• Ebo88

Använda foam roller ?

Hej.

Läste om att man ska vara försiktig med massage när man är gravid, iallafall första tiden. Men jag har så fruktansvärt ont i ryggen, speciellt den övre delen vid skulderblad / nacke samt axlar. Googlade lite på om det är okej att rulla på foam roller för att släppa på spänningar men jag hittade inte så mycket. Är det någon som vet och kan svara på ifall jag kan använda mig lite försiktigt av foam roller samt bandyboll/tennisboll för att släppa lite på spänningar och stelhet? Är gravid i 11+4.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Använda foam roller ?
  • EpicNurse

Klart du kan! Anledningen till varför många tar avstånd från massage innan v 13 är för att det sker så många missfall då och de vill inte på något sätt kunna bli anklagade för att ha orsakat missfallen (vilket är extremt osannolikt). Man har inte gjort tillräckligt med studier för att kunna säga att det är säkert att få massage i tidig graviditet, men det finns inget som säger emot det heller.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Ebo88

Tack så jättemycket för svaret ???? Då förstår jag varför dem inte rekommenderar massge just i början men skönt att veta nu att man kan knåda på utan att det är någon fara. Tack så mycket för svaret =)

Svar på tråden Använda foam roller ?