Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Syskonbråk HJÄLP!

Jag kan bara tänka mig vad jag hade gjort. Jag hade sett till att de fick sina fysiska behov tillfredsställda. Dvs springa, sparka boll, fysiska lekar. Paddor, mobiler, tv osv hade jag begränsat till nån timme eller två kvällstid. Men dagtid sett till att de fick utlopp för sin fysiska energi. Jag hade också begränsat sockerintag till lördagar. Kanske ni redan gör allt detta, och då har jag inga råd att ge tyvärr.

• Birgitta02

Kanske man kan hitta på spel och lekar där de måste samarbeta för att vinna? Ex.vis lagsport: föräldrarna mot barnen i basket? Eller nåt annat? Det är bara att säga att blir det bråk istället för samarbete så avbryts leken omedelbart. Eller nåt. Så himla svårt när man inte känner barnen eller deras sätt att tillbringa sin lediga tid.

• Birgitta02
    scanmia skrev 2017-08-04 12:26:00 följande:
    Bra tips här ovan.
    En annan angreppspunkt är att tvinga dem att lösa sina konflikter på ett mer acceptabelt sätt. Under typ en vecka så leder varje bråk till att ni sammankallar rådslag och sätter er ner alla tre och reder ut konflikten. Använd någon form av protokoll typ: Först går man runt ett varv där alla får berätta vad som hänt en i taget, sedan tar man ett varv där alla får berätta vad de hörde den andra säga var problemet. Ett par varv av denna typ där de får omväxlande uttrycka sina egna känslor och egna anklagelser och sedan reflektera de andras upplevelser. Detta följs av några varv av problemlösning tills alla kan komma överens.
    Tidskrävande, javisst, men det är lite av tanken. Det ska vara lättare för dem att själva reda ut sina konflikter och fortsätta leka än att hissa upp det på en sådan nivå att resten av familjen dras in. Skiljer ni alltid på dem vid konflikter så lär de sig inte att interagera. 
    De är bara fyra resp fem år. Och då är det jättesvårt att sätta ord på känslor. Det där kan funka på dubbelt så gamla barn, men så små? Kanske.
Svar på tråden Syskonbråk HJÄLP!