Inlägg från: Hallonträd |Visa alla inlägg
  • Hallonträd

Vill jobba på kontor

Jag jobbar nu som undersköterska och är jättetrött på mitt jobb. Jag har ganska nyligen bytt arbetsplats i hopp om att det skulle ge mig lite mer energi/arbetsglädje. Mina kollegor är jättebra, absolut inget fel på dem. Problemet är att jag är så trött på själva yrket, alltså mina arbetsuppgifter. Det är dålig lön, dåliga arbetstider, måste ha fula arbetskläder och korta omålade naglar (jag drömmer om få göra manikyr på salong). Känns som att man inte får någon direkt uppskattning heller för allt slit.

Jag valde att jobba inom vården för att jag visste att det var lätt att få jobb och att jag alltid skulle ha ett jobb  att gå till. Det var inget aktivt val jag gjorde för jag gillar att jobba med människor. Nu har detta nått sin botten och jag har noll arbetsglädje. Saken är den att jag redan har en universitetsutbildning som jag troligen aldrig kommer att få utnyttja . Jag utbildade mig till socionom, men upptäckte under utbildningen efter termin fem att det var helt fel yrke för mig, har även pluggat lite andra kurser på universitet. Så jag har bränt ganska mycket CSN får i stort sett ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra? Jag har noll motivation att gå till jobbet. Jag drömmer om att jobba på ett kontor med typiska kontorsuppgifter , inga kvällar och helger. Framförallt vet jag att jag skulle få utnyttja det är bäst på om jag jobbade på ett kontor. Just nu känner jag mig som mitt sämsta jag på jobbet. 

• Svar på tråden Vill jobba på kontor
  • Hallonträd
    mammaåten skrev 2017-08-07 09:45:48 följande:

Du kan inte börja jobba i receptionen på någon avdelning på sjukhuset då? :)

Och sen byta vidare därifrån om du inte trivs :)

Nej det kan jag inte då jag inte är medincinsk sekreterare/vårdadministratör.... 
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 09:37:18 följande:

Utgå från de kurser du har, komplettera i någon vettig rikting och ta jobb därifrån.

Jo det jag gjort, men vet inte i vilken inriktning. Vill mer åt ekonomi/juridikhåller och då är det högskola som gäller....Har inte matte C annars hade jag läst Företagsekonomi.
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 09:39:59 följande:

Oj vad jag känner igen mig TS. Hade precis samma som dig i slutet av förra året. Jobbade tidigare som frisör, vilket jag iof tycker är ett roligt yrke fortfarande. Men jobbade jämt kväll och helg. Kanske inte lika sent som dig, men till 20 om kvällarna samt 3 av 4 helger JÄMT. Med en sambo som jobbar raka veckor så blev det ohållbart för oss i längden att bara ha 2 lediga dagar tillsammans i månaden. Jobbade till 18 på helgerna så fanns inte så mycket ork eller tid att göra nåt förutom soffan heller när jag kom hem. Så tappade suget helt för yrket ett tag! Nu hade jag tur att få ett kontorsjobb. Och jag trivs så himla bra! Har flextid dessutom så ju tidigare jag börjar, desto tidigare får jag sluta bara jag gör det jag ska. Inga kvällar, inga helger och jag har fått mitt liv tillbaka känns det som.

Så mitt tips till dig är att söka alla kontorsjobb du kommer över och kanske trycka lite extra på dina kurser på universitetet om du har nåt som kan tillhöra administration eller liknande. Kanske kan det finnas någon enstaka kurs annars som du kan läsa utöver ditt nuvarande jobb för att öka dina chanser? Jag har gått Handels och administrationsprogrammet på gymnasiet tex och även haft administrativa arbetsuppgifter på min förra arbetsplats. Samt att jag är väldigt duktig på datorer i allmänhet och i Office-paketet.

Stort lycka till! Det kommer. Nångång! Jag sökte aktivt i 6 månader innan jag fick napp. Var nära att ge upp flera gånger. Men sen så. Var det min tur :)

Jag har sökt jobb aktivt, men funderar nu på att sjukskriva mig så jag kan söka jobb ännu mer aktivt. Och kanske komplettera med någon kurs. Synd att jag inte är berättigad till komvux, då hade jag kunnat läsa in administrationskurserna. Jag gick tyvärr samhällslinjen (stort misstag). Alternativt spara ihop till att ta någon kurs privat, men de kostar ju en del. Synd att inte universitets erbjuder enstaka kurser i administration....
  • Hallonträd
    karamellflickan skrev 2017-08-07 10:03:14 följande:

Nu är det kanske för sent för den kommande terminen men kolla vad det finna för YH-utbildningar och så söker du när det är dags för det till den/de som intresserar dig mest och hoppas komma in.

