• Anonym (Annie)

Hur pratar jag med maken på ett korrekt sätt...

Jag lever med en fantastisk man. Vi har varit tillsammans i många år och gifta i tre och har barn. För två år sedan hade vi mycket prövningar med två missfall (varav ett sent), och jag gick in i depression. I samband med det försvann vårt sexliv. När jag frågade maken varför han inte ville ha sex, sa han att man blir knappast kåt av att se den man älskar må så dåligt.

Idag mår jag bättre. Jag är glad och känner mig som vanligt igen. Men vårt sexliv är obefintligt. Jag försöker göra närmanden men det blir totalt tvärstopp. Ibland går det om jag frågar på morgonen om vi ska ha sex till kvällen. Då svarar han ja ibland. Och när vi har sex är det sällan vi har "full energi" om ni förstår hur jag menar, och sällan han kommer. Men försöker jag bara krypa intill för lite spontan-sex blir han irriterad för "han är trött". Han är som sagt känslig, och sätter jag minsta press vad gäller detta slår det bakut. Jag försökte nämligen fråga honom om han inte känner lust till mig längre och då sa han att han absolut gör det, han är bara trött. En annan gång (typ en månad senare) försökte jag prata om det genom att skoja istället för att se om det skulle funka bättre och sa typ att "får jag smaka din goa dick ikväll för nu var det längesen. FÖR längesen!" Och så smekte jag honom. Han skrattade och sa bara att han inte orkade ikväll. Och gav mig en puss.

En annan gång tänkte jag att jag skulle vara kärleksfull istället och på kvällen kramade jag honom och pussade och sa att jag saknar sex med min man. Jag saknar oss. Jag älskar oss och jag älskar att älska med dig. Den kvällen hade vi sex. Men om jag trodde att det skulle starta igång att ha sex oftare, hade jag helt fel.

Han pussas och kramas varje dag, flera gånger om dagen. Nästan alltid han som tar initiativet till det. Och det är det som är grejen. Han är alltid väldigt fysisk och kärleksfull. Jag reste iväg en vecka på konferens och när jag kom hem sa han hur tomt huset varit utan mig och att han saknat mig. Men inget sex på kvällen ändå.

Jag har alltså försökt sätta mig ner och prata allvar, jag har försökt skoja och jag har försökt att vara extra känslosam. Inget funkar. Nu börjar jag istället bli arg. Har lust att bara säga åt honom att "knulla mig för helvete, vi är gifta inte några jävla rumskompisar". Men jag är rädd att det skulle göra honom ännu mer anti och pressad. Och det leder ju inte till bra sex direkt.

Så hur gör man, för att få fram vad man vill, utan att helt döda det lilla sexet vi ändå har?

Tror ni att han fattat mina signaler och spelar dum? Eller tror han att jag är nöjd ändå?

• Svar på tråden Hur pratar jag med maken på ett korrekt sätt...
  • Meriall

Hm... han verkar ju vilja vara nära och kramas. Gillar han massage? Vad skulle hända om du föreslår att du skulle ge honom en skön helkroppsmassage och så börjar du som vanligt men efter ett bra tag så gör du det lite mer sensuellt, lite mer på insidan av låren etc. Tror du han skulle bli sugen och ta initiativ då? Eller bara inte orka? Tänker för att ibland om man har mkt och är trött känns det jobbigt att draigång helagrejen med sex men när man väl hamnar i den situationen så blir man sugen och det är inte jobbigt. Är det det som är problemet finns det ju saker att göra åt det. Så tror du måste försöka ringa in problemet. När ni har sex, är det snabbis eller längre? Vad händer om du föreslår att du sugen av honom fast han inte ska göra något med dig? Eller tvärtom att han tillfredsställer dig men inte får något själv?

Gillar han att prata om sex om ni är i situationen att ni inte kan ha det då tex hälsar på hos släkten?

• Anonym (Majken)

Nåt är fel. Mår han kanske dåligt nu?

• Anonym (Bull)

Hej,

Svår situation. Jag har varit i liknande sits när jag var mkt yngre, och jag kan därför tänka mig att det tär på både självförtroende och relation. Jag fick dock aldrig svar på vad det var för något, utan när vi gled isär några år senare så gjorde han allt för att få mig tillbaka (men då hade jag tröttnat).

Som personen ovan skriver, har han lust för övrigt? Vet du det? Kan du ta reda på det? Han säger att det inte har med dig att göra men kan det vara så att han tappade lusten när han såg dig i en sådan utsatt situation som du skriver om tidigare (deprimerad)? OBS. Jag menar absolut inte att skuldbelägga dig på något sätt, eller få dig att må dåligt över att du mått dåligt, men har hört att sådant ibland kan påverka. Eller är han deprimerad? Mår han dåligt på något sätt? Stressad? Kan han ha någon annan (förklarar iofs inte kärleksfullheten)? Vill han testa ngt nytt i sängen? Kan du föreslå parterapi?

Hoppas att det löser sig!

