• Panduro

Bebis med torsk, hur ofta pensla med lingon

Min 6-veckors tös har fått torsk på tungan och svampen har spridit sig till mina bröst. Talade med bvc i morse som rekommenderade att smörja bebisens mun med lingon och mina bröst med Daktakort.

Nån som provat med lingon? Har det funkat? Hur ofta ska man pensla? Är det bara att mosa lingonen och typ topsa? Flickan grät när jag talade med bvc så kunde inte koncentrera mig och ställa vettiga frågor..

• Svar på tråden Bebis med torsk, hur ofta pensla med lingon
  • Birgitta02

Lingon? Har aldrig någonsin hört. Låter ju skitkonstigt.
    Men med vichyvatten. Det ska inte vara loka, ramlösa eller nåt annat, utan just vichyvatten. Jag har själv, i vuxen ålder fått det pga medicinering. Och det hjälpte lika bra på mig som det hjälpte på den tiden de var små och hade torsk.

• Panduro
    Birgitta02 skrev 2017-08-08 13:05:40 följande:

Lingon? Har aldrig någonsin hört. Låter ju skitkonstigt.

Men med vichyvatten. Det ska inte vara loka, ramlösa eller nåt annat, utan just vichyvatten. Jag har själv, i vuxen ålder fått det pga medicinering. Och det hjälpte lika bra på mig som det hjälpte på den tiden de var små och hade torsk.

Jag tyckte också det lät skitkonstigt haha!
  • EpicNurse

Lingon låter jättemärkligt. Så små Barn ska inte äta lingon :/

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Trippelmamma76

Låter ju inte riktigt klokt med lingon. Möjligen vichyvatten. Fast det är nog inte någon direkt vetenskap bakom det heller. Finns riktig medicin att få till barnet om det inte går bort med vichyvatten (som du tar lite på tex en tops och baddar med. Vichyvattnet alltså.)

• Trippelmamma76
    Trippelmamma76 skrev 2017-08-08 19:28:11 följande:

Låter ju inte riktigt klokt med lingon. Möjligen vichyvatten. Fast det är nog inte någon direkt vetenskap bakom det heller. Finns riktig medicin att få till barnet om det inte går bort med vichyvatten (som du tar lite på tex en tops och baddar med. Vichyvattnet alltså.)

Förresten , skulle det vara Daktacort och inte Daktar? Funderar på hur bra det är för barnet att få i sig rester av kortison när det ammas....
  • Kramakarma

Aldrig heller hört talarstol lingon- låter inte som att bebisar fixar surheten så bra när de är så små?

Jag har provat Vichy och det funkade jättebra. Det är en basisk substans som "dödar" svampen. Därför funkar det inte med Ramlösa o dylikt.

Däremot så är det bättre att doppa en liten duk i Vichyvatten och gnugga runt lite på tungan och i munnen- bomullstopps var för mesigt. Detta rekommenderade min barnmorska.

Lycka till

• SLK9216

Mina båda barn har haft det i samma ålder som din. Jag har penslat med Vichyvatten (det finns på Ica,Willys osv) och även doppat nappen och gett. Nappar och nappflaskans nappar (om du ger mjölk via flaska) ska kokas så det går över. Lycka till, borde vara över inom en vecka om du penslar aktivt :)

• Trippelmamma76

Vill bara tillägga att när jag fått svamp så har det inte hjälpt ett dugg med salva, utan det har varit tabletter som gällt (dubbel dos till och med). Det är ofta väldigt svårt att bli av med enligt amningsmottagningen. Och så samtidig medicinering till bebisen då.

Svar på tråden Bebis med torsk, hur ofta pensla med lingon