Anonym (razer) skrev 2017-08-09 18:39:52 följande:
Kan inte låta bli att förbluffas över hur snabbt svaret "dumpa" kommer i såna här trådar. Jag förstår att det är enkelt och kul att skriva så på ett forum, men menar ni faktiskt allvar? Kan man vara så trångsynt, faktiskt?
Jag har själv varit den där "lata sambon" som inte orkade nånting. Det berodde främst på att jag varit deprimerad en längre tid, åt dåligt och inte tog hand om mig själv. Jag mådde dåligt, liksom. Inte lätt att orka något då, det vet alla som varit i den situationen. Resultatet blev att jag inte tvättade, diskade, städade eller gjorde speciellt mycket annat här hemma, och i stället fastnade vid datorn. Hade vi haft en hund hade jag nog inte gått ut med den heller då. Idag mår jag bättre och vi delar 50/50 på hushållsarbetet, tack vare att jag fick hjälp för min depression och kunde börja se lite glädje ni livet igen. Tur att jag inte hade en sån sambo som några i tråden då, för då hade jag lätt blivit dumpad på två röda så snart jag visade tecken på att inte hjälpa till...
TS: det viktigaste är väl att ta reda på varför sambon är som han är. Är han bara lat och tar saker för givet eller kan det finnas annan problematik? Allt är inte alltid som det verkar. Samt ta med sambon på olika aktiviteter med hunden och visa hur kul det kan vara, prova agility eller lydnad eller något annat. Vem vet, han kanske fastnar för det?
Jag själv var deprimerad när vi skaffade hund, jag orkade ingenting, men det var som hunden som fick mig att få tillbaka livslusten och orken.
Sambon är bara lat, han vill sällan följa med på promenader, men han kan lätt komma på andra grejer att göra. Fara iväg till någon och hälsa på osv. Men motionera med hunden föreslår han aldrig.
Fast iof är det likadant när det gäller städningen, där är han också lat..
Klart det fungerar för hunden som det är nu, men tycker bara att det är trist när vi valde beslutet tillsammans. Han ville dessutom ha en Collie som är ännu mer aktiv hund än våran, men där sa jag stopp.