• Anonym (Hjälp mig!)

Börjar bli tjock.. HJÄLP

Jag har ett STORT problem när det kommer till mat. Som jag verkligen behöver hjälp med för jag är så trött på det här nu!!

Problemet är vad jag äter och mängden. Jag tror att detta problem började växa fram då jag började äta vegetariskt. När jag var ca 18 år så såg jag dokumentären cowspiracy och blev helvegan över en natt. Åt dvs inget kött, inga mejeriprodukter osv och detta varade ca 3-4 månader. Men det jag gjorde fel var att jag bara uteslöt dessa saker och ersatte dem inte med något annat egentligen. Åt t.ex. bara av potatisen när vi åt mat, ibland någon färdigköpt vegan-biff. Åt mycket mackor, frukt. Men började sedan inkludera lite mer såsom fisk, ägg, vanligt smör. Sedan flyttade jag hemifrån för ca 1 år sedan. Och sen dess har mina matvanor bara blivit ännu sämre. 

Vill inte att denna text ska bli för lång utan vill förklara detta kortfattat, men jag skulle kunna skriva en hel bok om detta..

Äter frukost varje dag. Den är aldrig onyttig utan tvärtom. Äter t.ex. havregrynsgröt med en banan i och en avokadomacka, eller så gör jag en smoothiebowl. Sedan går det kanske 2 timmar och sen äter jag typ ett äpple eller något litet. Att äta lunch är jag tyvärr dålig på så det skippas oftast, sedan blir klockan ca 16-17 och jag blir SÅ sugen. Är väl egentligen hunger men min hjärna blir helt tokig och det är som att något tar över mig och jag kan inte hålla mig från att äta en massor. Och snabbt. Har jag inget hemma så äter jag typ tio mackor, ibland (ofta tyvärr) så går jag helt enkelt till affären och handlar. Och detta skäms jag så över men... Jag köper oftast t.ex. en tårta och ett paket kakor, går hem och trycker i mig hela tårtan och lite kakor, det jag orkar.. Äter alltså tills jag är PROPPmätt, och tänker efter varje gång att "Nej, nu är det nog!". Men sen sker det typ samma sak dagen efter... Ibland kan det gå 2-5 dagar där jag äter nyttigt, oftast för lite, men hamnar alltid tillbaka på ruta 1 igen.

Känns som detta är en typ av ätstörning också, trots att jag absolut inte spyr eller så. Och vet att jag borde äta lunch t.ex. men det är inte det som är hela problemet, för händer även när jag äter bra och regelbundet att min hjärna helt plötsligt bara bestämmer sig för att jag måste ha socker och det är NU.

Vill så gärna sluta med detta. Jag förlorar dels en massa pengar på det, samt att jag har börjat gå upp i vikt (duh äter man 3 tårtor i veckan så..) så det börjar synas. Vill dock påpeka att jag är 175 cm lång och väger 70kg så än så länge är jag i ok/på en hälsosam vikt. Det är också en anledning till att jag vill få stopp på detta NU innan det går för långt. 

SNÄLLA om någon har varit/är med om samma sak, eller har några tips, eller bara några som kan banka vett i min skalle och förstå att jag är sjuk så skriv!!! 

Taaack på förhand

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-03 18:19
    En annan sak som gör mig galen är hur lyckas alla andra? Hur kan alla andra tjejer så lätt (vad det verkar som) avstå från mat och vara så smala och fina? Det som gör mig mest ledsen är att jag ju har en så fin "grundkropp", om jag bara tog hand om den bättre och gick ner lite i vikt så vore jag supernöjd med min kropp. Och det är så lätt för mig att avstå tills min hjärna helt plötsligt inte längre hänger med. Det är som att jag blir en annan person och inte längre bryr mig om att jag vill gå ner i vikt/vara nyttig/hålla mig smal. Där och då så tänker jag "äsch spelar roll, vem bryr sig om lite fett"..

• Svar på tråden Börjar bli tjock.. HJÄLP
  • Anonym (m)

Jag känner igen mig. När jag bodde hemma åt jag ganska lite men jag åt ju det som serverades, så min vikt höll sig stabil (om än låg) och jag åt inte dåligt.
    När jag flyttade hemifrån så blev det efter ett år att jag levde på chips, choklad, kakor och färdigrätter.
    Jag gick inte upp så att jag blev överviktig, men jag la på mig 10 kg, visste själv att det var för att jag hade kassa matvanor, men det fattade ju ingen annan, så de bara kommenterade hur fin jag blivit.

