• ulderborna

Syskonbråk HJÄLP!

Hej allihopa!

Jag har två underbara pojkar på 5,5 och snart 4 år gamla. Dom är ganska tätt i ålder och det skiljer bara ca 19 månader mellan dom.

Sen ca 1,5-2 år tillbaka så började barnen bråka konstant med varandra. Vilket den senaste tid bara har eskalerat. Jag förstår att syskon bråkar till och från men så som mina söner gör kan inte vara vanligt eller normalt. Dom slår bokstavligt talat ihjäl varandra.

Det kan bara inte vara så här? Hur mycket ska man stå ut med? Jag och min sambo får turas om att "vakta" barnen så dom inte gör varandra illa. Det går inte 5 minuter förrän någon är där och retas, slås eller biter den andra. Sätter jag dom i varsitt hörn i soffan med varsin padda så är dom på varandra efter några minuter igen. Det här begränsar mitt och pappans liv oerhört mycket då vi inte ens kan ta en kaffe tillsammans, laga mat, städa eller göra dom andra vardagliga sakerna som måste göras. Det tär på oss och vårat förhållade. Vi är  oftast väldigt trötta och det gör att man tillslut blir väldigt låg. Vi är så oehört trötta på detta skrik, gnäll, tjafs och bråk som pågår ständigt. Jag och pappan brukar på helgerna splittra på barnen och ta ett barn var och hitta på saker tillsammans, men så fort vi möts igen så börjar allt om igen. Dom här bröderna kan inte vitsas i samma rum vilket gör mig så ledsen. Vi ger dom så mycket kärlek och närhet och gör vårat yttersta för att få båda nöjda, men nu känner jag att våra krafter börjat ta slut. Kan tilläga att på förskolan funkar det bättre då bröderna går på olika avdelningar och bara träffas på rasterna men då har dom sina kompisar att leka med. Men nu när dom gått på förskolan på sommaren med färre barn och pedagoger och dom blivit tvungna att vara på samma avdelning har dom varit på varandra igen, inte lika ofta dock.

Snälla är det någon som känner igen sig och ta åt sig av det jag skriver? och ge lite tips och råd hur man ska göra?

Vi har tänkt att kanske gå och prata med en barnpsykolog, kan det vara en lösning? Vi har pratat med bvc men dom säger inte så mycket utan att det är så det är när det är två syskon tätt och framför allt pojkar.

TACKSAM om någon kan dela med sig av sin berättelse!

Hälsningar en förtvivlad 2 barnsmamma. Hjärta

• Svar på tråden Syskonbråk HJÄLP!
  • Birgitta02

Jag kan bara tänka mig vad jag hade gjort. Jag hade sett till att de fick sina fysiska behov tillfredsställda. Dvs springa, sparka boll, fysiska lekar. Paddor, mobiler, tv osv hade jag begränsat till nån timme eller två kvällstid. Men dagtid sett till att de fick utlopp för sin fysiska energi. Jag hade också begränsat sockerintag till lördagar. Kanske ni redan gör allt detta, och då har jag inga råd att ge tyvärr.

• legomum

Förutom det som Birgitta2 skrev som var toppen så skulle jag råda dig att läsa på lite om lågaffektivt bemötande.
    Det har hjälpt många i bemötandet av "jobbiga barn" och situationer.

Hoppas ni hittar något som passar för er, att ni får lite lugn och ro. Det är ju inte bara jobbigt för er föräldrar utan det är ju det för dina barn med.

• Birgitta02

Kanske man kan hitta på spel och lekar där de måste samarbeta för att vinna? Ex.vis lagsport: föräldrarna mot barnen i basket? Eller nåt annat? Det är bara att säga att blir det bråk istället för samarbete så avbryts leken omedelbart. Eller nåt. Så himla svårt när man inte känner barnen eller deras sätt att tillbringa sin lediga tid.

• Anonym (Uppmärksamhet)

Att syskon bråkar är ofta ett sätt att fånga föräldrars uppmärksamhet. Hur ofta ger nu barnen 100% fokus? Alltså utan mobiler/paddor? Om de har mycket skärmtid hämmar det dessutom barnens kreativitet.

Sitter ni ned med dem och tex spelar sällskapsspel/pysslar/leker mm där de verkligen har full fokus från er?

Att ge barnen tex 30 min egentid med er per dag kan göra så stor skillnad.

