• Shadowcat

30årsfest, vad bjuda på?

Jag behöver hjälp!
    Jag fyller snart 30 och tänkte ha öppet hus. Men jag skulle behöva lite tips på vad i matväg jag ska bjuda på. Jag är less på västerbottenostpaj som alla i omgängetskretsen brukar bjuda på så inte det. Skulle gissa på att det blir kring 40-50 personer så helst något som inte behöver hållas varmt...
    Har ni några smarta tips? :D
    /Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden 30årsfest, vad bjuda på?
  • josefiina

Jag fyller 30 till helgen och jag kör på alla klyschor

Marängtårta

Kakor o bullar

Smörgåstårtor

Kallskuret

Frukt

WB-paj

Sallad

Minipiroger

Röror

Höggravid så blir bara kallmat och engångsartiklar därav

• Glinda från Oz
    Lilas skrev 2017-08-02 20:14:51 följande:

Haha, detta förstår jag inte öht. Jag som värd hade inte velat att mina gäster tog en kopp kaffe för att de inte tål det som bjuds. Nej jag hade redan i inbjudan skrivit "meddela ev allergier".

I vår släkt- och vänkrets finns flera som inte tål gluten eller laktos. Självklart vill man som värd att alla ska kunna äta något, även om allergiker kanske inte får "7 sorters kakor"

Fast är de laktosintoleranta kan de ta en tablett. Jag vet att de är dyra, men det är ett speciellt tillfälle.
  • molly11
    nnnnnnnn skrev 2017-08-02 21:02:26 följande:

Läste på om vegan-smörgåstårta nu efter tips från Molly11 och det verkar både hyfsat enkelt och gott.
    Så "försvinner" många allergier tex laktos, mjölkprotein, ägg osv.
    Men försök gärna undvika sojaprodukter... Man kan säkert byta ut alpro soya-youghurt mot tex oatley naturell havreyoughurt.

veganutmaningen.se/2016/11/20/lordag-smorgastarta/

Enklaste

Mixa äggfri majo, havre fraîche, gröna ärtor, kikärtor, lite tomatpuré, rödlök, dill, salt och peppar att ha i mellan och garnera med dill, citron, tångkaviar, tomat, gurka, romansallad och kanske apelsin och vindruvor.
    Jätte gott
  • molly11
    molly11 skrev 2017-08-03 08:07:15 följande:
    Enklaste

Mixa äggfri majo, havre fraîche, gröna ärtor, kikärtor, lite tomatpuré, rödlök, dill, salt och peppar att ha i mellan och garnera med dill, citron, tångkaviar, tomat, gurka, romansallad och kanske apelsin och vindruvor.
    Jätte gott
    Glömde. Bäst med gröna ärtor och kikärtor på burk. Fraiche och majo över innan garnering.
  • Glinda från Oz

Jag fattar inte varför vissa här tycker man ska ta hänsyn till en massa random allergier om man inte ens vet om folk är allergiska mot det eller inte. Är någon allergisk får de säga till innan om man själv har så dålig koll på vad de i ens bekantskap tål och inte.

Jag tycker du ska göra matiga sallader ts, med t.ex pasta som bas. Du kan göra en med kyckling och en med fetaost. Sedan bakar du lite olika goda kakor.

• Lilas
    Glinda från Oz skrev 2017-08-03 09:38:49 följande:

Jag fattar inte varför vissa här tycker man ska ta hänsyn till en massa random allergier om man inte ens vet om folk är allergiska mot det eller inte. Är någon allergisk får de säga till innan om man själv har så dålig koll på vad de i ens bekantskap tål och inte.

Jag tycker du ska göra matiga sallader ts, med t.ex pasta som bas. Du kan göra en med kyckling och en med fetaost. Sedan bakar du lite olika goda kakor.

Ja men det är ju självklart, man kan ju ex inte ta för givet att det finns glutenfritt om man inte sagt till om det.
    Det är skillnad på att inte tåla laktos och att inte tåla gluten, betydligt värre att få i sig gluten då det skadar tarmarna.
  • Lilas
    molly11 skrev 2017-08-02 20:17:25 följande:

Sambon är vegan och det fins recept på smörgåstårta utan allt det du nämnde. Åt senast för en månad sen. Tänker på att det ska vara simpelt in och ur kylen några ggr under dagen.

