• Meowbaby

Kräsen ettåring

Hej,

Min dotter är snart ett år och helt underbar. Dock MYCKET envis och bestämd. I början var inte mat något problem, hon åt det mesta bara hon fick hålla i maten/skeden själv. Detta har dock ändrats. Just nu och sedan några månader tillbaka äter hon:

-pasta med smör

-frukt

-gurka och tomat

-Sempers färdiga klämmisgröt

-mjölkersättning (försökt fasa ut men hon vill fortfarande ha den)

Vid enstaka tillfällen äter hon korv och majs och broccoli. Kanske en gång i veckan går hon med på det.

Erbjuder dagligen olika slags mat (maten vi äter och speciallagad) men det hamnar nästan alltid i soptunnan. Försöker att göra måltiden rolig. Försöker att inte pressa. Försöker stå på mig men slutar alltid med att jag står där och kokar makaroner ändå som hon glatt äter.

Det jag undrar är, är detta normalt eller något vi måste försöka fixa så fort som möjligt? Hur i sådant fall? Någon som varit i liknande situation?

• Svar på tråden Kräsen ettåring
  • duärprobölemet

Ditt curlande är problemet inte barnet i sig,våra barn har 2 val ät eller va hungrig,vill dom inte äta slipper dom,dom får det som serveras duger det inte ja då får man vara hungrig. Barn tar inte skada över att gå hungrig ett par timmar eller en dag, men dom lär sig att hungern är värre, att få vara hungrig ett tag är bästa medecinen mot kräsenhet .Sluta curla så förbbanat med ungen 

• duärprobölemet

Morsan hade exakt samma problem med min lilla syster, hon är helt jävla söndercurlad och bortskämt som dina barn är.Hon fick bo med oss några veckor nyligen när mamma var i USA, helt plötsligt var inte tonåringen lika trottsig ,vi tar det inte här har du 2 val ät eller va hungrig , var en vuxen mot din dotter och sluta skäm bort henne med din mjäkiga curling uppfostran 

• Dumbledore

Men vad är problemet? Hennes huvudsakliga föda "ska" ju fortfarande bestå av ersättning eller bröstmjölk. Fortsätt erbjuda mat, men ge också så mycket ersättning hon vill ha, fasa inte ut den! Och ge dig INTE på att försöka svälta ut din dotter! Det kanske kan fungera på en tonåring, men det här är fortfarande en bebis. Du är skyldig att hålla henne mätt. Och prata med bvc om fler tips! Går hon upp i vikt som hon ska så är det inget problem om hon mest äter ersättning.

• Guldbarb

Min son har perioder då han äter bättre och sämre (han är 2 år). Han har alltid blivit erbjuden samma som oss, när han ätit väldigt dåligt 1-2 dagar (han äter alltid något under dagen om det så är frukter eller smörgås och välling till kvällen) gör jag något som jag vet att han äter (ett tag makaroner). Ibland har han fått någon extra klämmis men aldrig i direkt anslutning till måltiden för att inte koppla ihop dom två.

En 1-2 åring har inget konsekvenstänk. Att låta den gå hungrig behöver inte innebära att den förstår varför och äter bättre nästa gång. De kopplar inte hungern på det sättet.

För min del vande jag mig av med hungern när jag var liten (dock äldre än 1-2år vad jag vet) - försök vänta ut någon som inte känner av det.

• Meowbaby
    duärprobölemet skrev 2017-08-09 14:53:25 följande:

Ditt curlande är problemet inte barnet i sig,våra barn har 2 val ät eller va hungrig,vill dom inte äta slipper dom,dom får det som serveras duger det inte ja då får man vara hungrig. Barn tar inte skada över att gå hungrig ett par timmar eller en dag, men dom lär sig att hungern är värre, att få vara hungrig ett tag är bästa medecinen mot kräsenhet .Sluta curla så förbbanat med ungen 

Haha touche!

Vilket fint nick du skaffat bara för min skull :) Väldigt gulligt av dig.

Tack för din input, otroligt hjälpsam och verkligen unikt! Känner din typ. Gissar att du även tror på diverse gråtmetoder för att barnen ska lära sig sova. Din mentalitet låter väldigt lik min 40-talist pappas som förövrigt tog hand om min dotter i somras och kapitulerade under hennes envishet efter 2 ynka dagar.

Vad synd att dina stackars barn får växa upp med en sån militant uppfostran! Och med en sådan nedtryckare. Förstår att de lyder dig, men tro mig rädsla och respekt är inte samma sak.