• annabellelee

Jag och min syster 18 månader yngre slogs jämt eftersom våra föräldrar alltid hade oss tillsammans och vi blev så trötta på varandra. Vi bodde ute på landet långt borta från andra och hade därför varandra att leka med utanför skolan, delade rum, gick på alla aktiviteter som scouter ihop för det var lika enkelt att skjutsa en av oss som båda två, hade likadana kläder för det var så sött...

Så mitt tips är försök dela upp dem som två individer. Behandla dem ej i grupp. Uppmuntra olika intressen hos dem osv, så att de inte känner att de måste konkurrera om allt.

• scanmia

Bra tips här ovan.
    En annan angreppspunkt är att tvinga dem att lösa sina konflikter på ett mer acceptabelt sätt. Under typ en vecka så leder varje bråk till att ni sammankallar rådslag och sätter er ner alla tre och reder ut konflikten. Använd någon form av protokoll typ: Först går man runt ett varv där alla får berätta vad som hänt en i taget, sedan tar man ett varv där alla får berätta vad de hörde den andra säga var problemet. Ett par varv av denna typ där de får omväxlande uttrycka sina egna känslor och egna anklagelser och sedan reflektera de andras upplevelser. Detta följs av några varv av problemlösning tills alla kan komma överens.
    Tidskrävande, javisst, men det är lite av tanken. Det ska vara lättare för dem att själva reda ut sina konflikter och fortsätta leka än att hissa upp det på en sådan nivå att resten av familjen dras in. Skiljer ni alltid på dem vid konflikter så lär de sig inte att interagera. 

• Birgitta02
    scanmia skrev 2017-08-04 12:26:00 följande:
    Bra tips här ovan.
    En annan angreppspunkt är att tvinga dem att lösa sina konflikter på ett mer acceptabelt sätt. Under typ en vecka så leder varje bråk till att ni sammankallar rådslag och sätter er ner alla tre och reder ut konflikten. Använd någon form av protokoll typ: Först går man runt ett varv där alla får berätta vad som hänt en i taget, sedan tar man ett varv där alla får berätta vad de hörde den andra säga var problemet. Ett par varv av denna typ där de får omväxlande uttrycka sina egna känslor och egna anklagelser och sedan reflektera de andras upplevelser. Detta följs av några varv av problemlösning tills alla kan komma överens.
    Tidskrävande, javisst, men det är lite av tanken. Det ska vara lättare för dem att själva reda ut sina konflikter och fortsätta leka än att hissa upp det på en sådan nivå att resten av familjen dras in. Skiljer ni alltid på dem vid konflikter så lär de sig inte att interagera. 
    De är bara fyra resp fem år. Och då är det jättesvårt att sätta ord på känslor. Det där kan funka på dubbelt så gamla barn, men så små? Kanske.
  • scanmia
    Birgitta02 skrev 2017-08-04 12:36:42 följande:
    De är bara fyra resp fem år. Och då är det jättesvårt att sätta ord på känslor. Det där kan funka på dubbelt så gamla barn, men så små? Kanske.
    De kör en variant på detta på dotterns kindergarten med barn i 3-6-årsåldern.
  • Fru Ve

Har också två pojkar som iofs är lite äldre (6 och snart 10). Men vi har också mycket tjafs, bråk och gnäll och det är helt outhärdligt nu på sommaren :( så ni är inte ensamma TS om det kan vara någon tröst. Vi försöker också sära på våra så gott vi kan tex genom att de åker var för sig till farmor och den andra är hemma. Tyvärr har vi haft mycket svårare denna sommar med sån typ av avlastning pga farmors nya jobb. Hon är annars lite livlina åt oss. Nu har hon bara kunnat ha dem en natt i sommar. Så det är tufft och vi är väldigt trötta både jag och min man. Idag har det varit skrik och slagsmål större delen av dagen. För oss blir det alltid värre när vi inte är strikta med rutinerna gällande mat och sömn så vi försöker hålla på det trots att det är sommarlov. De lägger sig kl 20 oavsett. Men ibland (som igår) sov stora killen väldigt dåligt, han har någon typ av sömnstörning så ibland sover han bara några timmar per natt vilket såklart orsakar väldigt dåligt humör. Ni kanske kan kartlägga vilka situationer som triggar bråk extra mycket och försöka undvika det? Om ni tex ska laga mat, kan en av barnen "hjälpa till " och den andra får spela på paddan? Nästa gång byter ni och gör tvärtom. Att ta hem kompisar åt en eller båda kan också bryta ett dåligt mönster för oss vissa dagar.

Svar på tråden Syskonbråk HJÄLP!