• Anonym (Bella)

12 åringen har sex, normalt?

Vill börja med att nämna att det tar emot att skriva om det här på nätet men då jag har många funderingar och själv ingen erfarenhet får det nu bli så anonymt.

För att ge liten bakgrundshistoria så är jag styvmamma till en underbar 12 årig pojke som är världens snällaste. Hans biologiska mamma har inte varit med i bilden sen han var 2 då hon flyttade utomlands och lämnade allt bakom sig. Jag har alltid haft hans mammaroll kan man säga och han vänder sig hellre till mig än hans pappa, min make när han behöver prata om jobbiga saker eller har problem.

Han hamnade i pubertet rätt så tidigt, när han var ca tio och vi pratade regelbundet om kroppen, sex,kärlek, identitet och allt som hör till, men han visade inte nått direkt intresse så det blev mest jag som tjatade Tyvärr.

Han har en jämnårig tjejkompis som han ofta umgås med och det har varit oklart för mig och maken om det är en vänskaplig eller kärleks relation då killen ändrat sig fram och tillbaka men vi har inte tänkt så mycket på det för han är ju 12 som sagt.

Häromdagen skulle jag lägga ner badbyxor i killens ryggsäck då han skulle iväg och bada och då råkade jag se ett öppnat halvtomt kondompaket ligga där i. Blev såklart lite förvånad men vet ju själv hur man var i den åldern och kom att tänka på hur jag och några kompisar brukade leka runt med kondomer och tex blåsa upp dom så tänkte att det säkert bara var något oskyldigt. När jag och killen för några dagar sedan var hemma själva tänkte jag ändå att det var smart att ta upp det med honom ifall att det skulle vara något och då fick jag ett svar som gnagt inom mig.

Han började såklart rodna och blev tyst men kröp sedan fram med att han hade paketet i väskan då han och tjejkompisen brukade "hålla på med sånt när de umgicks" blev chockad men försökte hålla mig lugn och sansad och lyckades till slut fråga i hyfsat lugn ton om de brukar ha sex för att se till att det inte var något missförstånd, vilket han bekräftade efter många om och men. Har sedan dess haft en klump i magen då 12 känns så himla ungt för att börja ha "riktigt" penetrerande sex? jag började själv intressera mig för sånt vid 14 vilken även det är ungt men då är man ju iallafall tonåring!

Har inte tagit upp det med maken än eftersom det alltid vart våran grej att snacka om sånt här och han bett mig att hålla det för mig själv..

Vet inte riktigt vad jag ska göra om jag nu ska göra nått? Han har ju iallafall tänkt på skydd vilket lugnar mig något men samtidigt är han verkligen ett barn i mina ögon och barn ska väl ändå inte ha sex? Har planerat att ha ett riktigt sex snack med honom snarast om preventivmedel, könsjukdomar, rätten till ens egna kropp, att sätta gränser osv men hur mycket konsekvenstänk har en brådmogen 12 åring egentligen? Är jätte tacksam för alla tips och råd jag får då jag känner mig helt utan makt och vetskap i detta!

• Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:32:33 följande:
    Min tanke var att isåfall prata med killen innan och se om han känner att han känner för att etablera en kontakt med nån vuxen utanstående ifall att det skulle upstå problem eller tankar han vill ventilera med nån annan än mig. Tänkte isåfall bara nämna det mest väsentliga för personen och sen låta dom två bygga vidare på det om behov finns.
    Skulle inte ungdomsmottagningen kunna vara en bättre idé än skolan? Jag tänker bara att ungarna lever en stor del av sina liv i skolan, man kanske träffar på kurator eller skolsyster i korridoren och då kanske man inte vill bli påmind om att de vet att man har sex. I en tonårings huvud kan ju sådana saker bli ganska stora.
  • Anonym (Kluven)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:47:35 följande:
    Jo men är fortfarande som sagt lite kluven över vem i skolan som ska kontaktas gällande detta. Ska iallafall ha ett riktigt snack om p-medel och allt sånt nån passande kväll och hoppas innerligt att han tar in det.
    Men du, du har ju gjort allt rätt. Grabben skyddar sig ju redan. Du är en supermorsa som redan har tagit upp dessa saker med honom. Hade han inte tagit in vad du sagt så hade han ju inte heller skyddat sig.
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Kluven) skrev 2017-08-02 21:51:50 följande:

Skulle inte ungdomsmottagningen kunna vara en bättre idé än skolan? Jag tänker bara att ungarna lever en stor del av sina liv i skolan, man kanske träffar på kurator eller skolsyster i korridoren och då kanske man inte vill bli påmind om att de vet att man har sex. I en tonårings huvud kan ju sådana saker bli ganska stora.

