• Fridiii

VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY

Eftersom att negativa kommentarer kommit in väljer jag att starta om på nytt. Ni som har deltagit, tack för att ni tagit er tid. Jag kommer att använda era uppgifter som ni har lämnat likaså. Men för övriga som väljer att svara använd vänligen den här tråden. 

Hej alla familjelivare!

Jag skriver en C-uppsats i kriminologi och hade varit mer än tacksam om du ville ta dig tid att svara på min enkät som består utav 26 kortare kryssfrågor i två olika avsnitt och tar inte många minuter att genomföra. Enkäten handlar om sexuella övergrepp, i första hand mot barn under 15 år. Du kan svara på enkäten även om du själv inte varit/är utsatt. 

Du klickar helt enkelt på länken nedan, fyller i svaren och klickar på skicka och så är det klart. Dina svar är helt anonyma och kommer hamna i ett dokument som jag sedan kommer sammanställa. Vidare instruktioner förekommer i enkäten. 

Jag behöver ha dina svar senast fredag 11/8 kl. 14.00. 

Vore tacksam om så många som möjligt tar sig tid att svara på enkäten då ämnet är väldigt viktigt därför är just din åsikt väldigt viktig. 

Jag skulle även vilja komma i kontakt med fem stycken utav er som har varit utsatt för sexuella övergrepp när ni var under 15 år för mer utfylliga svar. Det är också helt frivilligt och anonymt och kommer att ske via mailkontakt med mig. Kontakta mig via Familjeliv så tar vi det vidare därifrån, helst innan torsdag 10/8. 

Vid övriga frågor kontakta mig gärna på Familjeliv. 

Tack på förhand! 

/ Frida

docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfkfbSUViWWPiex2KebqOEGFFoPK3ououvTvvVFGNefaHvePA/viewform

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 18:07
    docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdvSVLTjO8JSRS11k477vSI72FfilSHjkCINzoFfI_irS0bVQ/viewform

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 18:07
    Vänligen använd den senare länken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-08 19:31
    Tråkigt att vissa utav er inte tror att jag är seriös i min studie. För att uppdatera förklarar jag syftet med studien här. Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad.

Önskar att fler vill ta sig tid att svara på enkäten och bortse från negativa kommentarer om att jag inte skulle vara seriös osv osv.
  • Svar på tråden VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY
  • Fridiii
    Kjell2 skrev 2017-08-08 18:03:03 följande:

För att säkerställa att detta är riktigt och ingen snuskis så uppge gärna högskola/universitet och handledare.

Vad skulle en snuskis få ut utav det undrar jag?
  • Fridiii

Ja det finns väl allt möjligt men då kan man ju vrida på vad som helst, perversa människor finns ju överallt. Men känns som att det finns värre trådar än denna här på Familjeliv o snuska sig till i sådana fall. 

• Fridiii
    Träskvatten skrev 2017-08-08 18:14:58 följande:

Svarar samma här som i din andra tråd med negativa kommentarer.

Länk till tråden: http://gamla.familjeliv.se/Forum-20-334/m77907280.html
    För att svara dig så JA jag går på universitetet. Jag är möjligtvis inget geni på att göra enkätundersökningar men jag försöker åtminstone. Som jag skrivet ber om ursäkt att det missades någon viktig fråga som deltagare önskade. Jag ändrade efter önskemål och tackar ödmjukast för kommentarerna om min miss. Senaste länk ska vara uppdaterad och jag ber er därför svara på den enkäten. 

docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdvSVLTjO8JSRS11k477vSI72FfilSHjkCINzoFfI_irS0bVQ/viewform
  • Fridiii
    Träskvatten skrev 2017-08-08 18:23:19 följande:
    Det beror på hur man definierar "värre".

Saken är rätt enkel. Har man en seriös undersökning på universitetsnivå så försöker man ha en viss akademisk nivå, dvs man ändrar inte lite allteftersom. Man visar också att man inte har något att dölja utan lägger fram information om kurser, handledare osv. Man berättar också hur deltagare kan ta del av resultatet.
    Tack för upplysningen. Alla behöver inte gilla det man gör, jag gör mitt bästa. Passar det inte vissa utav er så är det bara att undvika och gå vidare. Tråkigt med negativa kommentarer.