Nu, 5 år senare, har jag börjat ta tag i det på riktigt, började vid nyår. Det började med att jag blev vegan, veganbiten gjorde att all färdigmat helt plötsligt var helt otänkbart att äta (var rätt sur över det i början, varför finns inget utan ägg och mejeriprodukter? ibland undrar jag fortfarande över det), jag ansträngde mig för att äta bra mat och minimalt med godis, i början vägrade jag godis med mera i flera månader.

Några saker jag har lärt mig under detta halvår utan färdigmat och "godis istället för mat" är:

Laga mycket mat (iaf några portioner extra) medan du gör det så att du får mat över som du kan plocka ifrån när du blir hungrig. Jag gillar att ha hummus i kylen, även färdighackade grönsaker och kanske quinoa-rester, så att jag kan göra iordning en god wrap på nolltid. (brukar ha tortillas hemma för det syftet, kanske inte det hälsosammaste, men bättre än chips och kakor).

Tyvärr finns det inte så mycket mer man kan göra än att stålsätta sig och verkligen verkligen anstränga sig. Jag har ett visst chipssug kvar, men efter att ha undvikit många andra saker i månader så har allt sötsug försvunnit, vilket jag är väldigt tacksam över.

• Anonym (m)

Kan tillägga att jag försökte bli "nyttig" kanske 10 andra gånger under de där 5 åren som är åt dåligt, men det höll aldrig mer än några veckor. Jag tror helt enkelt att jag behövde en spark i baken och ett community att vända mig till och få inspiration från. Facebookgrupper kan vara bra om du har facebook :)

Det har också hjälpt en hel del att hitta lätta goda och billiga recept, t.ex. hummus, som man kan ha till lite allt möjligt.

• Anonym (m)
    Anonym (m) skrev 2017-08-03 18:32:49 följande:
    Kan tillägga att jag försökte bli "nyttig" kanske 10 andra gånger under de där 5 åren som är åt dåligt, men det höll aldrig mer än några veckor. Jag tror helt enkelt att jag behövde en spark i baken och ett community att vända mig till och få inspiration från. Facebookgrupper kan vara bra om du har facebook :)

Det har också hjälpt en hel del att hitta lätta goda och billiga recept, t.ex. hummus, som man kan ha till lite allt möjligt.
    där jag åt dåligt*

Vet inte hur jag lyckades skriva den meningen så fel.
  • Anonym (bara bestäm dig)

Alla andra lyckas inte vara smala och fina.

Börja med att göra en matlista där du innan köpt hem maten och att det bara är att laga till den. Handla aldrig hungrig. Ta en varmkorv eller vad du nu vill ha innan du går in i affären.
    Verkar som att du blandar ihop hunger med sug och aldrig stannar upp och känner efter.
    Finns det någon bakomliggande anledning till att du gör så med mat kanske det är dags att ta itu med dessa problem?

Men sedan är det ju så att du måste antagligen röra på dig mer än vad du gör idag så kanske dags att se över vad du skulle kunna göra. Alternativt att börja promenera snabbt en timme varje dag extra utöver din dagliga motion.

• FuckGoggleAskMe

Sätt alarm på ringning klockan 15, och då lagar du ordentlig, nyttig mat och äter sen. Planera också matinköp i förväg. Hitta något kalorisnålt du gillar och ät som kvällsfika. Räkor, blåbär, popcorn, yoghurt, ägg eller vad dom helst. Svartlista dig hos tårtaffären ... eller kanske inte ...

• Anonym (A)

Inte konstigt att du blir sockersugen utan lunch. Se till att få i dig lunch. Behöver inte vara traditionell lunch, går bra med kallt småplock också. Houmus och grönsaker med knäckebröd t.ex. eller en bra wrap.

• Wilowa

Gå och gör en hälsokontroll, inte helt omöjligt att du har brist på nåt.

Börja äta mer regelbundet VARJE dag, din kropp klarar sig inte på det skrala intaget från frukost till middag.

Drick vatten eller ta en promenad när suget sätter in

Skaffa en app där du för in det du äter

Börja motioner och träna

Tillåt dig att ha dåliga dagar, bara du tar nya tag igen. En dålig dag är ingen anledning att vräka i sig tröstmat.

Om du fortfarande är vegan, ta hjälp av en dietist och gå matlagningskurser

Sätt upp mål som t ex att ha fem dagar med hälsosamt ätande. Öka kraven allt eftersom.