Har inte möjlighet att läsa en hel utbildning då jag inte har rätt till CSNlån
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 10:12:53 följande:
    Hur många terminer har du kvar?
    Har bara två terminer kvar
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 10:18:01 följande:
    Fast vad har du för anledning att sjukskriva dig?
    Jag blir nestämd av att gå till jobbet, och hinner inte söka jobb så mkt som jag vill samtidigt som jag jobbar heltid....
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 12:16:49 följande:
    Att du inte hinner söka jobb är ingen anledning att sjukskriva dig. Jag hann både söka massor med jobb, jobba heltid samt pendla 2 timmar varje dag plus sköta hushållet hemma med allt vad det innebär. Gäller bara att prioritera. Nedstämd är väl kanske en annan sak. Om nu läkare godkänner det pga att du är nedstämd för att du vill byta jobb.
    Hur hinner du med det? Jag hinner knappt med någonting efter jobbet, är helt slut och däckar i soffan typ. Hushållet sköter jag när jag är ledig.
  • Hallonträd
    TQR735 skrev 2017-08-07 12:42:37 följande:
    Så du ska sjukskriva dig för att söka jobb?

Bara ett tips, arbetsgivaren du söker nästa jobb hos kommer förmodligen inte se det som positivt att du är sjukskriven.

Självklart kan du gå enskilda kurser på universitetet, kolla speciellt på distanskurser dessa är ofta anpassade för att läsas av personer som arbetar.

Men det låter som du inte riktigt har koll på vad du vill, jobba på kontor är inte ett jobb det är en arbetsplats, där det finns mängder av olika sysslor.
    Nä men jag tänker nog bara jobbar på timmar framöver. Har nu sökt en distanskurs i juridik till hösten, hoppas jag kommer in. Vill jobba med någon form av myndighetsuppgifter och juridik. Men för tillfället är jag nöjd med att slipper vården och jobba mer med papper.
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 14:52:46 följande:
    Det gäller att man prioriterar vad man vill. Istället för att ligga på soffan och titta på tv så valde jag att söka jobb under den tiden. Sen är det väl klart att jag var trött. Men vill man nåt så får man se till att ta sig i kragen och göra något åt det. Sen har man ju sina lediga dagar i veckan med. Då går det också att söka jobb. Men att utnyttja en sjukskrivning för det? Inte okej. Nya arbetsgivare som ringer på referens brukar dessutom fråga om sjukfrånvaro. Det får man också tänka till om.
    Jo det är jag väl medveten om, tycker bara jag knappt hinner med någonting när jag väl är ledig. Sover redan på tok för lite, har inte haft semester på flera år (har inte råd att vara ledig mer än en vecka).
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 14:58:59 följande:
    Har du läst Sam borde du ha behörighet för FEK. Sök till vårantagningen, ta tjänstledigt och CSN och fixa lite extrapengar genom jobb. Fixa FEK A och sen NEK A eller FEK B. Har du sen juridik också så ligger ett myndighetsjobb inom räckhåll med tankar på tidigare studier.

Kolla lite vad för jobb som finns där du kan tänka dig bo. Kan vara idé att spetsa till sin utbildning med något som passar.
    Har tyvärr inte behörighet för FEK, då jag inte läste Matte C
  • Hallonträd
    choklad skrev 2017-08-07 15:36:50 följande:
    Någon form av myndighetsuppgifter? Men socionom var inte alls rätt för dig? Vad är det då för myndighetsuppgifter du tänker dig? Känns lite grann som att du fått för dig att det är skönt och glassigt att "jobba på kontor" och istället för att tänka på vad du vill jobba med tänkt mer på i vilka lokaler du vill jobba.
    Jag kan tänka mig att jobba som socionom om jag inte behöver jobba so kurator, just behandlingsarbete är inte min grej. Jag tycker det är roligt att skriva och gillar den mer administrativa delen av mitt jobb nu.
  • Hallonträd
    Mandelkanel skrev 2017-08-08 07:22:44 följande:

Varför läser du inte klart till socionom och söker myndighetsjobb. Socionomer jobbar väl i hög grad på kontor? Försäkringskassan, migrationsverket, socialkontoret, kommunen osv. Läs klart till socionom, sök jobb på motsvarande ställen och vidareutbilda dig därifrån hos arbetsgivaren, finns många vägar för socionomer och är väl helt rätt om du vill jobba på kontor och med myndighetsuppgifter. Bättre lön också än efter andra kortare administratörsutbildningar.

