Alexi skrev 2017-08-03 10:04:50 följande:
Med 40-50 gäster är det sannolikt ett antal som har några specifika önskemål om specialkost. För att inte tala om kinkiga barn som har svårt för kladdiga sammanblandade saker.
Jag är själv rätt allergisk och kräver inte massa specialfix. MEN, något behöver jag kunna äta om det är middagstid och med en smörgåstårta som enda maträtt blir det svårt.
Jag håller med! Vi har oxå allergier i familjen och att åka iväg på en tillställning och sitta med en kopp kaffe skulle kännas pinsamt. Folk runt kanske tror att man "dissar" maten eller liknande. Samma att man ska förklara för folk varför men inte äter osv.
Vi har faktiskt inte sagt till ibland, vilket har varit värre än att säga till innan. Då börjar värden/värdparet att leta i skåp och lådor efter nåt som kan tänkas passa. Det är värre att inte säga till innan, får då ger man inte värden en chans att fixa något och denne skäms och tycker att det är jobbigt/pinsamt att inte kunna bjuda på något.
Jag förväntar mig inte att allt ska vara glutenfritt, MEN något, så man inte behöver skämmas inför övriga gäster och sitta med en kaffe när andra äter mat. Därför är ex buffé oftast bra, då kan man äta kyckling med sallad eller liknande. Värre dock om det är pajer och pastasallad..
Smörgåstårta är gott, men måste vara allergikers och barns värsta..