Unna dig belöningar, som inte är ätbara, när du nått ditt mål.

• Tow2Mater

Tror du äter for lite proteiner och fett, och for mycket kolhydrater - därfor blir suget efter mer kolhydrater/socker så stort. Särskilt om du tränar en del?

• Anonym (xyz)

Det är dumt att hoppa över lunchen. Det är lättare och bättre att skippa frukosten (jag vet att alla inte är överens om detta).
    Kolla på 16:8-dieten. Den har samma syfte som 5.2-diten, men jag tycker den är extremt lätt att följa. All energi intas under ett 8-timmars "ätfönster" som man kan välja som man vill. Jag har valt 12-20, dvs dagens första mål är lunchen. Det kanske inte är lika för alla, men suget efter frukost försvann nästan direkt, och jag behölver aldrig gå hungrig.

Naturligtvis är det bättre att stoppa i sig riktig mat än tårta och kakor.
    Det är OK att dricka svart kaffe utanför "ätfönstret", för kaffe innehåller så lite kalorier att det inte spelar någon roll.

• Meriall

Gör en STOR gratäng i veckan. Det går bra att göra veg om du vill. Och en stor gryta med mat. Sedan fryser du in och så har du middagar till resten av veckan. Funkar inte lunchen så ät middag vid 15 så inte suget kommer. Då behöver du bara vara duktig och laga mat en gång.

Köp några färdigrätter till nödfall och det finns veg tex soppor.

Äter du ost finns mycket mer.

• Anonym (Protein)

Ät så mycket protein som möjligt så håller du dig mätt! Blanda proteinpulver i gröten, ät proteinbröd. Ha med dig små förpackningar lindahls kvarg utan socker o minimalt med fett, ät ägg. Är du chokladsugen ät en god proteinbar! Lovar att detta hjälper! Du kan dricka lite cola zero eller annan läsk utan kalorier till maten (även om detta nu inte är nyttigt)

• Anonym (Hgb)

ät lunch och strunta hellre i frukosten. Börja äta mer protein. För lat för att laga mat? Köp vita bönor i tomatsås på burk, eller blanda färdiga linser/kikärtor i typ kokosmjölk och curry paste, koka bulgur till det. Laga ordentlig och mycket mat när du får tid över och frys ner.

När suget sätter in så vägra bara äta och gör någonting annat för att inte tänka på det. Ofta så känner man ett sug när man egentligen är trött, törstig eller uttråkad.

• Anonym (A)

Bättre än kakor och sötsaker är t.ex. nötter. Innehåller visserligen en hel del energy och fett, men också massvis med nyttiga saker som du behöver som vegan.

Kikärtor och kidneybönor är toppen för att hålla en jämnare blodsockernivå.

Sötsuget beror troligen på att du later det gå för lång tid mellan målen.

• Anonym (Tips)

Ett tips är att börja träna för att bygga och forma kroppen på så sätt. Gör man det så brukar det också komma att man vill äta nyttigt och inte trycka i sig massa skit. Så är det för mig i alla fall. Man brukar säga att det tar ca 3 veckor att skapa en ny vana. Så du måste vara hård mot dig själv i början. Det går bara du vill tillräckligt mycket. Tro mig. Har själv varit sockerberoende. Och rejält överviktig. Gått ner 35kg.

Lycka till!

• Frida7

Vad jag känner igen mig!

Får också dessa extrema sug nästan dagligen. Det slår till helt plötsligt och när jag väl fått suget känns det nästan omöjligt att dra mig ifrån det. Så går och köper chips, godis mm. Detta gör jag oavsett om jag ätit frukost, lunch, mellanmål, middag mm. Varje gång efter jag ätit så jag får ont i magen tänker jag "detta är inte värt jag vill inte må såhär" men ändå kan jag göra samma sak dagen därpå. Var också vegan och till en början åt jag väldigt nyttigt och lyckades utesluta chips godis mm. Och gick då ner i vikt och mådde jättebra i kroppen men efter ett tag började jag äta "onyttigheter igen" och sedan dess har det gått ur styr. Är inte heller överviktig, än men känner att jag kommer bli "ohälsosam" snart om jag inte lyckas få ett grepp om detta"

Ibland känns det som det ända sättet är att på något disciplinerat sätt utesluta allt chips o godis, kakor mm helt och hållet och därefter fokusera på att äta bra, balanserad mat istället. Suget kommer alltid finnas kvar men om man påminner sig om hur mycket bättre man mår utan dendär "besattheten" så kan man förhoppningsvis hålla sig i balans.