Så du tycker att man ska tillgodo se vegners önskekost, men inte de som är allergiska. Konstigt resonemang måste jag säga. Jag känner flera som är allergiska, men inte en enda vegan
  • Alexi
    Glinda från Oz skrev 2017-08-03 09:38:49 följande:

Med 40-50 gäster är det sannolikt ett antal som har några specifika önskemål om specialkost. För att inte tala om kinkiga barn som har svårt för kladdiga sammanblandade saker.

Jag är själv rätt allergisk och kräver inte massa specialfix. MEN, något behöver jag kunna äta om det är middagstid och med en smörgåstårta som enda maträtt blir det svårt.
  • Alessia

Pizzaparty!    Är du rik - beställ pizzorna med leverans bestämt klockslag så att de hinner packas upp. Stor beställning gör att man kan förhandla om priset. Beställ pizzorna skurna i bitar. Avstå från pizzasalladen, gör egna grönsallader i stora skålar. Ett par olika alladsdressingar i skålar eller såssnipor vid sidan om Det finns pizzabagare som har glutenfria pizzor. Lite olika fyllning, några helvegetariska. Vin och kylt öl till. Hembakade kladdkakor med vispad grädde och jordgubbar eller fruktsallad till. Kaffe.

• Utan Barn

Smörgåstårta... jag tänker 90-tal (i bästa fall).
    Eller finns det nån modern version av dessa smetiga uppebarelser? ;)

Varför inte typ kallskuret Italiensk buffé, det inkluderar ju så väl aninmaliskt som vegetariskt och man får blanda och ge som man vill.

Olika bröd, salamis, ostar, kex, grillade grönsaker, olika sorters oliver, frukter, etc etc.

• Lilas
    Alexi skrev 2017-08-03 10:04:50 följande:
    Med 40-50 gäster är det sannolikt ett antal som har några specifika önskemål om specialkost. För att inte tala om kinkiga barn som har svårt för kladdiga sammanblandade saker.

Jag är själv rätt allergisk och kräver inte massa specialfix. MEN, något behöver jag kunna äta om det är middagstid och med en smörgåstårta som enda maträtt blir det svårt.
    Jag håller med! Vi har oxå allergier i familjen och att åka iväg på en tillställning och sitta med en kopp kaffe skulle kännas pinsamt. Folk runt kanske tror att man "dissar" maten eller liknande. Samma att man ska förklara för folk varför men inte äter osv.

Vi har faktiskt inte sagt till ibland, vilket har varit värre än att säga till innan. Då börjar värden/värdparet att leta i skåp och lådor efter nåt som kan tänkas passa. Det är värre att inte säga till innan, får då ger man inte värden en chans att fixa något och denne skäms och tycker att det är jobbigt/pinsamt att inte kunna bjuda på något.

Jag förväntar mig inte att allt ska vara glutenfritt, MEN något, så man inte behöver skämmas inför övriga gäster och sitta med en kaffe när andra äter mat. Därför är ex buffé oftast bra, då kan man äta kyckling med sallad eller liknande. Värre dock om det är pajer och pastasallad..

Smörgåstårta är gott, men måste vara allergikers och barns värsta..
  • molly11
    Lilas skrev 2017-08-03 10:01:08 följande:
    Så du tycker att man ska tillgodo se vegners önskekost, men inte de som är allergiska. Konstigt resonemang måste jag säga. Jag känner flera som är allergiska, men inte en enda vegan
    Nej skulle citera Alexis inlägg. Menade bara att det gick att göra smörgåstårtor utan de ingredienserna hon nämnde!
  • Aiyana

Här kommer olika förslag till en buffé:

- Chicken wings
    - Pasta sallader
    - Egen potatissallad
    - Rostbiff i skivor
    - Minipajer
    - Sallad med rökt lax
    - Crostini med olika röror på
    - Inkokt lax med god sås eller en aioli till
    - Quiche
    - Gratänger