Men tack ni som varit/är positiva att svara. 
  • Fridiii

För er som påpekar att jag ska uppge mitt fulla namn osv så önskar jag precis som ni vara lite anonym på internet, precis som ni skriver finns det många konstiga människor (snuskisar) o annat här och jag önskar att inte bli nedringd utav människor jag inte känner. Ber om förståelse för det. 

Som jag också skrivit ni som har frågor och/eller önskar mer information kan kontakta mig tills dess så förmodar jag att de som svarar ändå tycker att det är okej att delta i undersökningen. Som sagt allt är anonymt och frivilligt. 

• Fridiii
    pyssel skrev 2017-08-08 18:41:39 följande:
    Det är synd att du inte tar det som konstruktiv kritik. Du behandlar dessutom ett ytterst känsligt ämne så det är än viktigare att inte slarva med transparensen, även om vi är anonyma. Det verkar som att din handledare inte har tid med sina studenter (eller att ni tutar och kör utan att be om handledning först?). Jag menar inte att vara otrevlig men du håller ändå på att ta en kandidat och blir "avig" när folk pekar på grunderna i forskningsetik.

Att man upptäcker att frågornas utformning trots ändringar kanske inte blev helt hundra när man väl sitter där med sitt resultat är inte hela världen, den självkritiken kommer bli en del av det fortsatta skrivandet. Men att tumma på transparensen, det är det största misstaget, särskilt när du frågar om ett ämne som utgör det största av trauman för många av oss. Det vanliga är att man skriver sitt eget namn, handledare, högskola, syftet med undersökningen och var man kan hitta resultatet. 
    Jag känner till forskningsetiken mycket väl. Men forumet här som sådant upplever jag inte tryggt nog att uppge mitt fullständiga namn då jag inte vill bli kontaktad via telefon/hembesök eller liknande. Ber om förståelse för det. 
  • Fridiii
    Loigios skrev 2017-08-08 18:44:06 följande:

Eftersom du hela tiden ändrar svarsalternativen så faller ju hela din s.k enkät eftersom förutsättningarna ändras hela tiden. Sen har jag läst igenom hela din förra tråd och undrar vilka negativa kommentarer du fått.

Det är ingen som har påstått att du ska uppge all info om dig. Men lärosäte,frågeställning samt tes är inte orimligt att efterfråga. Jag är helt övertygad om att på något sjukt sätt söker du material till dina sexuella fantasier. No more, No less

Nuvarande länk är uppdaterad med korrekta svarsalternativ. Tråkigt att du tror att jag inte är seriös i min undersökning. Jag kan inte annat säga än att jag är seriös, men jag anser att jag inte vill uppge information här om vem jag är då jag inte vill bli kontaktad av okända människor. 

Jag tackar för er konstruktiva kritik och önskar att fler vill delta i undersökningen. 
  • Fridiii
    pyssel skrev 2017-08-08 18:59:35 följande:
    Det är därför man brukar skapa en ny användare och sedan är transparent på det viset jag skrev. Om du nu använder ditt nick här till andra saker så förstår jag mkt väl, men det hjälper ju inte din enkät och bristen på öppenhet.

Dock ser jag inte varför skulle du bli förföljd och trakasserad för att du skriver en uppsats. Förstår du inte att den upplevelse du själv skriver om här ovan är samma misstänksamhet du framkallar hos många som gärna vill bidra med sina svar? Jag tror ingen här har så väldigt stort intresse av att skriva dig på näsan, däremot dela med sig av egna lärdomar av akademiskt skrivande och vad som faktiskt förväntas av dig på Grundnivå III. Istället för att bli sågad av en opponent som är på tårna och en handledare som har sovit fram tills dess är det väl bättre att du följer forskningsetiska principer från början? Vad du än tror så är detta för att hjälpa dig.
    Det har du rätt i jag kunde ha skapat en ny profil här, för att svara på det så tänkte jag inte alls på det, jag tänkte heller inte att jag skulle få massa påhopp om att vara sexuellt pervers och liknande som vissa påstår (inte du pyssel). Blir ledsen och besvärad utav att ni tror att jag är någon annan än den jag är och att jag skulle ha onda avsikter med enkätundersökningen. Väldigt tråkigt.
  • Fridiii
    Loigios skrev 2017-08-08 19:21:11 följande:
    Att uppge lärosäte och syfte avslöjar inget om dig som person. Att du desutom hävdar att din förra tråd var full av negativa kommentarer, som i själva verket var konstruktiv kritik gör också att du framstår som oseriös och osmaklig i din frågeställning. Du kan påstå att du är seriös tills du får blåsor på fingrarna men jag hävdar att du inte är det. Kan du ens försöka förklara varför folk skulle trakassera dig om du gör en SERIÖS(!!!) forskning? Nä du, att du påstår att du är seriös är en ren lögn
    Syftet med studien är att belysa ämnet kring sexualbrott mot barn, hur pass stort problemet är i samhället, att försöka inringa om problemet beror på att man är rädd att tala om att man är utsatt för övergrepp, om det är belagt med skam och skuld. Samt att belysa vad man faktiskt gör (idag åtminstone) för att hjälpa utsatta barn både inom polis och andra samhällsorgan. Läser vid högskolan i Kristianstad. 

