• Leivardd

Är detta en rimlig timlön?

Hej jag är 15 år och fyller 16 om 2 veckor . Har jobbat på Hemköp nu i 5 veckor som sommarjobb från måndagar till fredagar 8-16 med 45 min rast. Det vi gör hela dagarna är att plocka ut varor och fronta affären. När vi hade möte med chefen så frågade vi flera gånger om vi skulle få 81 kronor (minimum för 16 åringar) han sa ja varje gång vi frågade. En vecka in i arbetet och han säger att vi kommer bara få 70 kronor i timmen? Är det en bra lön eller inte?

• Svar på tråden Är detta en rimlig timlön?
  • juliakarlssons

En bra lön är det ju inte. Men sen vad som gäller, vad som står i anställningsavtalet exempelvis, är ju en annan sak. 

• Kerubmamman

Finns det kollektivavtal? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Fennyxx

Ett muntligt avtal gäller, men är ju svårt att bevisa. Om ni har gjort ett riktigt jobb och inte bara larvat med som kommunens sommarpraktikanter tycker jag ni borde vara värda minst 81 kr i timmen. Konsumbutik borde ha kollektivavtal. Ta kontakt med facket, även om ni inte är med bukar de oftast hjälpa sommarjobbare eftrsom de vet att man är extra utsatt.

• Kanttant

De flesta sådana butiker (ICA, Hemköp osv.), om inte alla, använder sig av Handels kollektivavtal. Precis som du säger ligger lägstalönen för en 16-åring då på runt 81 kr i dagsläget (handels.se/lon-och-villkor2/lagstaloner/). Vet du om er butik följer Handels kollektivavtal? Kontakta Handels, eller kanske LO för att få praktiskt hjälp i hur ni går vidare. ung.lo.se

• Leivardd
    Fennyxx skrev 2017-08-03 21:43:43 följande:

Ett muntligt avtal gäller, men är ju svårt att bevisa. Om ni har gjort ett riktigt jobb och inte bara larvat med som kommunens sommarpraktikanter tycker jag ni borde vara värda minst 81 kr i timmen. Konsumbutik borde ha kollektivavtal. Ta kontakt med facket, även om ni inte är med bukar de oftast hjälpa sommarjobbare eftrsom de vet att man är extra utsatt.

Hej vi har jobbat på och dom vill ha oss på helgerna nu. Men vi har dock aldrig fått skriva under något avtal eller blivit erbjudna ett
  • Mortiscia80
    Leivardd skrev 2017-08-03 22:15:36 följande:
    Hej vi har jobbat på och dom vill ha oss på helgerna nu. Men vi har dock aldrig fått skriva under något avtal eller blivit erbjudna ett
    Tack och god natt med andra ord... Du förstår väl att ni ska kräva ett avtal omgående då. I värsta fall, om man har att göra med riktiga svinpälsar, så kan de ju lika gärna vägra betala er öht då ni inte har något avtal.
Svar på tråden Är detta en rimlig timlön?