2 st graviditets tester nu och båda visade negativt vilket jag tycker verkar väldigt konstigt. Jag har haft mensvärk i 2v nu trots att inte en droppe mens har kommit, dessutom känns min mage jätte tungt och ser uppsvullen ut trots att jag äter lite. Om jag har räknat rätt nu skulle jag vara i v5 +5 dagar då. Jag har dessutom bokat in en tid på VUL imorn men är ändå jätte orolig. Tror ni att detta kan vara en graviditet och kommer VUL att visa det i så fall trots att jag får negativt på tester ? Är jätte orolig , gravid är inte nått jag vill bli och orkar inte oroa mig med massa abort.

    Jag hoppas att det makear sense och är verkligen tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-02 00:14
    Hej igen! Märkte att jag råka skriva lite fel angående det där med min menstruation osv! Min mens tog alltså slut den 28 juni! Skulle fått den nu igen den 26 juli men en vecka har gått och ingen mens.

  • Svar på tråden Gravid trots negativ test??
  • Anonym (Hmm)

    Dagen-efter-piller fungerar på så vis att den skjuter upp ägglossningen. Tänker då att det inte är alls konstigt att du inte fått din mens ännu. Försenad ägglossning innebär försenad mens. I vilket fall kan du inte göra så mycket mer än vänta och se vad test och vul visar.

  • anonymus_342

    Är väldigt tacksam för ditt svar men fortfarande väldigt orolig över det där med mensvärket och uppsvullen mage. Är det vanligt vid dagen efter p-piller ?

  • Carambolan

    Dagen efter-piller innehåller en rejäl hormoncocktail. Man kan få alla möjliga biverkningar av dem. Jag tror också att din uteblivna mens beror på pillret.

  • EpicNurse

    Det är osannolikt att du skulle blivit gravid pga det samlget även om du inte tagit ppillret. Men nu tog du det, helt inom tiden för när man kan ta det. Och dessutom långt innan ägglossning! Så sannolikheten att ppillret haft önskad effekt är stor! I så fall har din ägglossning blivit framskjuten eller till och med uteblivit pga att äggblåsan tillbakabildats.

    Därför är det helt normalt att din mens är sen eller inte kommer, samt att du har diverse symtom som du inte brukar ha. Du kommer antagligen ha mensvärk tills din mens kommer.

    Om du har tagit gravtest som är negativa så kan du lita på dom. Man kommer till 99,9% inte att se något på ultraljudet du har bokat!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Gravid trots negativ test??