Börjar bli tjock.. HJÄLP
Jag har ett STORT problem när det kommer till mat. Som jag verkligen behöver hjälp med för jag är så trött på det här nu!!
Problemet är vad jag äter och mängden. Jag tror att detta problem började växa fram då jag började äta vegetariskt. När jag var ca 18 år så såg jag dokumentären cowspiracy och blev helvegan över en natt. Åt dvs inget kött, inga mejeriprodukter osv och detta varade ca 3-4 månader. Men det jag gjorde fel var att jag bara uteslöt dessa saker och ersatte dem inte med något annat egentligen. Åt t.ex. bara av potatisen när vi åt mat, ibland någon färdigköpt vegan-biff. Åt mycket mackor, frukt. Men började sedan inkludera lite mer såsom fisk, ägg, vanligt smör. Sedan flyttade jag hemifrån för ca 1 år sedan. Och sen dess har mina matvanor bara blivit ännu sämre.
Vill inte att denna text ska bli för lång utan vill förklara detta kortfattat, men jag skulle kunna skriva en hel bok om detta..
Äter frukost varje dag. Den är aldrig onyttig utan tvärtom. Äter t.ex. havregrynsgröt med en banan i och en avokadomacka, eller så gör jag en smoothiebowl. Sedan går det kanske 2 timmar och sen äter jag typ ett äpple eller något litet. Att äta lunch är jag tyvärr dålig på så det skippas oftast, sedan blir klockan ca 16-17 och jag blir SÅ sugen. Är väl egentligen hunger men min hjärna blir helt tokig och det är som att något tar över mig och jag kan inte hålla mig från att äta en massor. Och snabbt. Har jag inget hemma så äter jag typ tio mackor, ibland (ofta tyvärr) så går jag helt enkelt till affären och handlar. Och detta skäms jag så över men... Jag köper oftast t.ex. en tårta och ett paket kakor, går hem och trycker i mig hela tårtan och lite kakor, det jag orkar.. Äter alltså tills jag är PROPPmätt, och tänker efter varje gång att "Nej, nu är det nog!". Men sen sker det typ samma sak dagen efter... Ibland kan det gå 2-5 dagar där jag äter nyttigt, oftast för lite, men hamnar alltid tillbaka på ruta 1 igen.
Känns som detta är en typ av ätstörning också, trots att jag absolut inte spyr eller så. Och vet att jag borde äta lunch t.ex. men det är inte det som är hela problemet, för händer även när jag äter bra och regelbundet att min hjärna helt plötsligt bara bestämmer sig för att jag måste ha socker och det är NU.
Vill så gärna sluta med detta. Jag förlorar dels en massa pengar på det, samt att jag har börjat gå upp i vikt (duh äter man 3 tårtor i veckan så..) så det börjar synas. Vill dock påpeka att jag är 175 cm lång och väger 70kg så än så länge är jag i ok/på en hälsosam vikt. Det är också en anledning till att jag vill få stopp på detta NU innan det går för långt.
SNÄLLA om någon har varit/är med om samma sak, eller har några tips, eller bara några som kan banka vett i min skalle och förstå att jag är sjuk så skriv!!!
Taaack på förhand
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-03 18:19
En annan sak som gör mig galen är hur lyckas alla andra? Hur kan alla andra tjejer så lätt (vad det verkar som) avstå från mat och vara så smala och fina? Det som gör mig mest ledsen är att jag ju har en så fin "grundkropp", om jag bara tog hand om den bättre och gick ner lite i vikt så vore jag supernöjd med min kropp. Och det är så lätt för mig att avstå tills min hjärna helt plötsligt inte längre hänger med. Det är som att jag blir en annan person och inte längre bryr mig om att jag vill gå ner i vikt/vara nyttig/hålla mig smal. Där och då så tänker jag "äsch spelar roll, vem bryr sig om lite fett"..