• Anonym (bebis)

Köper ni begagnade kläder till bebisar?

Jag väntar barn och har börjat förbereda och köpa lite kläder men funderar om jag ska köpa begagnat i de minsta storlekarna eftersom de används så kort tid. Pratade med en kompis nyligen, hon har 2 barn som är äldre och hon tyckte inte att det var så bra ide att köpa begagnade kläder till bebisar och menade att det skulle vara äckligt och att just till bebisar skulle hon aldrig köpa begagnade kläder. 

Vad tycker ni, är det äckligt att köpa begagnade kläder? Ska kanske tillägga att ekonomin finns för att köpa nytt men jag tycker att det är onödigt att köpa allt nytt i de minsta storlekarna som bara används några veckor. Så...köper ni begagnat till bebisar också? Är det då Tradera som gäller? 

• Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till bebisar?
  • Linnis92

Tycker inte det är äckligt! Jag ärvde en del när jag fick min lilla. Tvättade upp allt utan sköljmedel så gick det kanon.

• Fröken W

Jag har inte köpt något begagnat till min bebis men skulle inte ha några problem att göra det. Som du skriver så används ju kläderna under så kort tid och hinner inte bli slitna, så det är ju bra både för miljö och ekonomi att köpa begagnat. Förstår inte varför det skulle vara äckligt? Tvätta det själv hemma innan bebisen har det på sig så vet du att det är rent och fräscht.

Lycka till och grattis till graviditeten!

• thweni

Oj, jag tänker tvärtom. De hinner inte bli "äckliga" på den korta tiden och dessutom så tjänar man in en slant på att köpa begagnat till en nyfödd, för som du skriver så har de inte de minsta storlekarna så länge. De slits inte på den korta tiden. Och på vilket sätt skulle de bli äckliga? För att bebisen kanske kräks eller bajsar på dem? Tvättar man bara i 60 grader då så är allt sånt borta sen. Blir det fläckar så lägger man ut det i solen en stund.

Finns ofta väldigt fina klädpaket i en viss storlek, på tex tradera eller i köp- och säljgrupper på Facebook.

Sen är det alltid kul att köpa nåt plagg helt nytt. Tex det bebisen får på sig första gången, som man kanske vill spara senare.

Och så finns det ju en miljövänlig aspekt i det hela också, likväl en ekonomisk.

Så köp beg du! Kolla tradera, blocket och olika köp- och säljgrupper på Facebook.

• Aliona

Jag köpte inte begagnat från allra första början, mest för att den andra föräldern inte var så pigg på det. Däremot fick vi använda kläder av kompisar. Efter några månader övergick vi dock mer och mer till att även köps begagnat. Har också ekonomin till att köpa allt nytt, men tycker dels att det är onödigt då barn inte hinner slita ut kläderna eller leksakerna och dels är det bättre då en hel del kemikalier har hunnit sköljas ut redan.

De kläder som vi köpte nya kommer vi naturligtvis att sälja sen.

• Frontline

Har alltid köpt begagnat till barnen även nu när äldsta är 10 år köper vi begagnat och barnen har ärvt av varandra.
    Självklart köper vi en hel del nytt med.
    Så länge kläderna är hela och fina och så sparar man lite pengar till annat roligt..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Carambolan

Har nog aldrig köpt ett begagnat plagg, däremot har våra barn nog till 80% haft begagnade kläder som vi fått ärva från släkt och vänner. När våra barn vuxit ut har vi skänkt vidare på samma sätt...

• Satelliten

Fick en hel del fina kläder av syskonbarn. Köpte ett jättefint klädpaket av en granne, kläderna hade använts av ett barn o var jättefräscha utan fläckar. Kändes bättre ur miljöhänseende att köpa begagnat. Så mycket slit och släng ändå. dessutom är alla ev rester av gifter, färgämnen osv ordentligt borttvättade. Se till att kläderna är tvättade parfymfritt och utan sköljmedel. Bebisar växer fort från början så små storlekarna används bara några veckor. Tvättar man allt i 60 grader så är det ingen risk för smitta.

• Fru Ve

Min bebis har till 99 % begagnat. Antingen ärvt från syskon eller vänners barn eller sånt jag köper på secondhand. Varför skulle det vara äckligt? Tycker det bara är smart då det dels är billigare och sen är kläderna tvättade många gånger så inga gifter finns kvar i tyget. Jag tvättar allt i 60 grader en gång om jag köpt secondhand. Då dör alla ev bakterier.

• Litet My

Inte ett dugg äckligt, brukar dessutom vara de kläderna man sparat som är i bäst skick. Sedan har du ju fördelen att de redan är tvättade några gånger att du slipper de giftiga kemekalierna kläderna behandlats i.

• Poppy75

Jag tänkte tvärtom. Jag tyckte det kändes lite äckligt med nya kläder på en bebis. De växer så fort och har känslig hy. Kändes mycket bättre med kläder som blivit tvättade många gånger. Eftersom spädbarn växer så fort är de ju känsligare för gifter än vad större barn är.

Svar på tråden Köper ni begagnade kläder till bebisar?