• Anonym (Anonym19år)

ÅTERKOMMANDE SVAMP, HJÄLP!!!

Har haft återkommande besvär i säkert över ett år nu. Varje månad eller varannan vecka ibland kommer klådan. Har behandlat med canesten och pevaryl. Provat att dela diflucan på två och få i mig pulvret pga jag inte kan svälja tabletter.

Jag undrar hur jag ska bli av med detta? Tar verkligen kål på mig då det värsta som finns är att ha klåda i underlivet.

Klådan brukar oftast sitta i, i mer än en vecka. Har gått till en gynekolog men hon bad mig bara att byta ppiller och ta diflucan för att hon såg inget märkvärdigt på undersökningen. Bytte ppiller men inget har blivit bättre. Har slutat med tamponger när jag har mens för att minska uttorkningen. Smörjer in med olja DAGLIGEN. Använder inte särskilt tajta byxor. Sover aldrig med trosor. Jag tycker liksom att jag gör alltid rätt men ändå vill det inte ge sig....

Vet inte riktigt hur jag ska få någon att förstå att jag måste ha hjälp på riktigt!!!!

• Svar på tråden ÅTERKOMMANDE SVAMP, HJÄLP!!!
  • EpicNurse

Prova göra uppehåll med ppillerna. Hade också jättemycket besvär med svamp när jag gick på p-piller (7-8 år). Det är fruktansvärt! Har inte haft det sen jag slutade för några år sedan.

Man kan inte dela kapslar så som du gjort för då tar dom inte upp på ett ställe i magtarmkanalen och ger inte rätt effekt.

Det som funkade för mig var diflucan och att smörja med olivolja. Tvättar bara med vatten, ingen intimtvål eller så heller. Ibland olivolja. Låt bli att raka dig vid slidöppningen så bevaras floran och det är lättare att hålla en bra temperatur i underlivet.

Vissa blir bättre av att dra ner på socker i kosten också!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • AndreaBD

Jag har två idéer: Dels kan det vara så att det inte är svampen som kommit tillbaka, utan att irritationen är en biverkning av salvorna. Jag har också ibland haft svårt att skilja på om det verkligen är svamp igen, eller om det bara kliar av irritation från Prevaryl eller Canesten. Lösing: Behandla några dagar, sluta sedan och utgå ifrån att det inte är svamp igen. Om nödvändigt, kyl med lite kallt vatten eller testa om det finns något annat som hjälper mot irriation (kamomill-te t.ex)

Om det verkligen är svamp hela tiden, så kan du "svälta ut" den genom att inte äta socker. Kanske äter du för mycket socker, det kan vara därför du får det.

• Anonym (Anonym19år)

Ska boka tid hos gynekologen igen iallafall. Funderar på att byta preventivmedel för kan inte gå utan nånting.. Bara prova något annat men hjälper inte det heller så vet jag inte vad jag gör. Nu har jag inte behandlat sen i juni. Och nu känner jag att det börjar klia. Har nyss avslutat en antibiotika kur mot urinvägsinfektion, men det kan absolut inte vara anledningen till svamp. Eftersom jag har svamp i stort sätt varje månad. 

Socker äter jag väldigt mycket av. Sockerberoende skulle jag vilja säga att jag själv är. Trodde dock det var en myt att svampen gillar socker. 

• elin1989

Du kan inte ta isär kapseln, då tas det inte upp på rätt sätt. Jag hade svamp i typ 6 månader och diflucan rådde inte bot på det. Till slut fick jag en dubbeldos och det funkade.

• Anonym (,)
    Anonym (Anonym19år) skrev 2017-08-03 20:38:07 följande:
    Ska boka tid hos gynekologen igen iallafall. Funderar på att byta preventivmedel för kan inte gå utan nånting.. Bara prova något annat men hjälper inte det heller så vet jag inte vad jag gör. Nu har jag inte behandlat sen i juni. Och nu känner jag att det börjar klia. Har nyss avslutat en antibiotika kur mot urinvägsinfektion, men det kan absolut inte vara anledningen till svamp. Eftersom jag har svamp i stort sätt varje månad.  Socker äter jag väldigt mycket av. Sockerberoende skulle jag vilja säga att jag själv är. Trodde dock det var en myt att svampen gillar socker. 

