Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Allmän tråd om matlagning

Vixen90 skrev 2017-08-13 16:23:24 följande:
    Ja. Har funderat länge på att prova. Ägg, socker, grädde, vaniljstång och punsch? Är det något mer?
    Den enda glass jag gjort är cheesecake, på philadelphia och grädde. Så om man inte har i färskosten, vad har man? Bara ägg och grädde? Skrapar man i vaniljen bara? Inget upphettas?

Problemet med alkohol i glass, är att det så gärna vill separera sig från andra ingredienser.
    Koka eller inte koka, det finns massor av recept på i bägge sorterna.

Men du ska göra vanlig vaniljglass med punschsmak?
    Jag tror man har större framgång med få in punschen om man värmer.
    Men kommer någon glassexpert, så lyssna hellre på dom Flört

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-13 19:21:19 följande:
    Idag så blev det finmat, sista kvällen med sonen hemma. Han ska studera på en annan ort.
    Oxfilé med ugnrostade rotfrukter.
    Men jag ger tummen ned för Lohmanders pepparsås. Smaklös och den burken slänger vi.

Här blev det egen rökt havsöring, med foccacia(vitlök, tomat, rödlök, oliver och ost) och en majonnäsblandning med sriracha, gari, citron, yamasa, svart och vitpeppar.

Ungarna blev tysta Skrattande
    Det brukar betyda mycket gott.

Vi skulle haft olivolja och havssalt att doppa med, men det glömde vi och saknades väl inte som så även om det är godare med.
    Hade ju saltat focaccia mindre just för detta ändamålet.

hur många meter var det?
  • klyban
    sextiotalist skrev 2017-08-14 20:18:22 följande:
    Jag har två saker jag undrar över.
    1) Hur många gillar kronärtskocka? Nu har jag ätit, med smör. Min sambo bara skakade på huvudet. Jag har ätit dessa redan som barn.
    2) Jag gillar inte getost, men den syrliga varianten fetaost gjord på komjölk. Kan man ersätta getost med fetaost i de recept där getost ingår

1 Jag gillar, barnen gillar.

2 Getost kan vara så väldigt mycket, så det är först när du preciserar dig som vi vet vad det är.
    Nu finns det ingen fetaost på annat än get/får.
    Salladsosten som man kallar den idag?
    De är ju väldigt mild mot den riktiga.

Och ja det går ersätta, men tappar grundtanken med receptet.
    Men skulle gissa att detta spelar ingen roll i de allra flesta recept om man byter, dvs = funkar.

hur många meter var det?
  • klyban

Nu verkar du inte ha citron, men en pastasås med torsk, citron är mycket gott.
    Tagliatelle är favoriten här som pasta.

Ser ut som du kan göra en salsa, så kanske panerat stekt och en tomatsalsa till.
    Spiskummin och oregano?
    Och har man kanske lite ättiksgurka, så kan man göra en kallsås liknande remulade kanske.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2017-10-02 19:59:17 följande:
    Jag gjorde en sås på en höft...

Redning på grädde, mjölk och mjöl.
    Hackade purjo och hade i.
    Salt och citronpeppar.
    Torsk i lagom munstbitar och så körde jag även ner några crabfischsticks.
    Kokade spagetti till.
    Vad faan hittade du en purjo helt plötsligt  Tungan ute Flört
    hur många meter var det?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 03:38:28 följande:
    Kan du specificera hur man gör? Steka kyckling och bacon fattar jag. Och koka ris. Men såsen? Är den ihop med kyckling och bacon? Så allt utom riset ska i en panna?

Det finns en del rätter, där man kokar med riset i grytan.

Ett problem som uppstår om man inte har ett balanserat recept, är att det blir en enda stor klibbboll.
    Fick en sådan i lumpen en gång, av sopor som inte visaste varför det kom brunt ur rumpan efter man ätit(dvs folk som inte har en aning om vad mat är och hur man tillagar den).