Men det är svårt. Är själv mitt i skitätandet för tillfället och kämpar för att ta mig ur det. Finns så mycket annat att lägga sin tankekraft på.

Det svåra är väl också att man lägger så mycket tankekraft på hur man ska äta så det bidrar nog extra mycket till sugen.. kanske ett sätt är att släppa alla tankar om vilken "mat" man äter och bara se till att godiset blir uteslutet. Och efter ett tag när man är mer i balans kan man försöker tänka på mer hälsosamma val gällande måltiderna. Dock om man vet om att exempel dendär ostmackan sätter igång ett extremt sug så kanske man ska undvika att ha det tillgängligt under en period och istället äta något annat när man är hungrig.

Hoppas det går bra för dig. Du är inte ensam.

• Jagäringendietistmen

Hej!

Jag tänker spontant att du behöver fett i kosten. Oavsett om du äter animalier eller inte så borde du satsa på fett, proteiner, kolhydrater i just sen ordningen. Fett mättar och portionerar ut kolhydraterna så du inte behöver få sockertopp och sockerdipp. Är du vegan satsar du på:

- Bra fetter (kokos, olivolja och raps) att laga maten i, ha till grönsakerna mm.

- proteiner så som bönor, linser, ärtor (kikärtor, gula ärtor osv). Skippa sojaprodukter då de har negativ inverkan på dina hormoner.

- gröna bladgrönsaker så som grönkål, spenat, ruccola mm.

- rotfrukter så som morot, sötpotatis, palsternacka etc.

-Grönsaker

-långsamma kolhydrater så som qinoa, bovete, bönpasta, brunt ris, etc.

-nötter, fröer för extra energi.

-Skippa frukter med ät bär då frukt triggar sötsuget.

Förslag

Frukost: havregrynsgröt med kokosfett, chiafrön (allt kokas tillsammans) och valfria bär. Kanske en avokado också.

Lunch: mustig gryta med brunt ris. Grönsallad med bönor (glöm inte olivolja och kryddor).

Middag: rester från lunchen.

Mellanmål: nötter, grönsaker med hummus, chiapuddig.

Nyckeln är att äta när man är hungrig och sluta när man är mätt. Det tar ca 20 min. Du vill hålla sockernivån jämn, då slipper du cravings.

Tvångät inte strikt 3 mål plus mellanmål om du inte är hungrig eller känner sötsug. Det är onödigt. Drick regelbundet med vatten, vatten tillsammans med citron etc och FRESTA inte hjärnan med artificiella sötningsmedel. Det triggar ditt sötsug.

Du behöver planera i början och laga storkok, förbereda mellanmål etc.

I början kommer du vara trött, grinig, ha huvudvärk, kanske tom bli dålig i magen. Håll ut! Kroppen rensar just ut slaggprodukter. Drick citronvatten och knapra blomkålsstavar tillsammans med en god dressing :) det kommer gå bra!

• Anonym (lom)

Det första du ska göra är att börja äta lunch! Och mellanmål och middag. Om du äter mer regelbundet och lite tätare måltider så blir du inte sådär panikhungrig och överäter onyttiga saker.

Din frukost låter jättebra, behåll den.

Ät sedan lunch alla dagar nån gång mitt på dagen. Ställ klockan om du inte kommer ihåg att äta. I början kommer du inte att vara så hungrig vid lunch eftersom du vant kroppen att inte äta då. Men det går rätt snabbt att få in kroppen på den vanan så att hungern kommer som en påminnelse.

Sen kan ett mellanmål vara lämpligt på eftermiddagen. Det kan räcka med en frukt, eller vara mer matigt beroende på när du åt lunch och när du ska äta middag.

Det är bra om både lunch och middag är lagad/matig mat som du står dig på och som innehåller alla komponenter. Ät grönsaker till dessa måltider.

Kolla i kokböcker eller receptsajter efter mat som du gillar. Köp hem och ha i frysen sånt som du kan laga relativt lätt. Handla för en vecka i taget så du inte behöver ta beslut i affären när du är hungrig.

Bestäm att du får äta snacks, godis och fika ett visst antal dagar per vecka, tex fre-lö-sö eller hur det passar dig. Övriga dagar kan du försöka att äta nåt vettigare om du blir sugen. 

Svar på tråden Börjar bli tjock.. HJÄLP