Smaken är som baken delad och dessa typ av svar var inte vad jag var ute efter. Ditt tips är ganska självklart och hade jag trott på den typ av metod hade jag redan jobbat med den.

Ha nu en riktigt bra dag!
  • Meowbaby
    Dumbledore skrev 2017-08-09 15:18:07 följande:

Men vad är problemet? Hennes huvudsakliga föda "ska" ju fortfarande bestå av ersättning eller bröstmjölk. Fortsätt erbjuda mat, men ge också så mycket ersättning hon vill ha, fasa inte ut den! Och ge dig INTE på att försöka svälta ut din dotter! Det kanske kan fungera på en tonåring, men det här är fortfarande en bebis. Du är skyldig att hålla henne mätt. Och prata med bvc om fler tips! Går hon upp i vikt som hon ska så är det inget problem om hon mest äter ersättning.

Tack för svaret!

Ja det är väl det jag funderar över, om detta är ett problem eller om det är hyfsat vanligt förekommande. Ska absolut fråga på bvc nästa gång vi ska dit. Ditt svar var lugnande, tack!
  • Meowbaby
    Guldbarb skrev 2017-08-09 15:26:03 följande:

Min son har perioder då han äter bättre och sämre (han är 2 år). Han har alltid blivit erbjuden samma som oss, när han ätit väldigt dåligt 1-2 dagar (han äter alltid något under dagen om det så är frukter eller smörgås och välling till kvällen) gör jag något som jag vet att han äter (ett tag makaroner). Ibland har han fått någon extra klämmis men aldrig i direkt anslutning till måltiden för att inte koppla ihop dom två.

En 1-2 åring har inget konsekvenstänk. Att låta den gå hungrig behöver inte innebära att den förstår varför och äter bättre nästa gång. De kopplar inte hungern på det sättet.

För min del vande jag mig av med hungern när jag var liten (dock äldre än 1-2år vad jag vet) - försök vänta ut någon som inte känner av det.

Tack för ditt svar. Skönt att höra att man inte är ensam och jag håller med dig om att det inte finns någon vits med att ta strider med ett så litet barn som ännu inte förstår konsekvenser.
  • Jely

Du låter som en fantastisk mamma! Upplever svaren jag läste i din tråd som oerhört onödiga och kommer med största sannolikhet från någon som inte själv har barn. Fortsätt kämpa med varierad kost så kommer det förhoppningsvis lossna! Vi hade också det kämpigt med att få vår son att äta i början. Och det går fortfarande upp och ner. Grymt bra föräldraskap att erbjuda olika smakupplevelser och varierad kost.

• Alexi
    Jely skrev 2017-08-09 15:39:20 följande:

Du låter som en fantastisk mamma! Upplever svaren jag läste i din tråd som oerhört onödiga och kommer med största sannolikhet från någon som inte själv har barn. Fortsätt kämpa med varierad kost så kommer det förhoppningsvis lossna! Vi hade också det kämpigt med att få vår son att äta i början. Och det går fortfarande upp och ner. Grymt bra föräldraskap att erbjuda olika smakupplevelser och varierad kost.

Alltså helt off topic men hur i all världen kan du bedöma om TS är en bra mamma utifrån den här korta tråden??
  • Meowbaby
    Jely skrev 2017-08-09 15:39:20 följande:

Tack för ett väldigt snällt svar! Skönt att höra att det förhoppningsvis blir bättre. Hon är rätt bra på att testa olika typer av mat och gillar helt otippat kryddstark mat och asiatisk mat men efter att hon testat är hon inte intressad av att äta mer. Så då blir hon gnällig och hungrig istället tills jag inte pallar se henne så och ger henne makaroner...
  • RakelO

Intressant att en 2- veckorsperiod med en tonåring ger kunskap om vad en ettåring behöver... En ettåring kan inte vara curlad. Ettåringens behov går först. Punkt. Fortsätt ge det som funkar! Tonåringen hade säkert vågat säga ifrån till er om någon månad... eller flyttat.... om det var ett alternativ.

• Meowbaby
    RakelO skrev 2017-08-09 16:02:23 följande:

Intressant att en 2- veckorsperiod med en tonåring ger kunskap om vad en ettåring behöver... En ettåring kan inte vara curlad. Ettåringens behov går först. Punkt. Fortsätt ge det som funkar! Tonåringen hade säkert vågat säga ifrån till er om någon månad... eller flyttat.... om det var ett alternativ.