Denna är en soppa visserligen, men visar lite hur det blir.
    Och sen en jävligt god rätt också, lite dyr dock om man inte gör tomat/grönsaksjosen själv.
    allrecipes.com/recipe/29575/big-eds-cajun-shrimp-soup/

Testade och öka riset en gång, då blev det som en tjock sås, och inte alls så angenämt att äta även om smakerna var där.

hur många meter var det?
  • klyban
    Vixen90 skrev 2017-10-03 12:57:39 följande:
    Är detta en sådan rätt alltså? Där allt blandas?
    Ja, riset är med i soppan.
    hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 17:31:32 följande:
    Nu behöver jag er hjälp igen... Flört

Gäster till helgen.
    Jag tänkte laga något på följande alternativ:
    -Kyckling
    -Fläskfilé
    -Vildsvinskottletter

Inte nödvändigtvis att köttet bara används rätt upp ovch ner utan även gryta av något slag finns i tankarna.

Serverar vi fläskfilén eller vildsvinskottletterna som de är (marinerade och stekta/grillade) funderar jag även på tillbehör som svampsås och bakad potatis eller potatisgratäng.

Ge mig era tankar och tips om detta i allt, vad jag ska använda, laga, hur, tillbehör, vin till....rubbet. Glad

Hur mycket arbete har du tänkt lägga ned, menar lite om det ska vara enkelt, svårt eller kan det tom vara tidskrävande?

Fläskfilé flamenco är gott, men det är nog bara för det var ett tag sedan.
    Dubbla såsen om du gör den, då många gillar ösa den som galningar ;)

Kyckling, varför inte denna www.delish.com/cooking/recipe-ideas/recipes/a53297/kung-pao-chicken-recipe/
    Det är lite pill innan man kommer igång med att laga rätten.
    Men görs snabbt och precis före man äter, när man har gjort förarbetet, som inte är så himla blodigt.
    Men är riktigt riktigt gott.
    Jag panerar kycklingen i kryddat mjöl och maizena blandning, så blir de lite knapriga när man äter.

Vildsvin har jag tillagat så sällan, så har inga bra alternativ jag prövat och nog aldrig kotletter.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2018-02-21 22:21:48 följande:
    Helst inte så komplicerat och tidskrävande. Min sambo är sådär lagom road av att skapa gastronomiska storverk och med vänner hemma vill man ju hinna umgås också.

De två är rätt enkla och goda.
    Och det är inga krävande tekniska moment.

De är så enkla att även en novis kan klara det, men såklart en del läsande.
    Och Kung pao har ju tom en instruktionsvideo ;)

Kyckling älskar annars tigersås, om man vill göra nåt till ugnen som nått enkelt.

hur många meter var det?
  • klyban
    Tom Araya skrev 2025-01-24 16:03:36 följande:

Jag har ett paket med 400 g makrillfilé i frysen... någon som har tips på tillagning/rätter?

Hittade denna i somras och har en hel del intressanta recept på makrill.
    www.olivemagazine.com/recipes/collection/23-best-mackerel-recipes/

Det enda handlar väl om här och vad du är sugen på för variant.
    Annars är helt vanligt stekt makrill god med.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Tom Araya skrev 2025-07-23 23:18:05 följande:
    Det blev tillagning i folie i ugnen, men med salt, peppar, smör, gräslök och citrongräs. Det blev även en variant med persilja och dill på och ytterligare en med basilika på.

Det blev kanon, även om jag var snål med saltet och egentligen skulle haft citron istället för citrongräs.

Men ditt tips låter bra, det vill jag också prova någon gång.

Nu är ju det långt försent.
    Men det skulle nog kunna gå en tom yum soppa på denna fisk, fick tanken med ditt citrongräs.
    Och vill man ha det matigare soppan, så kan man sätta till nudlar.

Har själv citrongräs i kylen, plus massa andra slattar, som champinjoner, galangal, koriander, lime, salladslök, har nog en del thaichilis också, men tror de gett upp.
    Sen blir väl det vitlök och nått mer, kanske röd thaicurry, och så köpte jag en flaska kokosmjölk.
    Blir väl en asiatiskt liknande sak, och kött är fläskfilé som jag nog snabbt en snabb stir fry på.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Allmän tråd om matlagning