• Hallonträd

Vill jobba på kontor

Jag jobbar nu som undersköterska och är jättetrött på mitt jobb. Jag har ganska nyligen bytt arbetsplats i hopp om att det skulle ge mig lite mer energi/arbetsglädje. Mina kollegor är jättebra, absolut inget fel på dem. Problemet är att jag är så trött på själva yrket, alltså mina arbetsuppgifter. Det är dålig lön, dåliga arbetstider, måste ha fula arbetskläder och korta omålade naglar (jag drömmer om få göra manikyr på salong). Känns som att man inte får någon direkt uppskattning heller för allt slit.

Jag valde att jobba inom vården för att jag visste att det var lätt att få jobb och att jag alltid skulle ha ett jobb  att gå till. Det var inget aktivt val jag gjorde för jag gillar att jobba med människor. Nu har detta nått sin botten och jag har noll arbetsglädje. Saken är den att jag redan har en universitetsutbildning som jag troligen aldrig kommer att få utnyttja . Jag utbildade mig till socionom, men upptäckte under utbildningen efter termin fem att det var helt fel yrke för mig, har även pluggat lite andra kurser på universitet. Så jag har bränt ganska mycket CSN får i stort sett ingenting.

Jag vet inte vad jag ska göra? Jag har noll motivation att gå till jobbet. Jag drömmer om att jobba på ett kontor med typiska kontorsuppgifter , inga kvällar och helger. Framförallt vet jag att jag skulle få utnyttja det är bäst på om jag jobbade på ett kontor. Just nu känner jag mig som mitt sämsta jag på jobbet. 

• Svar på tråden Vill jobba på kontor
  • Kjell2

Utgå från de kurser du har, komplettera i någon vettig rikting och ta jobb därifrån.

• Gulletussan

Oj vad jag känner igen mig TS. Hade precis samma som dig i slutet av förra året. Jobbade tidigare som frisör, vilket jag iof tycker är ett roligt yrke fortfarande. Men jobbade jämt kväll och helg. Kanske inte lika sent som dig, men till 20 om kvällarna samt 3 av 4 helger JÄMT. Med en sambo som jobbar raka veckor så blev det ohållbart för oss i längden att bara ha 2 lediga dagar tillsammans i månaden. Jobbade till 18 på helgerna så fanns inte så mycket ork eller tid att göra nåt förutom soffan heller när jag kom hem. Så tappade suget helt för yrket ett tag! Nu hade jag tur att få ett kontorsjobb. Och jag trivs så himla bra! Har flextid dessutom så ju tidigare jag börjar, desto tidigare får jag sluta bara jag gör det jag ska. Inga kvällar, inga helger och jag har fått mitt liv tillbaka känns det som.

Så mitt tips till dig är att söka alla kontorsjobb du kommer över och kanske trycka lite extra på dina kurser på universitetet om du har nåt som kan tillhöra administration eller liknande. Kanske kan det finnas någon enstaka kurs annars som du kan läsa utöver ditt nuvarande jobb för att öka dina chanser? Jag har gått Handels och administrationsprogrammet på gymnasiet tex och även haft administrativa arbetsuppgifter på min förra arbetsplats. Samt att jag är väldigt duktig på datorer i allmänhet och i Office-paketet.

Stort lycka till! Det kommer. Nångång! Jag sökte aktivt i 6 månader innan jag fick napp. Var nära att ge upp flera gånger. Men sen så. Var det min tur :)

• mammaåten

Du kan inte börja jobba i receptionen på någon avdelning på sjukhuset då? :)

Och sen byta vidare därifrån om du inte trivs :)

• Hallonträd
    mammaåten skrev 2017-08-07 09:45:48 följande:

Du kan inte börja jobba i receptionen på någon avdelning på sjukhuset då? :)

Och sen byta vidare därifrån om du inte trivs :)

Nej det kan jag inte då jag inte är medincinsk sekreterare/vårdadministratör.... 
  • Hallonträd
    Kjell2 skrev 2017-08-07 09:37:18 följande:

Utgå från de kurser du har, komplettera i någon vettig rikting och ta jobb därifrån.

