• Anonym (Mamma)

Hur ofta duschar era barn?

Tycker ni att barnet MÅSTE duscha/bada efter en dag i skolan/förskolan?

Hur ofta duschar era barn och hur gamla är de?

• Svar på tråden Hur ofta duschar era barn?
  • Anonym (C)

Nej, det tycker jag inte de måste.

Min snart 3-åring duschar med hårtvätt varannan dag. Sen hon slutade sova middag på förskolan är inte den distinktiva förskolelukten lika intensiv som innan, då fick hon duscha varje dag.

• nnnnnnnn

Ungefär varannan dag blir det här. Har varit så hela tiden dvs från 0 till tonåren...
    De duschar ju efter skolgympan, men det är ju oftast bara lite blask (tills de börjar högstadiet och det brukar bli viktigare med tvål, schampo, deo), och sedan tränar de 2-3 ggr/vecka och då får de duscha/bada med hårtvätt och intvålning. Orkar inte bråka om fler duschningar....

• Alvina

Den äldsta är tre år och går i förskolan, hon badar två gånger i veckan. Min andra är 9 månader och badar en gång i veckan.

• Anonym (onödigt ofta)

Verkligen inte. De är 2 och 5 år. Duschar ca 1 gång per vecka.

• Fru Ve

Nu på sommaren blir barnen mer lortiga så det behövs oftast dusch dagligen. Men under övriga året duschar 9-åringen ett par ggr per vecka hemma. Han duschar också ett par gånger per vecka efter gympan men där slarvar han och tar inte håret tex. 6-åringen duschar nästan dagligen för han skvätter i kalsongerna så det luktar kiss av honom annars. Bebisen duschar efter varje måltid. Han äter i bara blöja för det blir så kladdigt.

• Anonym (J)

Flickor på 6,5 år, 8 år och 10,5 år. De duschar ca 1-2 ggr i veckan. Tvättar håret ca 1 g/ v. Folk är hysteriska och dödar normalfloran i både hår och hy. Så länge barnet inte luktar svett eller kissar på sig ska man hålla ner på tvättandet. Och mina barn har inga allergier och är sällan sjuka.

• Teve2

Jag har tre barn.. samtliga ÄLSKAR vatten. Men om jag skulle bestämma utifrån renlighet.

Min 5,5 åring behöver duscha varannan dag, jag anser att underredet behöver rengöras regelbundet för fräsch getens skull, så därav såpass ofta.

Sen har jag en 2,5 åring, fick han välja skulle han bo i duschen. Själv skulle jag kunna tycka 3-4 ggr i veckan... dock blir det så gott som varje dag, för han gör allt för en dusch. Nu senaste så plockar han av sig kläder och blöja och kliver in och sätter på vattnet själv + att han är en liten rövare som älskar att leka. Geggamojja och sand, grus och gräs.. ja det mesta är överallt :*D

Sen har jag en 3 månaders, när de andra två va i samma ålder blev det nog bad runt 1-2 ggr per vecka. Men de är födda på vinterhalvåret.. denna lilla dam i Maj.. hon är även lite "valkig", och svettas lätt, så med henne blir det nog snarare 3-4 ggr i veckan just nu.

Förstå mig rätt, men till hösten/vintern så blir det nog mer sällan än nu under sommaren. Skulle barnen få välja skulle de duscha varje dag.

• Anonym (1 gång i v)

Dom duschar 1 gång i veckan. Dom är mellan 10mån-10år

• Anonym (.)

Mina barn pojke 5 år duschar varje dag pga av att han kissar ner sig, tvättar dock håret 2 gånger i veckan.

Pojke 3 år badar 3 gånger i veckan(har blöja så inga olyckor än.

Pojke 1 år badar med storebror 3 år.

Nyfödda sonen 3 månader badar 1 gång i veckan.

• Anonym (Stina)

Varannan/vartredje dag på 3 åringen och varje/varannan dag på 1åringen som i princip alltid äter mat med hela kroppen..

• Anonym (vår son är rädd för att duscha)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-02 22:11:48 följande:

Tycker ni att barnet MÅSTE duscha/bada efter en dag i skolan/förskolan?

Hur ofta duschar era barn och hur gamla är de?

Aldrig....han gillar inte att duscha så han får bada istället och håret tvättar vi under stora protester från lilleman. Badar gör han minst en gång i veckan, håret tvättar vi varannan typ. Han får panik av att få vatten på huvudet så just nu får vi blöta en hårborste och hälla på schampo på den och borsta genom håret och sen skölja borsten och borsta igenom håret tills schampot är borta. enda sättet annars är det fullt krig i badrummet. vet inte var denna rädsla kommer från. han blir fullkomligt panikslagen när vi pratar om dusch!?
  • Terabyte
    Anonym (C) skrev 2017-08-02 22:14:56 följande:

Nej, det tycker jag inte de måste.

Min snart 3-åring duschar med hårtvätt varannan dag. Sen hon slutade sova middag på förskolan är inte den distinktiva förskolelukten lika intensiv som innan, då fick hon duscha varje dag.

Varje dag en 3-åring??? Pga. "Förskolelukten" jag är 25 år jag duschar 2ggr i veckan, bara fundersam det är helt onödigt att duscha varje dag för en treåring men bra att ni har monskat på det
  • Anonym (Badis)

Barnen är 5 och 7. Badas och får håret schamponerat varje helg. Skolbarnet duschar med bara vatten efter skolgympan.

• Terabyte

Nej det behövs inte helt onödigt slösar vatten i onödan man luktar inte skit efter en dag jag förstår om man är svettig då kan man snabbt skölja av sig svetten.

Som liten var jag 1gång i veckan, barn säger som det är ifall jag skulle har luktat skit i dagis i skolan skulle de ha sagt fy Terabyte luktar äckligt. Nu duschar jag 2ggr i veckan är 25 år

• Terabyte
    Anonym (J) skrev 2017-08-02 22:26:40 följande:

Flickor på 6,5 år, 8 år och 10,5 år. De duschar ca 1-2 ggr i veckan. Tvättar håret ca 1 g/ v. Folk är hysteriska och dödar normalfloran i både hår och hy. Så länge barnet inte luktar svett eller kissar på sig ska man hålla ner på tvättandet. Och mina barn har inga allergier och är sällan sjuka.

"Folk är hysteriska och dödar normalfloran i både hår och hy" det är helt rätt jag håller med
  • Anonym (Mittimellan)

Sonen är sex och skrubbar sig ordentligt rent en gång i veckan. Oftast i simhallen där han tränar eller hemma i badkaret. Sedan duschar han efter gympan i skolan en gång i veckan. Tror inte det blir så noga. Det händer fortfarande någon gång att han kissar på sig och då får han också duscha. Och nu på sommaren när han sprungit utebarfota har han fått duscha varje kväll. Det låter som om han skulle duscha flera gånger om dan men gissar på att det i verkligheten blir 2-3 gånger i veckan.

• Anonym (E)

Dusch två gånger i veckan. Hårtvätt en gång i veckan. 9 och 11 år gamla.

• LaFontaine

Barnet är tre år och badar två gånger i veckan. Det räcker fint med lite tvättlapp däremellan.

Svar på tråden Hur ofta duschar era barn?