Kram

• Anonym (Annie)
    Meriall skrev 2017-08-02 16:36:02 följande:

Hm... han verkar ju vilja vara nära och kramas. Gillar han massage? Vad skulle hända om du föreslår att du skulle ge honom en skön helkroppsmassage och så börjar du som vanligt men efter ett bra tag så gör du det lite mer sensuellt, lite mer på insidan av låren etc. Tror du han skulle bli sugen och ta initiativ då? Eller bara inte orka? Tänker för att ibland om man har mkt och är trött känns det jobbigt att draigång helagrejen med sex men när man väl hamnar i den situationen så blir man sugen och det är inte jobbigt. Är det det som är problemet finns det ju saker att göra åt det. Så tror du måste försöka ringa in problemet. När ni har sex, är det snabbis eller längre? Vad händer om du föreslår att du sugen av honom fast han inte ska göra något med dig? Eller tvärtom att han tillfredsställer dig men inte får något själv?

Gillar han att prata om sex om ni är i situationen att ni inte kan ha det då tex hälsar på hos släkten?

När vi har sex är vi klara fort. Han kommer som sagt sällan utan säger att energin tar slut. Han kan inte komma alls om jag är ovanpå. Men så har det alltid varit. Vi gör olika ställningar men sen när han ska komma är det antingen bakifrån eller missionären.

JAG undviker att prata om sex när vi är med andra för jag känner att det blir en fars eller en stor jävla lögn. Om ämnet kommer upp brukar jag säga nåt vitsigt och sen byta ämne.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Bull) skrev 2017-08-02 16:47:46 följande:

Hej,

Svår situation. Jag har varit i liknande sits när jag var mkt yngre, och jag kan därför tänka mig att det tär på både självförtroende och relation. Jag fick dock aldrig svar på vad det var för något, utan när vi gled isär några år senare så gjorde han allt för att få mig tillbaka (men då hade jag tröttnat).

Som personen ovan skriver, har han lust för övrigt? Vet du det? Kan du ta reda på det? Han säger att det inte har med dig att göra men kan det vara så att han tappade lusten när han såg dig i en sådan utsatt situation som du skriver om tidigare (deprimerad)? OBS. Jag menar absolut inte att skuldbelägga dig på något sätt, eller få dig att må dåligt över att du mått dåligt, men har hört att sådant ibland kan påverka. Eller är han deprimerad? Mår han dåligt på något sätt? Stressad? Kan han ha någon annan (förklarar iofs inte kärleksfullheten)? Vill han testa ngt nytt i sängen? Kan du föreslå parterapi?

Hoppas att det löser sig!

Kram

Vi har aldrig varit pryda i sängen, därför jag upplever vårt sex just nu som tråkigt. Han är inte otrogen, det vet jag. Han runkar, och förr har jag aldrig haft något problem med det. Men nu blir jag superledsen varje gång jag förstått att han runkat. Visar det dock inte, men en gång fräste jag att han kan väl ändå försöka dölja att han runkat. Jag vill ju att han inte ska runka och därmed kanske få mer lust till mig. Men han runkar mycket mycket mindre nu än förr.
  • Anonym (Anna)

Där har du problemet. Kikar också säkert en hen hel del på porr. Säg vänligt och bestämt att han ska ha celibat från porr och runkandet. Så kommer det hända grejer. ;)

• Anonym (Man)

Jag kan ju tycka att onani/runka är ett sätt för den som har mest lust, för att hamna på lagom nivå. Typ som en övertrycksventil. Så funkar jag i alla fall, jag har mer lust än min partner.

Man ska nog vara fundersam när den som har minst lust runkar, och inte tillfredställer partnern. Det känns riktigt fel.

Du säger att du inte är pryd i sängen, men är det något som han tänder på som du inte gör? Har lite svårt att förstå varför man runkar när man har tillgång till sex...

• Anonym (Dodo)

Jag tror du ska bara rakt ut kräkas ur dig vad du vill så ni sen kan jobba påt. Jag gjorde så med min tjej och nu kan vi åtm prata om problemen vikket e rätt skönt

• Anonym (Annie)
    Anonym (Man) skrev 2017-08-03 01:17:39 följande:

Jag kan ju tycka att onani/runka är ett sätt för den som har mest lust, för att hamna på lagom nivå. Typ som en övertrycksventil. Så funkar jag i alla fall, jag har mer lust än min partner.

Man ska nog vara fundersam när den som har minst lust runkar, och inte tillfredställer partnern. Det känns riktigt fel.

Du säger att du inte är pryd i sängen, men är det något som han tänder på som du inte gör? Har lite svårt att förstå varför man runkar när man har tillgång till sex...

Han säger att han runkar för att bli av med "trycket", men oftast är för trött för att orka ha hela sexbiten. Jag sa att en snabbis bakifrån då och då mot sängkanten eller vid handfatet på toan vore ju härligt! (Som vi kunde ha förr liksom). Det höll han med om, men vi har aldrig haft det ändå sedan jag sa det.

Angående intressen i sängen så är svaret nej. Det finns inget som han är intresserad av som jag inte är intresserad av.
  • Anonym (?)

Spontant tänker jag att han för att respektera din obefintliga lust tryckt ner sin egen såpass att han nu kanske har svårt att vara på ett annat sätt. Jag var i min förra relation alltid den som ville mest, för mig var det till slut allt eller inget som gällde, för att inte bli komplett galen, jag tryckte ner min sexualitet så totalt att jag till slut inte hade någon kvar. De få gånger per år han sen faktiskt ville "ha sex" (mer eller mindre runka med mig som substitut för handen) så genomled jag bara.

Svar på tråden Hur pratar jag med maken på ett korrekt sätt...