Och att man blir trakasserad och förföljd är väl inget som är helt omöjligt via sajter som denna. Så tyvärr är väl inte den här sidan mer seriös än andra. Det är inget jag vill bli, men att uppge mitt fullständiga namn skulle innebära en risk att bli det. Även om ni möjligtvis tycker det låter konstigt så anser jag att det inte vore helt orimligt. Varför? Ja det får ni nog fråga dem som blir utsatta för det.
  • Fridiii

Och om man vill ta del utav resultatet så kan man mycket väl få göra det när undersökningen är klar i sin helhet. Välkommen att kontakta mig vid sådant önskemål.

• Fridiii
    Loigios skrev 2017-08-08 19:34:17 följande:
    Bra, då tar jag och slår en pling till en vän som jobbar just på Hkr så är det lätt kollat om du ljuger eller inte
    Varsågod!
  • Fridiii
    Tecum skrev 2017-08-08 19:55:35 följande:
    Jag har full förståelse för att du inte vill lägga ut personuppgifter, det finns många mysko personer här. Bra att du tog till dig av råd och ändrade enkäten, nu är den ok! Som någon skrev, tolka resultatet som ett pilottest och lägg ut den igen efter en tid.  
    Tack så hjärtligt för din kommentar, förståelse och insikt i att det finns många människor som kan utnyttja det på helt fel sätt. Tyvärr har jag upplevt det själv i annan tråd att vissa tycks göra allt för att bete sig på olämpligt vis. 
  • Fridiii
    pyssel skrev 2017-08-08 19:58:29 följande:
    Jag tycker det för övrigt är fullständigt galet att din handledare inte hjälpt dig i processen att avgränsa syftet. Du kommer få mkt svårt att få ihop en helhet. Eller så har du en handledare som låter sådant passera. Så här brukar syftena i kapsejsade gymnasiearbeten se ut på skolan jag arbetar. Inget fel med ditt ämne men på den här nivån betyder det arbete du lägger ner på grunden och syftet väldigt mkt för fortsättningen.

Kvaliteten på HKR spretar rejält, det är min erfarenhet. Jag har läst några grundkurser där och har både blivit drillad hårt på Grundnivå 1 (kvällskurs med en massa andra yrkesarbetande) av en verklig nestor inom sitt område och gått kurser som var rena skämtet, sett till de akademiska kraven på både läraren och studenterna. Har förvånad sett hur dåliga eller simpla examensarbeten kompisar gjort på både grund- och avancerad nivå inom andra ämnen. Tycker det är synd om du inte fått mer stöd på vägen till din första akademiska examen.
    Synd att du anser det, vi får se vad handledare och examinator säger om mitt arbete sedan då. Jag tycker för i övrigt att mitt arbete hittills är bra men men smaken är delad. 

Klart att det tyvärr är så, jag har också läst på flertalet universitet i Sverige som Göteborg, Linné, Mittuniversitetet, Lund osv, Jag har liknande erfarenheter som du har, vissa kurser har vart lite löjliga medan andra mycket bra. I övrigt har jag en kandidat sedan tidigare i psykologi som blev mycket lyckad men visst kanske inte den här enkäten är korrekt.
  • Fridiii

Puffar tråden och önskar fler svar och snälla respektfulla kommentarer.

Svar på tråden VIKTIGT! Sexuella övergrepp mot barn (enkätundersökning) NY