Sant! Tror hen vaknade upp på fel sida idag.
  • Annelie 76

Jag har en snart treåring som fram till i julas levde främst på välling och ersättning. Han har alltid varit kräsen och det har inte blivit bättre. Får han inte sånt han gillar äter han inte alls och det är inte många saker han äter. Jag tror han har selektiv ätstörning. Om ditt barn har det är för tidigt att säga men i vilket fall som helst så sluta inte med ersättningen utan var glad så länge den accepteras. Fortsätt erbjuda allt möjligt och hoppas det bara är en fas för SÄ är inte roligt för nån.

• Meowbaby

En fråga till....

Vad är bäst:

1. att hon fortsätter äta som hon gör, dvs fast föda till frukost, lunch och middag men då tyvärr inte så näringsrikt (främst makaroner, frukt och gröt) och däremellan ersättning som mellis

Eller

2. Att jag lugnar mig med makaronerna och gröten och istället erbjuder mer ersättning som huvudsaklig föda tills dess att detta matvägrande förhoppningsvis släpper

Resonerar å ena sidan att det är bättre att hon äter mat då det håller henne mätt längre men samtidigt funderar jag på om det är "nyttigare" med ersättningen. Kan ju inte vara speciellt nyttigt att äta som hon gör men hon slänger ju allt annat på golvet och skriker om jag ger henne något annat. Hon ligger på en kurva över medelkurvan på både längd och vikt så hon växer ju bra.

• Meowbaby
    Annelie 76 skrev 2017-08-09 16:08:27 följande:

Jag har en snart treåring som fram till i julas levde främst på välling och ersättning. Han har alltid varit kräsen och det har inte blivit bättre. Får han inte sånt han gillar äter han inte alls och det är inte många saker han äter. Jag tror han har selektiv ätstörning. Om ditt barn har det är för tidigt att säga men i vilket fall som helst så sluta inte med ersättningen utan var glad så länge den accepteras. Fortsätt erbjuda allt möjligt och hoppas det bara är en fas för SÄ är inte roligt för nån.

Tack för svaret!

Vad jobbigt det låter. Får ni någon hjälp med ätstörningen? Hur ser det ut när barn med selektiv ätstörning blir äldre? Brukar det oftas lösa sig med tiden? Oron för detta har absolut slagit mig några gånger.
  • Annelie 76
    Meowbaby skrev 2017-08-16 20:21:47 följande:
    Tack för svaret!

Vad jobbigt det låter. Får ni någon hjälp med ätstörningen? Hur ser det ut när barn med selektiv ätstörning blir äldre? Brukar det oftas lösa sig med tiden? Oron för detta har absolut slagit mig några gånger.
    Det är jobbigt men inte lika illa som andra har det (är med i en grupp på Facebook och vissa där äter inget alls). Laga mat är en utmaning men det går hyfsat. Problemet är förskolan där han ratar väldigt mycket.
    Jag har inte sökt hjälp än, det finns inte så mycket att få. Skulle vi behöva specialkost på förskolan blir det aktuellt, i övrigt tror jag inte det är mycket att göra.
    Som jag förstått det löser det sig delvis med tiden. Kräsenheten finns kvar men när de blir äldre och man kan resonera med dem kan man ev få dem att smaka.
  • Dumbledore
    Meowbaby skrev 2017-08-16 20:19:50 följande:

En fråga till....

Vad är bäst:

1. att hon fortsätter äta som hon gör, dvs fast föda till frukost, lunch och middag men då tyvärr inte så näringsrikt (främst makaroner, frukt och gröt) och däremellan ersättning som mellis

Eller

2. Att jag lugnar mig med makaronerna och gröten och istället erbjuder mer ersättning som huvudsaklig föda tills dess att detta matvägrande förhoppningsvis släpper

Resonerar å ena sidan att det är bättre att hon äter mat då det håller henne mätt längre men samtidigt funderar jag på om det är "nyttigare" med ersättningen. Kan ju inte vara speciellt nyttigt att äta som hon gör men hon slänger ju allt annat på golvet och skriker om jag ger henne något annat. Hon ligger på en kurva över medelkurvan på både längd och vikt så hon växer ju bra.

Jag hade fortsatt med den vanliga maten, alltid erbjudit det vi ätit men givit en flaska ersättning efteråt.
  • Meowbaby
    Dumbledore skrev 2017-08-19 23:59:24 följande:

Jag hade fortsatt med den vanliga maten, alltid erbjudit det vi ätit men givit en flaska ersättning efteråt.

Tack!
Svar på tråden Kräsen ettåring