• Anonym (bebis)

Hur mycket borde jag spara till pension under föräldraledighet?

Jag tänkte vara hemma under minst 2 år. Första året utan att ta ut föräldrapenning och andra året ska jag börja plugga för att skydda min SGI och ska inte heller ta ut någon föräldrapenning utan jag tänkte ta ut dagarna sen när jag börjar jobba för att kunna jobba 50-75%. Min fråga är, hur räknar jag ut hur mycket jag förlorar i pensionssparande för att kunna spara pengarna "privat"? Alltså både allmän och tjänstepension. Min lön är just nu 28 000 (före skatt). 

Vi har gemensam ekonomi och även gemensamt sparande, äger gemensamt en lägenhet och är gifta utan äktenskapsförord så det är endast pensionen jag undrar över. Min man kommer inte att ta ut mer än sina 90 dagars föräldraledighet (eller 100 var det väl) men han jobbar 4 dagar och är sedan ledig 4 så han kommer att vara mycket med barnet ändå. Lägger till detta ifall någon tänker påpeka att vi kan dela på föräldraledighet och att gå ner i tid, det kommer vi inte att göra. Glad Är också medveten om att man inte kan spara mer än 96 dagar efter barnets 4-års dag. Det är alltså endast sparande till pension jag undrar över. Någon som vet hur vi bör tänka och räkna? 

• Svar på tråden Hur mycket borde jag spara till pension under föräldraledighet?
  • Lena

Jag hade tyckt att sätta över samma som han tjänar in år två hade varit rimligt.

• Lena

Studier med studiemedel ger väl dessutom viss allmän pension?

• Alexi

Du får ju barnrättsår i den allmänna pensionen. Men du måste ju titta på både den allmänna pensionen och tjänstepensionen för att få koll.

• Anonym (bebis)
    Lena skrev 2017-08-04 22:29:38 följande:

Jag hade tyckt att sätta över samma som han tjänar in år två hade varit rimligt.

Varför för just år 2? Hur räknade du?
  • Anonym (bebis)
    Lena skrev 2017-08-04 22:32:35 följande:

Studier med studiemedel ger väl dessutom viss allmän pension?

Ja men hur mycket? Dvs hur mycket förlorar jag på att inte jobba? Det är det jag inte kan räkna ut. 
  • Anonym (bebis)
    Alexi skrev 2017-08-04 23:10:06 följande:

Du får ju barnrättsår i den allmänna pensionen. Men du måste ju titta på både den allmänna pensionen och tjänstepensionen för att få koll.

Jag vet att jag får det men hur mycket är det? Och hur mycket hade jag fått om jag hade jobbat? Jag har noll koll som du ser. Skrattande Vet inte hur jag ska göra för att få fram ett rimligt belopp. 
  • Lena

År två för att jämna ut mellan er två tänkte jag.

• Anonym (. ) ( .)

Finns färdiga räkneexempel här

www.pensionsmyndigheten.se/foralder/pension-och-foraldraledighet

Annars är det kanske enklast att använda räknesnurran på minpension.se o testa att fylla i ett fall med lön som vanligt och ett fall med föräldraledighet.

Utifrån det du skrivit så tror jag att det du tappar i pension är relativt försumbart, men sätter killen över några hundra kr i månaden så borde det bli jämnt er emellan. Däremot vet jag inte hur du tänker pensionsspara dessa pengar? Privat pensionsspar är ju inte längre avdragsgillt, en vanlig isk är väl vettigast, men om man ska vara petnoga så antar jag att den i sådana fall skulle delas er emellan om ni skiljer er.

• Anonym (Bebbe)

Information om barnår och den allmänna pensionen finns här:

www.pensionsmyndigheten.se/foralder/pension-och-foraldraledighet

Det verkar dock finnas förutsättningar att man tar ut föräldrapenning vilket du inte ska göra. Vore jag du skulle jag kontakta Pensionsmyndigheten för att få råd om hur du ska tänka.

Vad gäller tjänstepension: Vilket avtalsområde tillhör du? Stat, kommun eller privat? Betalar din arbetsgivare in tjänstepension även under föräldraledighet? Om inte, eller under år två då du är tjänstledig, kan du själv spara för att kompensera för detta. Om du är privatanställd och t ex har ITP avsätter arbetsgivaren 4,5% till din pension. För dig alltså 28.000 x 0,045 = 1.260kr.per månad. Det här är dock bruttopengar som beskattas när de tas ut, och du kommer spara pengar som redan är beskattade. Dra till med 70% av beloppet? 1.260 x 0,7= 882kr. Det motsvarar nettoeffekten. På ett ungefär.

Det kompenserar för heltid som iofs kanske inte är nödvändigt. Några få deltidsår gör inte så himla stor skillnad i slutändan, men planerar du att jobba 50-70% längre fram under många år kommer det göra skillnad när du går i pension så det bästa är att fortsätta spara varje månad.

En annan aspekt är hur du sparar. Tjänstepension från arbetsgivare ingår inte i bodelning. Privat sparande gör det, så det ska vara enskild egendom eftersom det avser sparande till din pension.

Det här är ingen exakt vetenskap, men jag hade tänkt som ovan :)

• Anonym (B))

Hur ska ni göra med  dessa pengar, ska ni skriva ett äktenskapsförord på att de bara är dina?

Svar på tråden Hur mycket borde jag spara till pension under föräldraledighet?