Jag har läst klart till socionom, men får inte jobb inom det fast jag har sökt aktivt. Jag saknar erfarenhet av  yrket (läs: socialsekreterare, typ obligatoriskt att jobba som när man är nyutexad) tyvärr. Jag har även sökt jobb på mindre orter där söktrycket är mindre utan resultat, jättejobbigt. Gjorde inte heller min praktik på ett socialkontor då det  inte fanns praktikplatser alls. Vet inte hur jag ska göra, ångrar så bittert att jag pluggade i små många år då jag inte fått visa min kompetens. 
  • Hallonträd
    karamellflickan skrev 2017-08-07 19:40:44 följande:

Har du bara läst 2,5 terminer har du ju flera terminer kvar! De flesta YH-utbildningar är på 1-2 år och då de i många fall går utmärkt att kombinera med arbete så borde det ju inte vara några problem! Dessutom, väldigt många med YH-utbildning får jobb kort efter avslutade utbildningar, mycket tack vare praktikperioderna som ingår utbildningen.

Det känns som om du har fastnat i ett "kan inte, vill inte"-tänkande som du enklast kommer ifrån om du tar hjälp av en duktig yrkesvägledare eller liknande. Du har fått massor med tips här men som du avslår av mer eller mindre dåliga orsaker.

Det du skriver om att sjukskriva dig och plugga istället för jobba påminner mycket om en annan tråd här på FL. Är inte du TS även där så råder jag dig att läsa lite där, det är svårt, om inte till och med omöjligt, och olagligt (?) att sjukskriva sig från sitt jobb för att kunna plugga istället. Det ska nog krävas mycket till att FK ska godkänna det. Eller arbetsgivaren. Och gör man det utan deras vetskap... Skulle det upptäckas så är det stor risk för åtal för bedrägeri.

Men men. Det låter på dig som om du inte vill ha hjälp. Det är inget som är omöjligt. Jag känner tex en som pluggade först till civilingenjör och efter några års arbete tog tjänsteledigt för att plugga till läkare. Han har familj och barn men han lyckas få ihop det, både ekonomiskt och tidsmässigt. Kan han så kan du. Bara du bestämmer dig för det och bara du går in för att de uppoffringar som det eventuellt kan medföra under studietiden är värda det som du får ut när du väl "jobbar på kontor". Är de inte värda det, ja, då får du acceptera att din dröm om att jobba på kontor inte är någon större dröm och istället börja söka efter en dröm som du är beredd att försöka uppnå.

Jag har redan en socionomexamen, kanske uttrykcte mig otydligt. Jag har dock aldrig fått chansen att jobba som det. Jo jag har tittat på YH-utbildningar och ingen verkar vara speciellt intressant med undantag av redovisningsekonom. Vårdadministratör känns inte värt att plugga till då lönen är ganska dålig. Är redan nu konstant stressad pga min kassa lön och att jag inte kan köpa det jag vill. 

Nej det är inte jag som har skrivit den andra tråden som du pratar om. Jag har i nuvarade ingen fast anställning alls utan har ett vikariat som går ut som en vecka. 

Jo jag har nog lite gett upp att få ett annat jobb, jag har sökt mer eller mindre aktivt sedan 2012. Kanske kommit på 5-10 intervjuer. Klart det tär på en. Jag har även tagit hjälp av AF, och olika studie- och yrkesvägledare utan resultat. De tycker nog inte att jag är så hög prio och med att jag redan har en högskoleutbildning och jobbar. Skulle jag plugga så skulle vi bara få leva på min mans uskalön och ev extrajobb från mig. Det skulle bli tufft. 
  • Hallonträd
    CinnamonGirl skrev 2017-08-07 17:54:01 följande:

Utbildning till vårdadministratör finns lite överallt och en del har det på distans. Går att kombinera med jobb.

Jo vet det :) Vad ligger ingångslönerna på? Får man ha nagellack när man jobbar?
  • Hallonträd
    Vinterankan skrev 2017-08-08 07:04:57 följande:

Om du har två terminer kvar på CSN så tänk till ordentligt vad du vill göra med de två terminerna. Antingen läsa klart din socionomutbildning eller läsa en ettårig utbildning. Tror det finns en hel del ettåriga utbildningar inom ekonomi och löneadministration. Hoppa inte på en strökurs som inte ger dig jobb och slösa bort ytterligare terminer.

Precis, jag har dragit mig från att plugga i flera år av den anledningen.... Vill att det ska leda till jobb denna gång.
  • Hallonträd
    choklad skrev 2017-08-08 09:05:53 följande:
    Allvarligt?! Är frågan om nagellack en avgörande fråga för om ett jobb är intressant eller inte??
    Nej då, men ett stort plus om man får ha det :) Vill känna mig fin på jobbet
Svar på tråden Vill jobba på kontor