• Annabananna00

Dags för att plugga!

Jag bor sedan 2 år tillbaka ihop med min sambo och vi har det superbra ihop. Dock är det dags för mig att återvända till plugget och står nu inför ett stort dilemma.

Till en början var jag väldigt säker på att jag ville läsa fastighetsföretagande vilket i framtiden ger jobb som förvaltare, rådgivare och konsult. programmet läses på högskolan, men där finns möjligheter till att läsa major i real estate managment också. Framtiden ser ljust ut på arbetsmarknaden. Jag har blivit antagen till detta program. Dock har jag blivit extremt sugen på att läsa juridik efter mitt nuvarande jobb på en advokatfirma. Problemets är att jag inte ens i närheten har tillräckligt höga betyg för programmet eller högskoleprov. Dilemmat är nu, ska jag läsa upp mina betyg för att sedan lösan juridik eller ska jag plugga major i realesratemanagment och vara klar inom 4 år.

Lönerna skiljer sig så klart enormt, men som fastighetsföretagande finns många möjligheter med god chans till löneutveckling. Samtidigt som juristyrket är brett och utlovar goda löner och säker framtid.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Dags för att plugga!
  • Meriall

Hur bra är du på att plugga? Är du jättebra och kommer få toppbetyg i juridik så ta det men kommer du få mediokra betyg så ta det andra. Det verkar vara mycket viktigt med betygen på juridikprogrammet om man vill ha jobb efteråt...

• Nilssad
    Annabananna00 skrev 2017-08-07 08:25:29 följande:

Jag bor sedan 2 år tillbaka ihop med min sambo och vi har det superbra ihop. Dock är det dags för mig att återvända till plugget och står nu inför ett stort dilemma.

Till en början var jag väldigt säker på att jag ville läsa fastighetsföretagande vilket i framtiden ger jobb som förvaltare, rådgivare och konsult. programmet läses på högskolan, men där finns möjligheter till att läsa major i real estate managment också. Framtiden ser ljust ut på arbetsmarknaden. Jag har blivit antagen till detta program. Dock har jag blivit extremt sugen på att läsa juridik efter mitt nuvarande jobb på en advokatfirma. Problemets är att jag inte ens i närheten har tillräckligt höga betyg för programmet eller högskoleprov. Dilemmat är nu, ska jag läsa upp mina betyg för att sedan lösan juridik eller ska jag plugga major i realesratemanagment och vara klar inom 4 år.

Lönerna skiljer sig så klart enormt, men som fastighetsföretagande finns många möjligheter med god chans till löneutveckling. Samtidigt som juristyrket är brett och utlovar goda löner och säker framtid.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni att jag ska göra?

Att framtiden ger jobb spelar stor roll såklart, ta det du känner mest för. Om båda programmen finns i din stad så är det bra. 
    Kan du inte testa att läsa fastighetsföretagande och se om det är något för dig, hoppa annars av och läs upp betygen, nu vet jag inte hur mycket du behöver läsa upp, kanske räcker bara med 8 månader för att läsa upp.... Det är alltid svårt att veta vad man vill bli och man kan aldrig vara heslt säker om du inte har praktiserat på jobbet redan. Som sagt så skulle finansiellt sätt spela lite roll kasnke också för mig, om jag hade jobb och kunde plugga upp i ett år så skulle jag nog göra det och ta beslutet kanske då hur jag vill göra, man är mer säkrare om man kan vänta ett till år på det. Annars testa på den utbildningen du kunde komma in på nu och hoppa av annars och läs upp betygen till nästa år om du hinner, ett år går snabbt. 
    Ska själv börja på byggingenjör utbildning till höst och är inte säker om det är det rätta men kändes bäst för mig. Dock valde jag lite på vad jag hade i betyg, hade inte direkt till civilingenjörsutbildningarna men om jag känner med detta att detta inte är rätt för mig så hoppar jag väl av och läser upp betyg samtidigt jag helst jobbar, för jag är ung och tänker inte slösa 3 år på något som man inte gillar. Sedan kan det vara en stor skillnad i pluggingen, det får du räkna med. Lycka till! Lite dimmigt svar, men allt går ju ner till hur du känner, båda programmen verkar väldig intressanta, läs igenom vad båda jobben har för arbetsuppgifter.
  • Kjell2

Vad är dina möjligheter att plugga så att du blir antagen till juristprogrammet?

Långt ifrån alla som läser juridik hamnar på advokatbyrå.

Svar på tråden Dags för att plugga!