Har för mig att Umo har 13-årsgräns? Annars är det ju en idé.. dock känns det kanske lite anständigt att dra honom dit när det är praktiskt att ha det i skolan. Berättade mitt önskemål att han ska gå och prata med nån utanstående och han verkade väldigt positiv till det och verkade till och med som att han själv vill det. Frågade om det går bra med nån i skolan och det gick det för honom. Men som sagt är det skolkuratorn eller skolsköterskan man ska kontakta? Tydligen är skolsköterskan sällan i skolan enligt honom..
  • Anonym (Bella)
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 22:01:20 följande:

Har för mig att Umo har 13-årsgräns? Annars är det ju en idé.. dock känns det kanske lite anständigt att dra honom dit när det är praktiskt att ha det i skolan. Berättade mitt önskemål att han ska gå och prata med nån utanstående och han verkade väldigt positiv till det och verkade till och med som att han själv vill det. Frågade om det går bra med nån i skolan och det gick det för honom. Men som sagt är det skolkuratorn eller skolsköterskan man ska kontakta? Tydligen är skolsköterskan sällan i skolan enligt honom..

*omständigt ska det såklart va
  • Less is more
    Anonym (Bella) skrev 2017-08-02 21:47:35 följande:

Jo men är fortfarande som sagt lite kluven över vem i skolan som ska kontaktas gällande detta. Ska iallafall ha ett riktigt snack om p-medel och allt sånt nån passande kväll och hoppas innerligt att han tar in det.

Du kanske kan kontakta klassföreståndaren och be att personalen på rasterna har ett extra öga på honom/henne så att inget olämpligt händer då du fått veta att de har en lite närmare relation till varandra..k

Kan man göra så ?
  • Anonym (Rgt)

Tycker att du verkar klok

Men jag skulle ändå i första hand prata med flickans föräldrar. Det viktiga är att någon som känner henne väl kan hjälpa till att förstå situationen. Det kan ju exempelvis skilja ganska mycket i mognad i den åldern, och även om han är före sin ålder i vissa avseenden är det inte säkert att hon kan hantera det särskilt bra eller ens egentligen vill eller njuter av det. Att sätta gränser kan vara svårt och luddigt i den åldern, och vi vet kanske inte heller hur mycket information hon har kring sex och samlevnad.

• Queennr1

12 åringar är inte känslomässigt och mentalt redo att ha sex. Även om det sker med en jämnårig. Vuxenvärldens roll är här att hjälpa till att sätta gränser. Till och med mycket troligt att ungarna skulle välkomna de vuxnas hinder, när de själva i barnsligt oförstånd inträdigt i en värld de inte är redo för. De är 12 herregud.

Resonemangen som många kör med här påminner mycket om resonemanget "det är bättre att de får smaka alkohol hemma"

Barnen skulle antagligen bli lättade om vuxenvärlden med kraft trädde in här och tvingade dem att fortsätta vara barn lite till.

• taquine
    Queennr1 skrev 2017-08-02 23:00:48 följande:

12 åringar är inte känslomässigt och mentalt redo att ha sex. Även om det sker med en jämnårig. Vuxenvärldens roll är här att hjälpa till att sätta gränser. Till och med mycket troligt att ungarna skulle välkomna de vuxnas hinder, när de själva i barnsligt oförstånd inträdigt i en värld de inte är redo för. De är 12 herregud.

Resonemangen som många kör med här påminner mycket om resonemanget "det är bättre att de får smaka alkohol hemma"

Barnen skulle antagligen bli lättade om vuxenvärlden med kraft trädde in här och tvingade dem att fortsätta vara barn lite till.

Du har så rätt och instämmer till hundra!
    Goodness me
  • Philanthropy
    Queennr1 skrev 2017-08-02 23:00:48 följande:

Förklara gärna lite mer ingående hur du kommit fram till slutsatsen att ALLA 12-åringar inte är mentalt redo att ha sex med en jämnårig likasinnad. 

Bara för att man prövat på att ha sex så betyder det inte att man slutar vara barn. 
  • Anonym (Johanna)

Jag tycker att du borde berätta för flickans mamma, hon har rätt att veta vad som händer med dottern. Ni kan - utan att skambelägga barnen - på ett tydligt sätt meddela att de är för unga med sex. Barn testar gränser, men vuxna har alltid huvudansvaret för var gränserna går. Det kan ju också vara så att den ena parten är pådrivande och den andra har svårt att säga nej, i så fall är det ju extra bra att vuxna tydligt sätter spelreglerna. Du känner heller inte till flickans bakgrund. Ex. kan barn som utsatts för sexuella övergrepp uppvisa sexuella handlingar för tidigt, vilket kan vara ännu en anledning att berätta för de andra föräldrarna. Att vara ihop, kramas och pussas lite borde vara lagom för en 12-åring. De hinner med resten själva i vuxenlivet.

Svar på tråden 12 åringen har sex, normalt?