• miillaan

Såg någon försöka ta sitt liv

Alla hände idag. 
    Jag skulle åka tåg hem, jag står på perrongen och ser en kille i typ 17 års åldern sitta ner precis vid kanten. Precis innan ett tåg ska rulla förbi så hoppar killen ner på spåren, jag hör hur han gråter och skriker att han inte vill leva mer. Som tur fanns det människor inklusive mig som fick upp honom på perrongen även fast de krävdes att vi fick bära upp honom och sedan hålla fast honom tills polis, räddningstjänst och ambulans kom till plats. 
    Jag fick gå på mitt tåg och sedan åka hem.
    Nu ligger jag i sängen och mår jätte dåligt, det ända jag tänker på är när jag såg han hoppa ner på spåren och hur nära en person skulle mista livet. Jag har en stor klump i magen och jag vill bara gråta. 
    Någon som har något tips på vad jag ska göra för att må bättre. Jag är 19 år ifall någon skulle undra. 
    Ville bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Såg någon försöka ta sitt liv
  • lövet2

Prata om det. Berätta för någon (eller några) som orkar lyssna. Du behöver berätta det många gånger antagligen, innan det känns bättre.

• Aniiee

Det du kan göra just nu är ringa jourhavande medmänniska och prata av dig. 

Imorgon kan du gå in på 1177 för ditt landsting och leta reda på vad för krishantering det finns.

Jag förstår verkligen att det här var en chock för dig. Kom ihåg att i detta har du också hjälp till och räddat ett liv.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • EpicNurse

Tycker att du ska ringa till tex din vårdcentral och se till att få prata med en kurator eller liknande så du kan bearbeta vad du varit med om!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • SLK9216

Oh vad hemskt.. jag såg en tant som ville slänga sig framför tåget för några år sedan men en man hann dra bak henne innan hon föll ned men tåget nudda henne. Hon blödde ur huvudet men överlevde och ambulans tog hand om henne. Mådde också dåligt efteråt men tänk såhär: han är ung, kanske gjort ett misstag eller har det tufft hemma och trodde att det var enda vägen ut. Nu kommer han med största sannolikhet få hjälp och bli ordentligt utredd pga självmordsförsök och må bättre snart!

Kram

• Just raw

Först och främst, ska du vara alldeles förbannat stolt över dig själv.
    Du räddade ett liv idag, det är så stort som det kan bli.
    Jag förstår att bilderna och tankarna etsar sig fast, du kanske skulle behöva prata med någon för att få ett nytt perspektiv eller bara för att få det ur dig.

Jourhavande medmänniska har sin telefon öppen nu.

www.jourhavande-medmanniska.se/

Ring dom, du kan vara helt anonym och du brukar kännas mycket bättre när man har fått prata.
    Det är ju så vårdpersonal, räddningstjänst och polis gör när det har varit något traumatiskt och dom gör det av en anledning. 

Glöm inte att du gjorde något väldigt bra idag både för den som ni räddade och hans anhöriga som slipper förlora någon dom älskar.
    All kudos till dig. 

• Nandez
    EpicNurse skrev 2017-08-07 23:04:52 följande:
    Tycker att du ska ringa till tex din vårdcentral och se till att få prata med en kurator eller liknande så du kan bearbeta vad du varit med om!
    Ja, ring så att du får prata med någon.
Svar på tråden Såg någon försöka ta sitt liv