Jo det jag gjort, men vet inte i vilken inriktning. Vill mer åt ekonomi/juridikhåller och då är det högskola som gäller....Har inte matte C annars hade jag läst Företagsekonomi.
  • Hallonträd
    Gulletussan skrev 2017-08-07 09:39:59 följande:

Oj vad jag känner igen mig TS. Hade precis samma som dig i slutet av förra året. Jobbade tidigare som frisör, vilket jag iof tycker är ett roligt yrke fortfarande. Men jobbade jämt kväll och helg. Kanske inte lika sent som dig, men till 20 om kvällarna samt 3 av 4 helger JÄMT. Med en sambo som jobbar raka veckor så blev det ohållbart för oss i längden att bara ha 2 lediga dagar tillsammans i månaden. Jobbade till 18 på helgerna så fanns inte så mycket ork eller tid att göra nåt förutom soffan heller när jag kom hem. Så tappade suget helt för yrket ett tag! Nu hade jag tur att få ett kontorsjobb. Och jag trivs så himla bra! Har flextid dessutom så ju tidigare jag börjar, desto tidigare får jag sluta bara jag gör det jag ska. Inga kvällar, inga helger och jag har fått mitt liv tillbaka känns det som.

Så mitt tips till dig är att söka alla kontorsjobb du kommer över och kanske trycka lite extra på dina kurser på universitetet om du har nåt som kan tillhöra administration eller liknande. Kanske kan det finnas någon enstaka kurs annars som du kan läsa utöver ditt nuvarande jobb för att öka dina chanser? Jag har gått Handels och administrationsprogrammet på gymnasiet tex och även haft administrativa arbetsuppgifter på min förra arbetsplats. Samt att jag är väldigt duktig på datorer i allmänhet och i Office-paketet.

Stort lycka till! Det kommer. Nångång! Jag sökte aktivt i 6 månader innan jag fick napp. Var nära att ge upp flera gånger. Men sen så. Var det min tur :)

Jag har sökt jobb aktivt, men funderar nu på att sjukskriva mig så jag kan söka jobb ännu mer aktivt. Och kanske komplettera med någon kurs. Synd att jag inte är berättigad till komvux, då hade jag kunnat läsa in administrationskurserna. Jag gick tyvärr samhällslinjen (stort misstag). Alternativt spara ihop till att ta någon kurs privat, men de kostar ju en del. Synd att inte universitets erbjuder enstaka kurser i administration....
  • karamellflickan

Nu är det kanske för sent för den kommande terminen men kolla vad det finna för YH-utbildningar och så söker du när det är dags för det till den/de som intresserar dig mest och hoppas komma in.

• Hallonträd
    karamellflickan skrev 2017-08-07 10:03:14 följande:

Nu är det kanske för sent för den kommande terminen men kolla vad det finna för YH-utbildningar och så söker du när det är dags för det till den/de som intresserar dig mest och hoppas komma in.

Har inte möjlighet att läsa en hel utbildning då jag inte har rätt till CSNlån
  • Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 09:55:16 följande:
    Jo det jag gjort, men vet inte i vilken inriktning. Vill mer åt ekonomi/juridikhåller och då är det högskola som gäller....Har inte matte C annars hade jag läst Företagsekonomi.
    Behövs verkligen matte C för FEK? Från UU ang FEK A : "Behrighet: Grundläggande behörighet"

Ett förslag, hoppa på dina socionomstudier igen men försök ta så mycket juridik, JIK och HÖK t ex, och ekonomikurser du kan, allternativt som fristående kurs. Under tiden söker du jobb.

• Kjell2
    Hallonträd skrev 2017-08-07 10:07:41 följande:
    Har inte möjlighet att läsa en hel utbildning då jag inte har rätt till CSNlån
    Hur många terminer har du kvar?
Svar på tråden Vill jobba på kontor