Hur mycket borde jag spara till pension under föräldraledighet?
Jag tänkte vara hemma under minst 2 år. Första året utan att ta ut föräldrapenning och andra året ska jag börja plugga för att skydda min SGI och ska inte heller ta ut någon föräldrapenning utan jag tänkte ta ut dagarna sen när jag börjar jobba för att kunna jobba 50-75%. Min fråga är, hur räknar jag ut hur mycket jag förlorar i pensionssparande för att kunna spara pengarna "privat"? Alltså både allmän och tjänstepension. Min lön är just nu 28 000 (före skatt).
Vi har gemensam ekonomi och även gemensamt sparande, äger gemensamt en lägenhet och är gifta utan äktenskapsförord så det är endast pensionen jag undrar över. Min man kommer inte att ta ut mer än sina 90 dagars föräldraledighet (eller 100 var det väl) men han jobbar 4 dagar och är sedan ledig 4 så han kommer att vara mycket med barnet ändå. Lägger till detta ifall någon tänker påpeka att vi kan dela på föräldraledighet och att gå ner i tid, det kommer vi inte att göra. Är också medveten om att man inte kan spara mer än 96 dagar efter barnets 4-års dag. Det är alltså endast sparande till pension jag undrar över. Någon som vet hur vi bör tänka och räkna?