Från vårdhåll sägs det ofta att det där med socker inte stämmer. Förmodligen har man väl inte forskat tillräckligt på saken för att kunna säga något säkert. Men vi är många som blivit hjälpta av att dra ner på sockret. En del är väldigt strikta och kör LCHF. Själv nöjde jag mig med att ta bort de flesta sötsakerna (godis, bakverk, söta drycker) och det hjälpte. Men det tog lång tid innan jag kunde börja äta mer än typ tårta på födelsedagar utan att det blossade upp igen. Jag tror att det var över ett år.
  • Mahg08

Haft samma problem- det som funkade för mig är att skippa Pevaryl o canesten- gjorde bara saken värre i långa loppet. Prova cortimyk- receptfri salva mot fotsvamp m lite kortison i. Smörj tunt direkt du känner av att det börjar. Behövs inte mycket. Och inte så lång tid heller. Kortisonet minskar klådan direkt.

• AndreaBD
    Anonym (Anonym19år) skrev 2017-08-03 20:38:07 följande:

Ska boka tid hos gynekologen igen iallafall. Funderar på att byta preventivmedel för kan inte gå utan nånting.. Bara prova något annat men hjälper inte det heller så vet jag inte vad jag gör. Nu har jag inte behandlat sen i juni. Och nu känner jag att det börjar klia. Har nyss avslutat en antibiotika kur mot urinvägsinfektion, men det kan absolut inte vara anledningen till svamp. Eftersom jag har svamp i stort sätt varje månad. 

Socker äter jag väldigt mycket av. Sockerberoende skulle jag vilja säga att jag själv är. Trodde dock det var en myt att svampen gillar socker. 

Jag hade en gång en sån där permanent svampinfektion som inte alls gick bort. Det var under graviditet, då är det vanligare. Men jag fick inte ens bort det tillfälligt. Det enda som hjälpte var att sluta med socker.
  • neverpreggo

Har du sex med någon? Tänkte på återsmitta.

• Anonym (Kantarellen)
    Jag hade jättestora problem med svamp för många år sedan. Det tog tid att komma på hur jag skulle göra för att bli av med den. Det krävdes mer än vad gynekologen kunde erbjuda i form av råd och medicin. Följande saker påverkar:

1. P-piller. Sluta med dem.
    2. Det som kommer ur din kille när ni har sex. Fel ph-värde eller något på det kan vara avgörande. Använd kondom.
    3. Socker!!! Absolut! Sluta med allt som är sött. Byt också vetemjöl mot rågmjöl, havre, dinkel, eller bovete etc.

Men du behöver också en kur för att bli av med den svamp som du har nu. jag blev tvungen att ta två-tre difflucankurer i följd med ett par dagars mellanrum. sedan även canesten vagiator 500 mg, Därefter ca två-tre dagar senare fortsätta med 200 mg vagiatorer (tre st utspritt på några dagar). Smorde även med cremen 1%. Gick runt i kjol utan trosor för att lufta underlivet. På jobbet hade jag kjol och luftiga silkestrosor.

Gör detta och följ sedan de andra råden som jag skrev. Om du är som jag, att du inte tål sperman, så är det kondom som gäller för all framtid, förutom när det är dags för barntillverkning.
  • Anonym (Anna)

Jag hade samma problem. Tills jag upptäckte att det nog var min sambo. Han duschade aldrig och när vi hade sex luktade alltid hans smärta fruktansvärt illa. Jag slutade ha sex och vips så försvann det! (Jag lämnade honom sen pga andra saker och har inte haft svamp sen dess!!)

Svar på tråden ÅTERKOMMANDE SVAMP, HJÄLP!!!